لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، جان باخت؛ مرد مظنون به حمله، در بازداشت


شینزو آبه
شینزو آبه

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، پس از آن که روز جمعه، ۱۷ تیرماه، در شهر نارا در جنوب غربی این کشور هدف شلیک گلوله قرار گرفت در بیمارستان جان باخت.

رهبر سابق ژاپن که طولانی‌ترین دوران نخست وزیری در تاریخ این کشور را نیز دارد روز جمعه در حال سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی بود که صدای گلوله شنیده شد.

یک منبع مطلع از حزب حاکم لیبرال دموکراتیک که شینزو آبه نیز از رهبران آن است به رسانه‌های ژاپن گفته بود که آقای آبه از ناحیه گردن هدف قرار گرفته است.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که او هنگام سقوط بر زمین دست بر سینه خود می‌گذارد و در همان حال پیراهن وی مملو از خون می‌شود.

ساعتی بعد رسانه‌ها در ژاپن گزارش دادند که تلاش پزشکان برای نجات این سیاستمدار ناموفق بوده و او درگذشته است.

شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی ژاپن نیز گزارش داده که پلیس یک مرد مظنون حدودا ۴۰ ساله را در صحنه به اتهام تلاش برای قتل شینزو آبه دستگیر کرده است.

شینزو آبه، متولد سال ۱۹۵۴، در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ و همین طور از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ رهبری حزب لیبرال دموکرات ژاپن را بر عهده داشت و از طرف همین حزب به مقام نخست وزیری رسید.

حمله مسلحانه به آقای آبه شوکی به ژاپن وارد کرده که یکی از امن‌ترین کشورهای جهان با قوانینی سفت و سخت در زمینه اسلحه است.

میراث رکوردار نخست‌وزیری ژاپن
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:48 0:00

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در واکنش اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند» و این خبر را «از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم».

پیش از ایران نیز بسیاری از سران و مقامات ارشد در سراسر دنیا به این حمله واکنش نشان داده و از اقدامی که به مرگ شینزو آبه منجر شد ابراز انزجار کرده بودند.

طبق گزارش‌ها، آقای آبه، ۶۷ ساله، از پشت سر با یک اسلحه دست‌سازِ خانگی هدف قرار گرفته است.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که آقای آبه بر اثر این تیراندازی دچار «نارسایی قلبی» شده، به این مفهوم که قلب او نمی‌تواند خون پمپاژ بکند و اکسیژن به بقیه بدن برساند. مقامات ژاپن گاهی این اصطلاح را در رابطه با شرایطی استفاده می‌کنند که قربانی دیگر زنده نیست، اما هنوز مرگ او به طور رسمی اعلام نشده است.

شینزو آبه سال ۲۰۲۰ از نخست وزیری کناره گرفت و دلیل آن را یک بیماری مزمن اعلام کرد. درست یک روز قبل از اعلام خبر استعفا، آقای آبه رکورد طولانی‌ترین دوره نخست وزیری ژاپن را پشت سر گذاشت.

شهر نارا در جنوب غربی ژاپن و در نزدیکی شهر اُساکا قرار دارد.

شینزو آبه در خردادماه سال ۱۳۹۸ به تهران سفر کرد و دیداری هم با آیت‌الله خامنه‌ای داشت.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس/ س. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG