لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

وزارت خارجه ایران: حمله به سفارت عربستان با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به نامه «آمر» حمله به سفارت عربستان واکنش نشان داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به نامه «آمر» حمله به سفارت عربستان واکنش نشان داده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد استدلال‌های نامه متهم حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، حمله به اماکن دیپلماتیک را «مذموم و مردود» دانسته که «با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست».

آقای قاسمی، در بیانیه‌ای که سه‌شنبه ۱۲ مرداد منتشر کرده، گفته که «حمله افراد خودسر و ناآگاه» به سفارت عربستان سعودی در ایران «در راستای خواست دشمنان کشور به ویژه رژیم سرکوبگر و تروریست‌پرور آل سعود» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است: «هیچ عقل سلیمی اقدام در جهت منافع دشمنان و همپیمانان صهیونیست‌های غاصب و کودک‌کش را نمی‌پذیرد».

این سخنان آقای قاسمی در واکنش به نامه حسن کردمیهن، روحانی اصولگرایی که از او به عنوان «آمر» حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران نام برده می‌شود، به حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران بیان شده است.

آقای کردمیهن در این نامه که ۱۱ مرداد در کانال تلگرام خود منتشر کرد، نوشت که قصد تجمع‌کنندگان در برابر سفارت عربستان سعودی «امنیت» ایران بود.

آقای کردمیهن خطاب به رئیس جمهور ایران نوشت: «مگر نه اینکه امنیت کشور در حمص و حلب و قطیف تامین می‌شود؟ و مگر نه اینکه امنیت کشور در امنیت شیخ نمرها و شیخ عیسی قاسم‌ها و شیخ زکزاکی‌هاست؟ و مگر نه اینکه ژاندارم رژیم صهیونیستی و سگ هار آمریکایی‌ها که امروز امنیت کشور ما وتمام کشورهای همسایه را و بلکه امنیت همه مسلمین را تهدید می‌کند، همین آل سعود عیاش نجس‌العین است؟ پس این بچه‌ها، شورشان، حرکت خودجوششان ... فقط برای امنیت کشور بوده است».

این روحانی همچنین اتهام «صدور دستور حمله به سفارت» را رد کرد و گفت که پس از آنکه در کانال‌های ارتباطی موبایلی از تصمیم برای تجمع در برابر سفارت عربستان سعودی مطلع شده، تنها به تعدادی از تجمع کنندگان گفته «حالا که می‌خواهید بروید آماده کتک خوردن باشید، چرا که قطعا نیروی انتظامی بیشترین تدابیر را اندیشیده است».

او در عین حال با اشاره به برخی حوادث رخ داده در مقابل سفارت عربستان سعودی، خطاب به حسن روحانی نوشت: «اراده دولت و شخص حضرتعالی برای گوشمالی عربستان بود وگرنه با شناختی که من از شما داشتم می‌دانستم که اگر حسن روحانی نمی‌خواست، از چند کیلومتری به سفارت نمی‌شد نزدیک شد».

حمله ده‌ها معترض به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه ۱۳۹۴ به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، از روحانیون مشهور شیعه عربستان سعودی رخ داد.

دولت ایران از این واقعه ابراز تاسف کرد و قوه قضائیه جمهوری اسلامی تعدادی از مهاجمان را دادگاهی کرد.

اما عربستان سعودی و برخی تحلیلگران معتقدند که حملات به سفارتخانه‌های خارجی در ایران توسط حکومت سازماندهی می‌شود.

ایران در میان ۱۹۴ کشور جهان، رکورددار یورش به سفارت‌ها و اماکن دیپلماتیک است که بر اساس کنوانسیون وین ۱۹۶۱ واجد مصونیت دیپلماتیک هستند. حمله به سفارت‌های مصر، مراکش، آمریکا، دانمارک، بریتانیا و عربستان سعودی از جمله این موارد هستند.

XS
SM
MD
LG