لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

استعفای مشاور مکرون و تشدید رسوایی مربوط به محافظ سابق رییس جمهور


 امانوئل مکرون و الکساندر بنالا محافظ سابق رییس جمهور (نفر سمت چپ) عکس از آرشیو.
امانوئل مکرون و الکساندر بنالا محافظ سابق رییس جمهور (نفر سمت چپ) عکس از آرشیو.

اسماعیل املین، مشاور ویژه امانوئل مکرون روز چهارشنبه ۲۴ بهمن استعفا داد و به جمع تعداد دیگری پیوست که در ماه‌های اخیر دفتر ریاست جمهوری فرانسه را ترک کرده اند.

این در شرایطی روی می دهد که آقای مکرون به دلیل تداوم اعتراضات «جلیقه زردها» و ادامه پیامدهای رسوایی مربوط به رییس سابق حفاظت دفتر ریاست جمهوری نتوانسته است محبوبیت خود در افکار عمومی را بهبود دهد.

به گزارش رویترز، اسماعیل املین یکی از وفادارترین مشاوران آقای مکرون، روز دوشنبه گفته بود که اواخر مارس یا اوایل آوریل از مقامش کناره گیری می کند و تاکید کرد که این تصمیم با رسوایی موسوم به «ماجرای بنالا» رییس سابق حفاظت دفتر ریاست جمهوری فرانسه ارتباطی ندارد.

الکساندر بنالا پس از افشای تصاویری از او در حال کتک زدن تظاهرکنندگان در ماه مه ۲۰۱۸ بالاخره از دفتر ریاست جمهوری اخراج شد ولی این سوءظن وجود دارد که دفتر آقای مکرون و برخی از نهادهای دولتی فرانسه تلاش کرده بودند بر اعمال غیرقانونی او سرپوش بگذارند.

زمانی که مشخص شد الکساندر بنالا حتی پس از اخراج با پاسپورت دیپلماتیک سفر کرده است اعتراضات به نحوه برخورد دولت با این موضوع افزايش يافت.

در نوار صوتی که ماه گذشته افشا شد او در مکالمه‌ای می گوید حتی پس از اخراجش از حمایت و کمک تعدادی از مقامات دفتر ریاست جمهوری از جمله اسماعیل املین برخوردار بوده است.

قبل از اسماعیل املین دو مشاور رسانه ای امانوئل مکرون و مسئول تدوین سیاست های استراتژیک دفتر ریاست جمهوری نیز از مقام خود کناره گیری کرده بودند.

الکساندر بنالا به خاطر افشای نقش او در معاملات امنیتی ۲.۵ میلیون دلاری با دو الیگارش روس نزدیک به ولادیمیرپوتین قبل و بعد از ترک دفتر ریاست جمهوری فرانسه و احتمال دادن شواهد دروغ به مجلس سنا در این ماجرا دوباره مورد سوءظن قرار گرفته است.

دادستانی فرانسه روز جمعه اعلام کرد که در مورد عقد یکی ازاین قراردادها با اسکندر محمودف، الیگارش روس پرونده ای تشکیل داده است.

الکساندر بنالا حاضر نشد به سئوالات خبرگزاری رویترز پاسخ دهد. مقامات کاخ الیزه نیز با اشاره به اینکه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد حاضر نشدند اظهار نظر کنند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG