لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

در سالگرد بازداشت زوج فرانسوی در ایران، سندیکای «نیروی کارگر» خواستار آزادی آنان شد


سسیل کولر (سمت راست) و ژاک پاریس
سسیل کولر (سمت راست) و ژاک پاریس

سندیکای «نیروی کارگر» فرانسه با اعتراض به تداوم بازداشت سسیل کولر و همسرش، ژاک پاریس، دو شهروند فرانسوی زندانی در ایران، خواستار آزادی فوری و بازگشت آنان به کشورشان شد.

این سندیکای کارگری فرانسوی با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «هیچ مبنایی و هیچ توجیهی [برای بازداشت این دو نفر] ارائه نشده است. بدیهی است که فقط فعال صنفی بودن آنها بهانه‌ای برای مقام‌های ایرانی بوده است.»

نیروی کارگر همچنین شرایط بازداشت این دو شهروند فرانسوی را محکوم کرده و از نگرانی خانواده‌های این دو زندانی سیاسی در این باره خبر داده است.

این سندیکای کارگری خواستار رعایت بی‌قید و شرط حقوق اساسی این دو نفر شده است.

سسیل کولر، عضو سندیکای نیروی کارگر فرانسه، و همسرش ژاک پاریس که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند، ۱۱ اردیبهشت امسال همزمان با «روز جهانی کارگر» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

پس از پنج ماه، جمهوری اسلامی مهرماه پارسال اعترافات اجباری این زوج فرانسوی را منتشر و آن‌ها را به «جاسوسی» متهم کرد.

وزارت خارجه فرانسه بلافاصله پس از پخش اعترافات اجباری این زوج فرانسوی واکنش نشان داده و جمهوری اسلامی را به «گروگانگیری حکومتی» متهم کرده بود.

پخش اعترافات اجباری این دو شهروند زندانی فرانسوی در آستانه تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم افراد و نهادهای دخیل در مرگ مهسا امینی و سرکوب گسترده اعتراضات مردمی در ایران انجام شد.

حکومت ایران سال‌هاست که با متهم کردن شهروندان خارجی به جاسوسی، از آن‌ها به عنوان گروگان برای دریافت امتیازات و خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

جمهوری اسلامی در موارد متعددی زندانیان ایرانی و خارجی را وادار به اعترافات اجباری کرده، اما این افراد بعد از آزادی اظهارات خود را رد کرده و اعلام کرده‌اند که با زور و تهدید از آن‌ها اعتراف گرفته شده است.

بر اساس بیانیه سندیکای نیروی کارگری و گزارش‌های رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG