لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

دومین سالگرد سرنگونی پرواز ۷۵۲؛ نخست‌وزیر کانادا بر لزوم اجرای عدالت تاکید کرد


تصویر جان‌باختگان سرنگونی پرواز پی اس ۷۵۲ بر فراز تهران.
تصویر جان‌باختگان سرنگونی پرواز پی اس ۷۵۲ بر فراز تهران.

در دومین سالگرد سرنگونی پرواز پی‌اس٬۷۵۲ مراسم یادبودی عصر شنبه ۱۸ دی ماه با حضور خانواده قربانیان و سخنرانی مجازی نخست‌وزیر کانادا برگزار شد.

در این مراسم اعضای خانواده قربانیان خواهان پیگیری این پرونده از طریق دادگاه جنایی بین‌المللی یا دادگاه جنایی کانادا شدند.

در بخشی از این مراسم٬ حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های این جان‌باختگان نیز تقاضای حکم جلب رهبر جمهوری اسلامی ایران، اعضای شورای عالی امنیت و فرماندهان سپاه را مطرح کرد و گفت٬ سپاه پاسداران تمامیتش باید سازمان تروریستی شناخته شود و دارایی‌های جمهوری اسلامی مسدود شود.

او تاکید کرد که اوکراین می‌بایست از طرح این پرونده در دادگاه جنایی بین‌المللی حمایت کند.

حامد اسماعیلیون که همسر و دخترش در سرنگونی این هواپیما جان باختند، در ادامه تصریح کرد، امروز روزی است که دیپلماسی پایان می‌یاید و عدالت‌خواهی آغاز می‌شود. جنایت‌کاران با زبان دیپلماسی صحبت نمی‌کنند و عدالت قابل مذاکره نیست.

نخست وزیر کانادا نیز در بخشی از اظهارات خود خطاب به خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ گفت، به شما قول می‌دهم که ما ( دولت کانادا) به مبارزه برای پاسخگویی کردن، شفافیت و عدالت ادامه می‌دهیم.

جاستین ترودو تاکید کرد، پرواز پی اس ۷۵۲ به دلیل بی ملاحظگی مقام‌های ایرانی و بی توجهی کامل آنها نسبت به جان انسان‌ها سرنگون شد. ما نمی‌توانیم اجازه چنین رفتاری را بدهیم.

او اضافه کرد، اکنون که ایران مهلت مقرر برای مذاکرات را نادیده گرفته است، ما با جدیت کامل سایر مکانیسم‌های بین المللی برای حسابرسی و اجرای عدالت را پیگیری می‌کنیم.

جاستین ترودو تاکید کرد، کانادا به عنوان یک جبهه متحد با دیگر کشورها همکاری خواهد کرد و تا زمانی که ایران پاسخگو نشود آرام نخواهد نشست.

در این مراسم وزیر خارجه، وزیر راه ترابری و وزیر مهاجرت کانادا نیز سخنرانی کردند.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

ر دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، آن دسته از خانواده‌های قربانیان که در ایران زندگی می‌کنند روز شنبه صبح، ۱۸ دی‌ماه، به فرودگاه امام خمینی تهران رفتند و سپس در محل سقوط هواپیما در شاهدشهر گردهم آمدند. در این تجمع خانواده‌ها شعارهایی چون «حقیقت، عدالت» و «دادخواهی» سر دادند.

در آستانه دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین، گروه همکاری کشورهای درگیر روز پنج‌شنبه هفته گذشته رسما اعلام کرد که از مذاکره با ایران دست شسته و از این پس پرونده مرگ قربانیان را از طرق بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG