لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

«اعتراض با گل» در پاریس در حمایت از زنان ایرانی مخالف حجاب اجباری


نمایی از سفارت ایران در پاریس که جمعی از فعالان حقوق زنان در اعتراض به حجاب اجباری در مقابل آن گل گذاشتند.
نمایی از سفارت ایران در پاریس که جمعی از فعالان حقوق زنان در اعتراض به حجاب اجباری در مقابل آن گل گذاشتند.

جمعی از فعالان حقوق زنان روز دوشنبه ۱۸ اسفند در حرکتی نمادین، با گذاشتن گل مقابل سفارت ایران در پاریس حمایت خود را از زنان زندانی ایران به خاطر مخالفت با حجاب اجباری نشان دادند.

این تجمع توسط سازمان عفو بین‌الملل و مصادف با روز جهانی زن در نزدیکی ساختمان سفارت ایران در پاریس سازماندهی شده بود و در حمایت از زنان ایرانی مخالف حجاب اجباری که تعدادی از آن‌ها به حبس‌های طولانی‌ محکوم شده‌اند، برگزار شد.

حرکت نمادین «اعتراض با گل» یادآور حرکت اعتراضی یاسمن آریانی، مادر وی منیره عرب‌شاهی و مژگان کشاورز به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن در سال ۲۰۱۹ است. این زنان ویدئویی منتشر کرده بودند که آن‌ها را بدون روسری در حال توزیع گل بین مسافران زن متروی تهران و گفت‌وگو در مورد امیدواری به کسب حقوق زنان در ایران نشان می‌داد.

در پی این اقدام، زنان یاد شده بازداشت و در مجموع به ۵۵ سال زندان محکوم شدند که برای هریک از آن‌ها «مجازات اشد» یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.

اتهام این سه زن «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی»، «تشویق و فراهم‌ نمودن موجبات فساد و فحشا از طریق بی‌حجابی» و «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده است.

فعالین حقوق بشر و مدافع حقوق زنان با گذاشتن گل مقابل سفارت ایران در پاریس از سه زن یاد شده و توزیع گل توسط آن‌ها میان مسافران در هشتم مارس سال ۲۰۱۹ یاد نموده و اعتراض خود را به بازداشت آن‌ها اعلام کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با پوشش حرکت نمادین مدافعان حقوق زنان در تجمع پاریس گزارش داده که طی سال‌های گذشته زنان زیادی در ایران به خاطر مخالفت خود با حجاب اجباری بازداشت شده و چند مدافع سرشناس حقوق زن، از جمله نسرین ستوده، در زندان هستند.

خانم ستوده ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او به اتهامات سیاسی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

طی سال‌های گذشته حرکتهای اعتراضی زیادی به حجاب اجباری در ایران برگزار شده و با واکنش سخت و حبس‌های طولانی مدت دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده است؛ از جمله حرکت اعتراضی دختران خیابان انقلاب که دی ۱۳۹۶ آغاز شد. گفته می‌شود نام اولین زنی که از سکو بالا رفت و روسری سفید خود را مانند پرچم بر سر چوب گرفت، ویدا موحد بود، حرکتی که پس از آن با نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شاپرک شجری‌زاده و دیگران ادامه یافت.

رهبر جمهوری اسلامی این معترضان به حجاب اجباری را «فریب‌خورده» خوانده و حرکت آن‌ها را «حقیر» و نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان» دانسته بود.

مهرماه امسال علی ذوالقدر رئیس پلیس امنیت عمومی تهران اعلام کرد افرادی که در فضای مجازی، حتی به صورت «ناخواسته» حجاب را رعایت نکنند، به پلیس فراخوانده می‌شوند.

اواخر شهریورماه نیز قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، گفته بود در طرح‌های ناظر ۳ و ۴ با کسانی که به گفته او، در تفرجگاه‌ها، پیاده‌روها و فضای مجازی حجاب را رعایت نمی‌کنند، «برخورد می‌شود».

در سال‌های اخیر فرماندهان نیروی انتظامی از توقیف ده‌ها هزار خودرو به‌دلیل «کشف حجاب» و سرنشینان آن خبر داده‌اند.

جمهوری اسلامی دهه‌ها است که برای تحمیل حجاب اجباری از روش‌های پلیسی و قضایی استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG