لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

نماینده پیشین آمریکا در اوکراین به جلسات تحقیقات استیضاح در کنگره می‌رود


کرت ولکر، فوریه ۲۰۱۹ در کی‌یف
کرت ولکر، فوریه ۲۰۱۹ در کی‌یف

کرت ولکر، نماینده ویژه مستعفی دولت دونالد ترامپ در امور اوکراین، نخستین مقام رسمی وزارت خارجه ایالات متحده است، که برای ادای شهادت و پاسخ به قانون‌گذاران روانه جلسات تحقیقات روند استیضاح رئیس‌جمهوری می‌شود.

آقای ولکر قرار است روز سوم اکتبر/۱۱ مهر به وقت آمریکا، پشت درهای بسته، داوطلبانه در سه نشست مختلف به پرسش قانون‌گذاران مجلس نمایندگان پاسخ دهد.

روند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده از دوم مهر ماه به دستور نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز شده است.

آقای ترامپ با انتقاد شدید از روند تحقیقات، دمکرات‌ها را متهم کرده است که قصد «ربودن انتخابات ۲۰۲۰» را دارند و اقدامات آن‌ها را «بزرگ‌ترین» تصفیه حساب سیاسی در تاریخ آمریکا نامیده‌است.

دستور خانم پلوسی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مکالمات تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین و «فشار» برای انجام تحقیقات در مورد پسر جو بایدن، رقیب احتمالی‌ آقای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، صادر شد.

آقای ترامپ خواستار انجام تحقیقات در مورد خانواده بایدن شده، اما هرگونه خطایی در زمینه مکالمه تلفنی خود با همتای اوکراینی‌اش را رد می‌کند.

پسر جو بایدن، از سال ۲۰۱۴ تا زمانی که آقای بایدن وارد رقابت‌های انتخاباتی حزب دمکرات برای اعلام نامزد ریاست‌جمهوری شد، از اعضای هیئت مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین بود.

گفت‌وگوی تلفنی آقایان ترامپ و زلنسکی اندکی پس از توقف کمک‌های نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین صورت گرفته‌است.

بنا بر گزارش‌ها یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و اوکراین، کرت ولکر، که نامش در شکایت یک مقام اطلاعاتی از جریان مکالمه آمده، و گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، به رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهادهایی در زمینه «نحوه هدایت» خواسته‌های ترامپ ارائه کرده‌اند.

آقای ولکر پس از آن که نامش در گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شد از مقام خود کناره‌گیری کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به روزنامه وال‌استریت‌جورنال گفته ولکر مقدمات ارتباط بین رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ و آندری یرماک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین را فراهم کرده، اما به درخواست آقای یرماک.

در جریان تماس تلفنی بین آقایات ترامپ و زلنسکی، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که رودی جولیانی و دادستان کل، ویلیام بار، در زمینه تحقیقات مربوط به خانواده بایدن همکاری خواهند کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده‌است که کرت ولکر در سپتامبر ۲۰۱۸ با یک مشاور هیئت مدیره «گروه بورسیما»، شرکتی که ترامپ خواستار انجام تحقیقات در مورد آن شده، دیدار کرده‌است.

آقای ولکر و مشاور مذکور واکنشی به درخواست اسوشیتدپرس در مورد گزارش نشان نداده‌اند.

آقای جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، و شماری دیگر از چهره‌ها و هواداران ترامپ که تحقیقاتی انجام داده‌اند، جو بایدن را متهم کرده‌اند بر دولت اوکراین فشار آورده تا دادستانی که مشغول تحقیقات در مورد «گروه بورسیما» بوده را برکنار کند.

از سوی دیگر خود بایدن و شماری دیگر از مقام‌های دولت باراک اوباما، گفته‌اند فشارهای معاون پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا ارتباطی با پسر او هانتر بایدن نداشته‌است.

دادستان مذکور از سوی متحدان آمریکا، وام‌دهندگان به اوکراین، و ناظران محلی متهم شده بود که پرونده‌های فساد را به فرجام نمی‌رساند و تحقیقات واقعی در مورد گروه بورسیما انجام نخواهد داد.

نام دادستانی که از آن سخن به میان آمده ویکتور شوکین است. او پیشتر از همکاری با بریتانیا در زمینه تحقیقات مربوط به بورسیما سرباز زده بود.

وقتی هانتر بایدن به عضویت هیئت مدیره این گروه انرژی درآمد، دولت بریتانیا ۲۳ میلیون دلار از درآمدهای این شرکت را بلوکه کرده بود، اما بعدا این پول‌ها آزاد شده بود چراکه شواهد و مدارک کافی علیه بورسیما در دست نبود.

گروه بورسیما از یاری‌دهندگان مالی اصلی «شورای آتلانتیک» است. شورای آتلانتیک اندیشکده‌ای آمریکایی‌ست که در واشینگتن قرار دارد.

به گزارش اسوشیتدپرس میکولا زلوچفسکی، موسس بورسیما، نیز بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ رقمی در حدود ۹۰ هزار دلار هزینه لابی‌گری در کنگره آمریکا، وزارت خارجه، خزانه‌داری و وزارت انرژی، کرده‌است.

در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، وقتی میکولا زلوچفسکی، در دوره ریاست‌جمهوری ویکتور یانوکویچ، وزیر منابع طبیعی اوکراین بود، گروه بورسیما برخی از ۳۹ مجوز استخراج گاز خود را دریافت کرد.

کرت ولکر مدیر اجرایی انیستیتو مک‌کین در آریزونا است و به‌صورت داوطلبانه به‌عنوان نماینده ویژه اوکراین به خدمت وزارت خارجه درآمده بود.

بر اساس وال‌استریت‌جورنال، اسوشیتدپرس، رویترز، نیویورک‌تایمز، پولیتیکو، توئیتر/ت
XS
SM
MD
LG