لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

پنج فلسطینی در حمله نظامیان اسرائیل به اردوگاه «جنین» کشته‌ شدند


در این عملیات که چند ساعت طول کشید، هفت نظامی اسرائیلی نیز مجروح شدند
در این عملیات که چند ساعت طول کشید، هفت نظامی اسرائیلی نیز مجروح شدند

در حمله روز دوشنبه ۲۹ خرداد ارتش اسرائیل به اردوگاه فلسطینی «جنین» در شمال کرانه باختری پنج فلسطینی کشته و دست‌کم ۹۱ فلسطینی دیگر زخمی شدند.

این رویداد یکی از وخیم‌ترین درگیری‌های چند هفته اخیر بین طرفین بوده است.در این عملیات که چند ساعت طول کشید، هفت نظامی اسرائیلی نیز مجروح شدند.

بنیامین نتانیاهو در دیدار با مجروحان اسرائیلی در بیمارستانی در حیفا گفت: «ما با قدرت و قاطعیت به تروریسم ضربه می‌زنیم».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نظامیان این کشور در عملیاتی که با هدف شناسایی و بازداشت فلسطینیان مظنون به مشارکت در عملیات ضد اسرائیلی وارد اردوگاه جنین شدند، با آتشبار افراد مسلح فلسطینی روبرو شده و برای خارج کردن نیروهای خود از کمین، شمار بیشتری نیرو و بالگرد به منطقه اعزام کردند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که این کشور «از هر وسیله‌ای» برای تحقق اهداف خود در این عملیات استفاده می‌کند.

او در توییتر نوشت که «در مبارزه با تروریسم هیچ سازشی وجود ندارد و رویکرد تهاجمی ما ادامه خواهد یافت».

خبرگزاری رویترز به کلیپی انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده که در آن یک بالگرد نظامی از نوع آپاچی دیده می‌شود که در جریان این عملیات اقدام به شلیک راکت می‌کند.

این نخستین بار پس از دو دهه از «انتفاضه الاقصی» است که ارتش اسرائیل در عملیاتی در جنین از بالگرد و شلیک از راه هوا استفاده می‌کند.

سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفت ارتش این کشور در یک موقعیت دشوار «مجبور» شد که از بالگرد استفاده کند.

او افزود: «بالگرد برای عقب‌راندن افراد مسلح فلسطینی و باز کردن راه خروج نظامیان اسرائیلی، چند راکت شلیک کرد.»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که روشن شدن جزئیات تلفات وارده به فلسطینیان ساعاتی طول خواهد کشید. سخنگوی ارتش نیز گفت که عملیات تمام شده و همه نیروها از جنین خارج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عطا ابورمیله، یکی از فرماندهان جنبش فلسطینی «فتح»، گفته که در طول این رویداد، جنگجویان فلسطینی از شهرهایی مانند نابلس و طولکرم برای حمایت از اردوگاه جنین اقدام کردند.

او افزود: «عملیات اشغالگران شکست خورده و مردم ما پیروز شدند».

یک فرمانده ارشد سازمان جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت که استفاده «دشمن» از بالگرد، مردم ما را به توسل به ابزارهایی سوق می‌دهد که «دشمن را غافلگیر کند».

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که یکی از کشته‌ها به‌دست ارتش اسرائیل، یک نوجوان غیرمسلح ۱۵ ساله، ساکن اردوگاه است. این وزارتخانه زخمی شدن ۹۱ فلسطینی را تأیید کرده است.

جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای تأیید کرد که دو تن از کشته‌شدگان عضو این گروه بوده‌اند.

«سرایا القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، نیز اعلام کرد که نیروهای آن بر سر راه ورودی نظامیان اسرائیلی بمب منفجر کرده و یک خودروی سربازان اسرائیل را از کار انداخته و نظامیان را در تله گرفتار کردند.

این سازمان افزود: «تا زمانی که سیاست ترور فرماندهان و رزمندگان مقاومت ادامه دارد، اقدام نظامی علیه اسرائیل متوقف نمی‌شود».

جنبش حماس نیز حضور نیروهای خود در درگیری روز دوشنبه در «حمایت از مردم فلسطین» را تأیید کرد.

یک سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت دولت بنیامین نتانیاهو «کشتار دیگری» در منطقه به‌راه انداخته تا شکست خود در زمینه‌های دیگر را جبران کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیران افراطی عضو دولت بنیامین نتانیاهو با ابراز خشم از مجروح شدن هفت نظامی اسرائیلی، خواهان تشکیل نشست اضطراری کابینه شدند تا عملیاتی برای «مجازات گروه‌های مسلح فلسطینی» را تصویب کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به این درخواست واکنش نشان نداده است.

رویداد روز دوشنبه در جنین با واکنش مصر و اردن روبرو شد، که خواهان شکیبایی شده و نسبت به عواقب چرخه خشونت هشدار داده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای کشته‌شدن فلسطینیان از جمله کودکان و زخمی شدن شمار زیادی از ساکنین اردوگاه جنین را «به‌شدت محکوم کرد».

XS
SM
MD
LG