لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

دیدار حریری و مکرون در پاریس؛ حریری «چهارشنبه» به لبنان بازمی‌گردد


امانوئل مکرون روز شنبه تنها ساعاتی پس از ورود سعد حریری به پاریس میزبان او در کاخ الیزه بود.
امانوئل مکرون روز شنبه تنها ساعاتی پس از ورود سعد حریری به پاریس میزبان او در کاخ الیزه بود.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، روز شنبه ۲۷ آبان پس از ورود به پاریس در کاخ الیزه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، دیدار کرد. هنوز از محتوای گفت‌وگوی این دو خبری منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از دفتر امانوئل مکرون، آقای حریری روز شنبه به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، گفته است که قصد دارد روز چهارشنبه به لبنان بازگشته و در آیین‌های روز استقلال لبنان شرکت کند.

سعد حریری پس از دیدار با امانوئل مکرون، خود به خبرنگاران گفت که «انشاءالله در روز استقلال در لبنان حضور خواهم داشت و بعد از دیدار با میشل عون موضع سیاسی‌ام را از لبنان اعلام خواهم کرد.»

او تأکید کرد: «همان‌طور که می‌دانم استعفا کرده‌ام و درباره این موضوعات در لبنان گفت‌وگو خواهیم داشت.»

در همین حال رئیس‌جمهور لبنان نیز روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری از قول آقای حریری نوشته بود که او بنا دارد در روز چهارشنبه همزمان با سالگرد استقلال لبنان به کشورش بازگردد.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه، پس از اقامتی دو هفته‌ای در عربستان سعودی که با گمانه‌زنی‌های بسیار همراه بود برای دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه، وارد پاریس شد.

پیشتر شبکه تلویزیونی«المستقبل» وابسته به خانواده حریری اعلام کرده بود که آقای حریری، نخست‌‌وزیر لبنان، عربستان را به مقصد فرانسه ترک کرده است.

سعد حریری همچنین در توئیتر خود خطاب به وزیر امور خارجه آلمان نوشته بود: «این که گفته شده بود برخلاف میلم در عربستان نگهداشته شده‌ام و اجازه خروج ندارم، دروغی بیش نیست. در راه فرودگاه هستم، آقای زیگمار گابریل.»

این پاسخی بود به زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، که روز جمعه گفته بود، سعد حریری برخلاف میل خود در عربستان است و اجازه خروج ندارد.

سعد حریری در جریان سفر خود به عربستان و در روز ۱۳ آبان ماه در یک سخنرانی تلویزیونی از عربستان سعودی که از طریق شبکه العربیه پخش شد، به‌طور ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد.

سعد حریری در جریان اعلام استعفای خود به شدت به ایران و حزب‌الله لبنان تاخت و آنها را به دخالت در امور لبنان و دیگر کشورهای عربی متهم کرد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، ضمن گزارش دیدار دو مقام لبنانی و فرانسوی از قول یک منبع در دولت فرانسه نوشت که دو نفر «در روزهای آینده» قرار است «دلایل استعفای حریری و راه‌های پیش رو» را بررسی کنند.

این در حالی است که هنوز از محتوای دیدار و گفت‌وگوی دو مقام عالی‌رتبه بیروت و پاریس خبری منتشر نشده است.

رویترز به نقل از «یک دیپلمات عالی‌رتبه فرانسوی» نوشت که «مهم است که حریری به پاریس آمده است تا ما با او بر سر بهترین راه برای خروج از این بحران با او همکاری کنیم».

این دیپلمات همچنین هدف فرانسه از پادرمیانی در این مسئله را «فراهم آوردن شرایط برای تنش‌زدایی و اجتناب از افزایش بحران در منطقه» عنوان کرد.

اعلام استعفای سعد حریری واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت. شماری از مقام‌های بلندپایه لبنان و حتی چهره‌های سیاسی نزدیک به سعد حریری اعلام کردند، عربستان سعودی، سعد حریری را مجبور به استعفا کرده و اکنون او نمی‌تواند از عربستان خارج شود.

این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز پنج‌شنبه گفت تصمیم این‌که سعد حریری چه زمانی می‌خواهد به لبنان بازگردد با خود آقای حریری است.

XS
SM
MD
LG