لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

اسرائیل ۱۸ ماه پیش از آمریکا «فرصت زدن سلیمانی را داشت»


گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل؛ عکس از آرشیو
گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل؛ عکس از آرشیو

گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل، روز جمعه، هشتم بهمن‌ماه، فاش کرد که اسرائیل ۱.۵ سال پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی در عملیات پهپادی آمریکا، تا یک‌ قدمی زدن فرمانده پیشین نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران در سوریه پیش رفته بود.

ژنرال بازنشسته اسرائیلی در مصاحبه‌ای به پایگاه خبری المانیتور گفت که حدود ۱۸ ماه قبل از عملیات آمریکایی‌ها، قاسم سلیمانی در سوریه بود و مجوز کشتن او از سوی مقامات وقت اسرائیل صادر شده بود.

او در ادامه توضیحات خود می‌افزاید که نیروهای اسرائیلی در جریان یکی از «نبردهای خود با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه» درنهایت نتوانستند محل دقیق قاسم سلیمانی را ردیابی و شناسایی کنند و او به دلیل قرار نگرفتن در دیدرس اسرائیلی‌ها جان سالم به در برد.

قاسم سلیمانی در ساعت یک بامداد روز ۱۳ دی سال ۱۳۹۸، در پایان یک ماموریت رسمی در سوریه، بر اساس دعوت نخست‌وزیر وقت عراق، با یک هواپیمای سوری وارد فرودگاه بغداد شد و از سوی ابومهدی المهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی، مورد استقبال قرار گرفت. اما او در جاده فرودگاه بغداد با شلیک موشک‌هایی که از پهپادهای تهاجمی آمریکا شلیک شد، از پای درآمد. ابومهدی المهندس و شماری از همراهان آن‌ها نیز در جریان حمله کشته شدند.

پیشتر، ژنرال تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل، در روز ۲۹ آذر فاش کرده بود که این کشور در عملیات منجر به قتل قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، نقش داشته است.

چند روز پس از کشته شدن فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به فرمان مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی گزارش داد که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به آمریکا در پیشبرد این عملیات کمک کردند.

بر اساس آن گزارش، اطلاعات مربوط به هواپیمای سوری، که قاسم سلیمانی سوار بر آن در نخستین دقایق بامداد روز سیزدهم دی ۱۳۹۸ از دمشق به بغداد رسید، از سوی اسرائیل در اختیار آمریکا قرار گرفته بود.

یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده است اواخر آذرماه امسال به وب‌سایت «اَکسیوس» گفت که اسرائیل پیشنهاد کرده بود نقشی فعال در کشتن قاسم سلیمانی داشته باشد اما آمریکا امکان نداد.

کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تنش سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش داد و ایران پنج روز پس از آن، در ۱۸ دی ۱۳۹۸، پایگاه عین‌الاسد در عراق را با موشک هدف قرار داد.

در ادامه تنش‌ها، سپاه پاسداران با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری اوکراین را بر فراز خاک ایران منهدم کرد که در جریان آن ۱۷۶ نفر کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی پس از چند روز مخفی‌کاری و اظهارات خلاف واقع، در نهایت شلیک موشک به هواپیما را تایید کردند اما آن را ناشی از «خطای انسانی» خواندند. دادگاه عالی انتاریو در کانادا، اقدام سپاه در شلیک به هواپیما را عامدانه و تروریستی دانسته است.

قاسم سلیمانی که سال‌ها محوری‌ترین نقش را در تشکیل و حمایت شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سایر کشورهای منطقه ایفا کرده بود، همراه با نیروی تحت امر خود در فهرست تروریستی و تحریمی ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا و برخی کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی، بحرین و اسرائیل قرار داشت. سلیمانی همچنین بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بود.

خروج از برجام، «اشتباه راهبردی» آمریکایی‌ها

گادی آیزنکوت در بخش دیگری از سخنان خود، خروج آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ موسوم به برجام را یک «اشتباه راهبردی» در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دانست.

او گفت خروج آمریکا از این توافق به‌رغم تمام کاستی‌های آن، به عدول جمهوری اسلامی ایران از تعهداتش در چارچوب برجام و بی‌اثر کردن مکانیسم توافق هسته‌ای منجر شد، در حالی‌که پنج قدرت دیگر عضو برجام در این توافق باقی ماندند.

مقام پیشین نظامی اسرائیل تصریح کرد: «ایرانی‌ها چند ماه اول در بهت بودند و بعد غنی‌سازی اورانیوم و نقض توافق (برجام) را آغاز کردند.»

او نبود نظارت کافی بر فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی و عدم همکاری چین و روسیه را به عنوان پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام عنوان کرده است.

از سوی دیگر، دولت اسرائيل در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده است که اجازه نمی‌دهد ایران به مرز تولید سلاح هسته ای برسد و در صورت لزوم در این زمینه به تنهایی اقدام خواهد کرد.

مقام‌های دولت اسرائيل که با بازگشت دولت بایدن به برجام مخالف هستند، پیش از این بارها گفته‌اند توافق خوب، توافقی است که توانمندی هسته‌ای ایران را سلب کند.

با استفاده از وب‌سایت المانیتور و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG