لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

مک‌فارلین، عامل اصلی ماجرای ایران-کنترا درگذشت


رابرت مک‌فارلین، مشاور کاخ سفید که از خاندان سلطنتی عربستان سعودی برای تامین مالی جنگ در نیکاراگوئه استفاده می‌کرد و در ماموریتی مخفیانه برای فروش سلاح به ایران سفر کرد و افشای آن نیز به شهرت دولت رونالد ریگان آسیب رساند، در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

خانواده او در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آقای مک‌فارلین که برای دیدار با خانواده‌اش به میشیگان رفته بود روز پنج‌شنبه بر اثر عوارض بیماری پیشین خود درگذشت.

مک‌فارلین نخست در دولت ریچارد نیکسون به عنوان دستیار نظامی هنری کیسینجر، وزیر خارجه وقت ایالات متحده، مشغول به خدمت شد. دونالد ریگان اما در سال ۱۹۸۳ او را به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب کرد.

چهار سال بعد پخش تلویزیونی جلسات کنگره آمریکا که در آن مک‌فارلین به عنوان عامل اصلی رسوایی ایران-کنترا معرفی می‌شد، حواس میلیون‌ها آمریکایی را به او مشغول کرد.

مک‌فارلین ماموریت فروش اسلحه به افرادی را در تهران بر عهده داشت که آنها را میانه‌رو می‌دانست و هدفش از چنین اقدامی آزادی هفت گروگان آمریکایی حزب‌الله لبنان بود. این امر به معنای دور زدن تحریم تسلیحاتی ایالات متحده علیه ایران بود.

اما باز هم این پایان ماجرا نبود، بلکه فاش شد سود حاصل از فروش این اسلحه‌ها به دست شورشیان کنترا در نیکاراگوئه رسیده که علیه دولت وقت سوسیالیست این کشور می‌جنگیدند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG