لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۵

کارشناسان سازمان ملل از ایران خواستند حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کند


چهار کارشناس ارشد حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه از ایران خواستند حکم اعدام احمد رضا جلالی را لغو کند. آقای جلالی به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شده است.

دیوان عالی ایران، درخواست بررسی حکم اعدام احمدرضا جلالی را رد کرده است. زینب طاهری، وکیل مدافع آقای جلالی گفته بود قاضی در جلسه روز یکشنبه دادگاه که کمتر از یک ساعت طول کشید درخواست او را رد کرده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در درخواست خود گفته‌اند: «ما از ایران می‌خواهیم سریعا حکم اعدام صادر شده علیه دکتر جلالی را لغو کند چرا که آن طور که مشخص است، دادگاهی منصفانه با استانداردهای جهانی و با حق تجدید نظر برای او برگزار نشده است.»

احمد رضا جلالی پیش از دستگیری در ایران ساکن سوئد بود و در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌کرد. او اردیبهشت ۱۳۹۵ در ایران دستگیر شد و دو ماه پیش دیوان عالی کشور، حکم اعدام او را که در دادگاه انقلاب صادر شده بود، تایید کرد.

احمدرضا جلالی اتهام‌های منتسب به خود را رد کرده و گفته به دلیل خودداری از جاسوسی برای ایران، بازداشت و محاکمه شده است.

نهادهای مختلف سازمان ملل ، اتحادیه اروپا ،عفو بین الملل و شماری از دانشگاه‌های اروپا صدور لغو حکم اعدام را محکوم کرده و خواستار بررسی مجدد پرونده شده اند.

چهار کارشناس یاد شده عبارتند از خوزه آنتونیو گوارا برمودز، اگنس کالامارد، نیلس ملتزر و عاصمه جهانگیر.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران است. خوزه آنتونیو گوارا برمودز، رییس کارگروه سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خودسرانه است. نیلز ملتزر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه است و اگنس کالامارد نیز کارشناس اعدام سریع.

جمهوری اسلامی ایران، فیلمی از اعترافات آقای جلالی را از تلویزیون دولتی پخش کرده است. همسر آقای جلالی گفته که بازجویان وزارت اطلاعات، همسرش را در انفرادی بند ۲۰۹ به آزار و اذیت کودکان‌شان تهدید کرده‌‌اند تا تحت فشار با «تقطیع مطالب جعلی و دروغین» فیلم «تیشه بر ریشه» را تهیه کنند.

به گفته شماری از ناظران بخش اعترافات تلویزیونی از روش‌های مرسوم جمهوری اسلامی برای تحت فشار قرار دادن زندانیان سیاسی است؛ بسیاری از نهادها و فعالان حقوق بشری چنین اعترافاتی را فاقد وجاهت می‌دانند.

با استناد به گزارش‌هایی از خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG