لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۸

درگیری و تنش فرقه‌ای در پی تخریب بافت تاریخی یک شهر شیعه‌نشین در عربستان


صحنه‌ای از اعتراضات در منطقه قطیف در شرق عربستان
صحنه‌ای از اعتراضات در منطقه قطیف در شرق عربستان

بنا بر گزارش‌ها، مقام‌های عربستان سعودی در یکی از شهرهای شیعه‌نشین این کشور اقدام به تخریب چند صد خانه تاریخی با قدمت چندصدساله کرده و گفته‌اند که این خانه‌ها تبدیل به «مخفیگاه» شبه‌نظامیان محلی شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام منجر به درگیری و تیراندازی خیابانی بین افراد مسلح شیعه و مأموران امنیتی سعودی شده و تنش‌های فرقه‌ای در این بخش از عربستان را تشدید کرده است.

تخریب این خانه‌های تاریخی و تیراندازی پس از آن، در شهر عوامیه رخ داده که در شرق عربستان و نزدیک به بحرین واقع شده و در منطقه شیعه‌نشین قطیف قرار دارد. منطقه قطیف و عوامیه در مرکز منطقه تولید نفت عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

محله قدیمی عوامیه، «مُسَوَره» نامیده می‌شود که به معنی «قلعه محصور» است و به خاطر برج و باروهای ۴۰۰ساله خود به این نام نامیده می‌شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، بلدوزرها کار تخریب حدود ۵۰۰ خانه در بافت تاریخی عوامیه را از دهم ماه مه آغاز کرده‌اند و حکومت عربستان درباره دلیل این کار می‌گوید که افراد مسلح شیعه از کوچه‌های باریک محله مسوره به عنوان مخفیگاه استفاده می‌کنند.

این اقدام، باعث درگیری افراد مسلح شیعه با نیروی انتظامی شده و بر اثر تیراندازی‌ها و بمب‌گذاری‌ها در عوامیه طی سال جاری دست‌کم شش مأمور امنیتی و شش شیعه مسلح به قتل رسیده‌اند.

حکومت عربستان تلویحاً ایران را متهم به دست داشتن در ناآرامی‌های عوامیه می‌کند و می‌گویند که شیعه‌های مسلح این شهر «تحت فرمان خارجی‌ها» عمل می‌کنند.

منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان به آسوشیتدپرس گفت که «تروریست‌ها در عوامیه از زمان آغاز پروژه ساختمانی در مسوره، خشونت مسلح خود را افزایش داده‌اند.»

بنا بر این گزارش، خودروهای زرهی گشت‌های نیروی انتظامی مکرراً در خیابان‌های این شهر هدف حمله افراد مسلح قرار می‌گیرند و انفجار یک بمب کنارجاده‌ای نیز باعث کشته شدن یک کارگر ساختمانی آسیایی در عوامیه شده است.

فعالان سیاسی عربستانی نیز می‌گیوند که نیروهای امنیتی مکرراً در خیابان‌های این شهر اقدام به تیراندازی می‌کنند و در یکی از این موارد، «تیراندازی پلیس» باعث کشته شدن یک دختر دو ساله شده است.

عملیات تخریب بافت تاریخی عوامیه هم‌اکنون برعهده عبدالعزیز بن سعود، وزیر کشور جدید عربستان است که هم‌زمان با ولیعهد جدید این کشور به کار گمارده شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، سه کارشناس حقوق فرهنگی سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای به تخریب «میراث فرهنگی» عوامیه اعتراض کرده و می‌گویند که حکومت عربستان به اعتراض آنها پاسخی نداده است.

به گفته این کارشناسان، با این‌که عوامیه در منطقه نفت‌خیز عربستان سعودی واقع شده اما این شهر از فقر شدید و کمبود برق و درمانگاه رنج می‌برد و پیرامون شهر نیز با ایست‌بازرسی‌ها محاصره شده است.

XS
SM
MD
LG