لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

اعتراض عفو بین‌الملل به عربستان در پی اعدام ۳۷ نفر در این کشور


عربستان پس از چین و ایران در رتبه سوم جهان از نظر تعداد اعدام قرار دارد
عربستان پس از چین و ایران در رتبه سوم جهان از نظر تعداد اعدام قرار دارد

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ضمن محکوم کردن اعدام ۳۷ مرد عمدتاً شیعه متهم به «تروریسم» در عربستان، حکومت این کشور را متهم کرد که از اعدام به عنوان «ابزار سیاسی سرکوب» استفاده می‌کند.

وزارت کشور عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۳۷ نفر در ارتباط با اتهامات «تروریستی» اعدام شده‌اند.

خبرگزاری دولتی عربستان در این باره نوشت: «شماری از این مجرمان ایدئولوژی افراطی داشتند و هسته‌های تروریستی تشکیل داده بودند. آنها علاوه بر برهم زدن امنیت به دنبال هرج و مرج و تحریکات فرقه‌ای بودند.»

خبرگزاری عربستان سعودی توضیح بیشتری در خصوص هویت اعدام‌شدگان ارائه نکرده‌ است.

به نوشته عفو بین‌الملل، ۱۱ نفر از اعدام‌شدگان به اتهام جاسوسی برای ایران و دست‌کم ۱۴ نفر دیگر به خاطر شرکت در اعتراضات ضد دولتی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در منطقه شیعه‌نشین شرق عربستان محکوم به اعدام شده‌اند.

در بیانیه تازه عفو بین‌الملل بر روی وب‌سایت این سازمان ذکر شده که در میان اعدام‌شدگان مرد جوانی دیده می‌شود که پرونده جرمش مربوط به زمانی است که او زیر ۱۸ سال داشته‌ است.

در واکنش به این اقدام عربستان، لین معلوف، مدیر تحقیقاتی خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل، روز سه‌شنبه گفت که «اعدام دسته‌جمعی امروز نمونه تکان‌دهنده‌ای از بی‌اعتنایی سنگدلانه‌ای است که مقام‌های سعودی به جان انسان‌ها دارند.»

به گفته او، «این همچنین نمونه دیگری از استفاده از مجازات مرگ به عنوان ابزار سیاسی برای سرکوب نارضایتی در میان اقلیت شیعه این کشور است.»

اکثر اعدام‌شدگان سه‌شنبه مردان شیعه‌مذهب بودند که به گفته عفو بین‌الملل «در پی محاکمه‌های فرمایشی که استانداردهای عادلانه بین‌المللی در آنها رعایت نشده و بر اساس اعترافات گرفته‌شده در جریان شکنجه به اعدام محکوم شدند.»

بنا بر این گزارش، «این افراد پیش از محاکمه شدن دوران بسیار طولانی را در بازداشت و تحت شکنجه و بدرفتاری به سر بردند و از آنها اعترافات اجباری گرفته شده‌ بود.»

به گفته عفو بین‌الملل، به خانواده این افراد نیز در مورد حکم اعدام آنها آگاهی‌رسانی نشده بود و آنها پس از شنیدن این اعدام‌ها «شوکه شده‌اند.»

همه افراد اعدام‌شده در روز سه‌شنبه شهروند سعودی بودند.

طی سال جاری دست‌کم صد و چهار نفر در عربستان سعودی اعدام شدند که ۴۴ نفر از آنها شهروند خارجی بودند که اتهام بیشتر آنها قاچاق مواد مخدر بوده است.

در سال ۲۰۱۸ عربستان سعودی ۱۴۹ نفر را اعدام کرد.

لین معلوف، مدیر تحقیقاتی خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل، در بیانیه روز سه‌شنبه خود از عربستان خواست تا به جای افزایش شدید تعداد اعدام‌ها «تحت لوای مبارزه با تروریسم» بهتر است اعدام‌ها را بلافاصله متوقف کرده و به سوی حذف کامل مجازات اعدام گام بردارد.

روز سه‌شنبه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار توئیتی به این اقدام عربستان اعتراض کرد.

او با اشاره اولیه به موضوع قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، نوشت: بعد از عبور ساده دولت ترامپ از قضیه مثله شدن یک روزنامه‌نگار، اکنون که یکی دو روز پس از عید پاک، عربستان سعودی سر ۳۷ مرد را در یک روز از تن جدا کرده - و حتی به صلیب کشیده، کوچک‌ترین صدایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود. عضویت در تیم بی - بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و 'بیبی' [بنیامین نتانیاهو] - باعث مصونیت در برابر ارتکاب هر جنایتی می‌شود.»

منابع: سایت عفو بین‌الملل، توئیتر،رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG