لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

دو روزنامه‌نگار فلسطینی در جریان عملیات ارتش اسرائیل در کرانه باختری زخمی شدند


دو خبرنگار فلسطینی در حالی زخمی شده‌اند که اسرائیل یک سال پس از کشته‌شدن شیرین ابوعاقله، از کشتن «غیرعمد» او پوزش خواست
دو خبرنگار فلسطینی در حالی زخمی شده‌اند که اسرائیل یک سال پس از کشته‌شدن شیرین ابوعاقله، از کشتن «غیرعمد» او پوزش خواست

سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی روز پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد، اعلام کرد که معمر ثمرین و ربیع منیر، دو روزنامه‌نگار فلسطینی در جریان عملیات ارتش اسرائیل در کرانه باختری به شدت زخمی شدند.

این بیانیه افزود معمر ثمرین که خبرنگارعکاس است، از ناحیه مغز گلوله خورده و با حال وخیم برای عمل جراحی به بیمارستان منتقل شد. گلوله همچنین به شکم ربیع منیر اصابت کرده است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، خبرنگاران در زمان حضور نیروهای ارتش اسرائیل در شهر رام‌الله که برای ویران کردن خانه یک فلسطینی رفته بودند، زخمی شدند. دو خبرنگار در میان گزارشگرانی بودند که از تخریب خانه گزارش تهیه می‌کردند.

حضور یگان تخریب اسرائیلی در مرکز شهر رام‌الله با درگیری‌های گسترده میان فلسطینیان محلی با نیروهای اسرائیلی همراه بود. شمار دیگری از فلسطینیان نیز در این درگیری‌ها مجروح شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده بود خانه اسلام فاروق، اهل فلسطین را که ویران می‌کند که پاییز سال گذشته با اقدام به «بمب‌گذاری» در جاده نزدیک به اورشلیم، باعث مرگ دو اسرائیلی، از جمله یک نوجوان شد. اسلام فاروق در زندان اسرائیل است.

بیانیه ارتش اسرائیل افزوده که تحقیق در باره زخمی شدن خبرنگاران فلسطینی را آغاز کرده اما از شواهد اولیه چنین برمی‌آید که آن‌ها با «گلوله ساچمه‌ای» زخمی شده‌اند. ارتش همچنین گفت برای جلوگیری از آسیب‌دیدن افراد و حفظ روزنامه‌نگاری آزاد «نهایت تلاش را به عمل می‌آورد».

تخریب خانه مهاجمان فلسطینی یک سیاست دیرینه از سوی اسرائیل است تا به باور خود، فلسطینیان دیگر را از اقدامات تهاجمی مشابه بازدارد اما معلوم نیست این رویکرد در محدود کردن موارد درگیری‌های مسلحانه منجر به مرگ اسرائیلی‌ها اثری داشته است یا نه.

اسرائیل با گذشت یک‌ سال از کشته شدن شیرین ابوعاقله، ماه گذشته از کشتن «غیرعمد» او پوزش خواست. این خبرنگار سرشناس آمریکایی- فلسطینی در شبکه الجزیره بهار پارسال در جریان پوشش خبری عملیات ارتش اسرائیل در اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری کشته شد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی مدعی است که اسرائیل از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ میلادی ۵۵ روزنامه‌نگار فلسطینی را کشته و تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۳۰ روزنامه‌نگار فلسطینی را بازداشت کرده است.

اسرائیل در روزهای گذشته نیز به دلیل رویداد منجر به کشته شدن محمدهیثم التمیمی، یک کودک دو ساله، در روستایی در نزدیکی رام‌الله با انتقادهای شدید فلسطینیان روبرو شده بود. ارتش اسرائیل گفته بود نظامیانش در پاسخ‌ به تیراندازی مشکوک شلیک کردند. فلسطینیان گفتند گلوله به خودروی در حال حرکت خانواده التمیمی اصابت کرد و پدر محمدهیثم نیز زخمی شد.

منابع فلسطینی می‌گویند در پنج ماه گذشته، ۱۶۲ فلسطینی، شامل ۲۵ کودک، به دست اسرائیل کشته شده‌اند. اسرائیل تأکید دارد که اکثر کشته‌های فلسطینی در عملیات تهاجمی دخیل بوده‌اند.

با استفاده از بیانیه سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی، رسانه‌های اسرائیل و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG