لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

چهار اسرائیلی در حمله مسلحانه فلسطینی‌ها به یک شهرک یهودی‌نشین کشته شدند


در حمله مسلحانه افراد مسلح فلسطینی به یک جایگاه سوخت در شهرک یهودی‌نشین «عِلی» در کرانه باختری رود اردن، چهار اسرائیلی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد گزارش دادند دو مرد جوان مسلح فلسطینی که سوار بر یک خودروی سرقتی بودند ابتدا نگهبان شهرک را زخمی کردند و سپس سه اسرائیلی دیگر را در رستوران کنار پمپ‌بنزین کشتند.

این گزارش می‌افزاید که آن‌ها با تیراندازی در محوطه جایگاه سوخت، یک تن دیگر را کشته و سه تن دیگر را زخمی کردند.

روزنامه یدیعوت آحرونوت گزارش داد یک اسرائیلی که در جایگاه سوخت بود، مهند شهاده، یکی از مهاجمان، را از پای درآورد و ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل نیز پس از تعقیب مهاجم دوم، او را کشتند.

رسانه‌های اسرائیل، مهند شهاده ۲۵ ساله را عضو شاخه نظامی جنبش حماس معرفی کرده و خبر دادند که هویت مهاجم دوم به نام خالد صباح برای نیروهای امنیتی اسرائیل، شناخته شده بود.

ژنرال هرتسی لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، اعلام کرد که برای بررسی این رویدادها و اقدامات پیش رو جلسه‌ای با نظامیان ارشد برگزار کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفته است که نشست امنیتی کابینه را برگزار می‌کند.

بنیامین نتانیاهو حمله به شهرک «عِلی» را «جنایتی تکان‌دهنده» خواند، و گفت «هر کسی که به ما آسیب بزند یا در گور است یا در زندان».

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، با حضور در محل حمله گفت: «زمان عملیات نظامی در یهودا و شومرون (کرانه باختری رود اردن) فرا رسیده است. باید ساختمان‌ها را منفجر کرد».

با این حال، سخنگوی ارتش اسرائیل از شهروندان این کشور خواست که از انتقام‌ گرفتن خودداری کرده و کار را به نظامیان و نیروهای امنیتی واگذار کنند.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، شهرک‌نشین‌ها را فرا خواند که از خود «مسئولیت نشان دهند» تا «با عبور از این لحظه دشوار، غلبه بر دشمنان» محقق شود.

اما رسانه‌های اسرائیلی از حملات شهروندان این کشور علیه فلسطینیان در نزدیکی دهکده «حواره» در کرانه باختری، به عنوان انتقام‌جویی خبر دادند.

رسانه‌های اسرائیل اسامی سه کشته از چهار مقتول را عوفر فایرمن، هرئل مسعود، الیشا آنتمن اعلام کردند.

عملیات شهرک «عِلی» در حومه شهر فلسطینی‌نشین رام‌الله و در نزدیکی اورشلیم/بیت‌المقدس، یک روز پس از آن رخ داد که در یک عملیات ارتش اسرائیل در اردوگاه فلسطینی جنین در شمال کرانه باختری، پنج فلسطینی شامل یک کودک ۱۵ ساله کشته و دست‌کم ۹۱ فلسطینی دیگر زخمی شدند.

سخنگویان جهاد اسلامی فلسطین «عملیات عِلی» را به عنوان «یک رویداد متهورانه» ستایش کرده و آن را «پاسخ طبیعی» به اقدامات «اشغالگران علیه ملت فلسطین» نامیدند.

جنبش حماس نیز اعلام کرد که اسرائیل یک روز پس از حمله مرگبار به جنین با «پاسخ قهرمانانه انقلابیون کرانه باختری» روبه‌رو شده است.

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در کرانه باختری در ۴۸ ساعت اخیر و از جمله آسیب وارده به کودکان، نگران شده است».

شاهزاده رضا پهلوی، که به تازگی از اسرائیل دیدار رسمی کرده است، توئیت کرد که از شنیدن خبر حمله تروریستی امروز حماس، به‌شدت ناراحت شده‌ و از سوی خود و یاسمین، همسرش، این «اقدام وحشیانه» را به‌شدت محکوم می‌کند.

آقای پهلوی افزود در تماس با گیلا گاملی‌ال، وزیر اطلاعات اسرائیل که میزبان او در سفرش به اسرائیل بود، به او گفته که خشنود است حُواو داماری، همسر خانم گاملی‌ال، «سالم و زنده است» اما متأسفانه چهار اسرائیلی دیگر کشته شده‌اند.

از توئیت رضا پهلوی چنین بر می‌آید که همسر وزیر اطلاعات اسرائیل در زمان حمله مسلحانه فلسطینی‌ها به جایگاه سوخت شهرک «عِلی»، در معرض خطر بوده است.

خانم گاملی‌ال در توئیت خود اشاره‌ای به این موضوع نکرده و تنها نوشته است که «فقط با مشت آهنین و پاسخی شایسته می‌توان بازدارندگی را در برابر تروریست‌ها و خانواده‌های‌شان تقویت کرد».

منابع: یدیعوت آحرونوت، بیانیه‌های سازمان‌های فلسطینی، رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG