لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

دادگاه غیابی مدیرعامل پیشین بانک ملی ۳۰ آبان برگزار خواهد شد


خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، میزان، خبر داد که دادگاه غیابی محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران، در آخرین روز آبان ماه برگزار خواهد شد.

میزان این خبر را روز یکشنبه ۱۶ مهر، به نقل از رئیس‌کل دادگستری استان تهران منتشر کرد و رسیدگی به اتهامات آقای خاوری در دادگاه انقلاب اسلامی صورت خواهد گرفت.

برخی دیگر از منابع خبری هم این موضوع را روز یکشنبه به نقل از دادستان کل کشور، محمدجعفر منتظری، منتشر کردند.

محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران، از متهمان پرونده مشهور به فساد سه هزار میلیارد تومانی است، که پنج سال پیش در مهرماه ۱۳۹۰ پس از افشای این پرونده، از ایران نزد خانواده‌اش به کانادا گریخت و تلاش ایران بر استرداد او تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

او از زمان گریختن از ایران در فهرست اعلان قرمز اینترپل بود اما مهرماه سال گذشته خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت که پایگاه اطلاع‌رسانی اینترپل نام او را از فهرست تحت تعقیب خود حذف کرده است.

پس از انتشار این خبر سخنگوی نیروی انتظامی ایران علت حذف نام آقای خاوری از «پورتال عمومی اینترپل» را شناسایی محل اقامت او عنوان کرد و افزود که همچنان حکم تعقیب او پابرجاست.

در شهریور ماه امسال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی، با اذعان به بی‌نتیجه بودن تلاش‌های ایران برای استرداد آقای خاوری از طریق اینترپل، تأیید کرده بود که دادگاه او به صورت غیابی در اواخر آبان ماه برگزار می‌شود.

او افزوده بود که به نفع آقای خاوری است که به ایران برگردد و بتواند در دادگاه از خود دفاع کند.

روز یکشنبه اما غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، به خبرگزاری میزان گفت که «با توجه به عدم حضور متهم در ایران پس از صدور کیفرخواست از ناحیه دادسرای تهران، اقدامات قانونی مبنی بر صدور قرار رسیدگی غیابی و ابلاغ مراتب از طریق نشر آگهی در جراید کثیرالانتشار انجام و وقت رسیدگی تعیین شده است».

او تأکید کرد که «رسیدگی قضایی در موعد مقرر برابر ضوابط و مقررات قانونی انجام، و رأی مقتضی صادر خواهد شد».

محمودرضا خاوری سابقه عضویت در هیئت مدیره و نیز ریاست بانک سپه را در کارنامه خود دارد، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۸ به سمت ریاست بانک ملی ایران منصوب شد.

در زمان مدیریت آقای خاوری بانک ملی ایران به همراه چند بانک دیگر، درگیر یک پرونده رسوایی مالی شد که از آن به عنوان فساد یا اختلاس سه هزار میلیارد تومانی یاد می‌شود.

متهم ردیف اول این پرونده مه‌آفرید امیرخسروی نام داشت که به همراه سه متهم دیگر این پرونده به اعدام محکوم شد و حکم اعدام او در سوم خرداد ۹۳ اجرا شد.

از دیگر متهمان تحت تعقیب این پرونده، مهرگان امیرخسروی برادر مه‌آفرید خسروی است که گفته می‌شود همچون آقای خاوری تابعیت کانادایی دارد و نام او همچنان در فهرست اعلان قرمز اینترپل است.

XS
SM
MD
LG