لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

ارتش اسرائیل سرانجام بابت کشته‌شدن شیرین ابوعاقله عذرخواهی کرد


ارتش اسرائیل تأیید کرده بود که این روزنامه‌نگار «به احتمال زیاد» با شلیک نظامیان این کشور کشته شده است
ارتش اسرائیل تأیید کرده بود که این روزنامه‌نگار «به احتمال زیاد» با شلیک نظامیان این کشور کشته شده است

پس از گذشت یک سال از مرگ شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار الجزیره در حین پوشش عملیات نظامی اسرائیل، ارتش این کشور برای اولین بار در این زمینه عذرخواهی کرد.

دریادار دانیل هاگری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم اکنون فرصت مناسبی است که در مورد مرگ شیرین ابوعاقله بگویم، بسیار متاسفیم.»

با وجود اینکه ارتش اسرائیل سال گذشته تأیید کرده بود که این روزنامه‌نگار «به احتمال زیاد» با شلیک نظامیان این کشور کشته شده، این نخستین‌بار است که مقامات اسرائیلی در این زمینه عذرخواهی می‌کنند.

خانم ابوعاقله روز ۲۱ اردیبهشت در جریان پوشش رویدادهای ورود ارتش اسرائیل به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و در دم کشته شد.

ورود پیاپی ارتش اسرائیل به این اردوگاه برای بازداشت عوامل مظنون به طرح‌ریزی «ترور» بود.

اندکی پیش از آن، ۱۹اسرائیلی در حملات مسلحانه فلسطینیان کشته شده بودند و اکثر عوامل حملات از فعالان ساکن اردوگاه جنین بودند.

مقامات اسرائیلی تا امروز چند روایت متفاوت از مرگ این روزنامه‌نگار فلسطینی ارائه کرده‌اند.

آقای هاگری در این زمینه گفته که «در اسرائیل، ما برای دموکراسی خود ارزش قائل هستیم و در یک دموکراسی، برای روزنامه‌نگاری و مطبوعات آزاد اهمیت زیادی قائل می‌شوند. ما می‌خواهیم خبرنگاران در اسرائیل احساس امنیت کنند، به ویژه در زمان جنگ، حتی اگر از ما انتقاد کنند.»

این در حالی است که دفتر دادستانی نظامی کل اسرائیل در شهریور سال گذشته اعلام کرد که هیچ‌یک از سربازان درگیر در مرگ روزنامه‌نگار الجزیره را «مورد پیگرد قانونی قرار نخواهد داد».

تشکیلات خودگردان فلسطینی مدعی است که کشتن خبرنگاران یک رویه سابقه‌دار از سوی اسرائیل است و این کشور در سال‌های گذشته ۴۴ خبرنگار فلسطینی و یک خبرنگار ترکیه را کشته است؛ اسرائیل این ادعا را رد می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، پانچ و رادیو فردا؛ پ، م/ ب، ب
XS
SM
MD
LG