لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

مکرون: ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش دهد


امانوئل مکرون می‌گوید، ایران از اقدامات بیشتری که باعث تضعیف برجام می‌شود، خودداری کند.
امانوئل مکرون می‌گوید، ایران از اقدامات بیشتری که باعث تضعیف برجام می‌شود، خودداری کند.

رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه ۱۱ تیرماه از ایران خواسته است بیدرنگ ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به سطح تعیین شده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگرداند.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌های اروپایی هم گفته‌اند، فرانسه، آلمان و بریتانیا فعلا سازوکار حل اختلاف در برجام را فعال نمی‌کنند.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ۳۰۰ کیلوگرم رسانده و همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرد.

بر اساس توافق اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه سال ۹۴ در قالب برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته بود، تهران این اقدام برجام را نقض نکرده است.

رویترز می‌گوید، یک دیپلمات اروپایی در پاسخ به این پرسش آیا در واکنش به اقدام ایران، سازوکار «ماشه» در چارچوب برجام را فعال می کنید؟گفت: فعلا نه. ما می خواهیم تنش را کاهش دهیم.

افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده ایران واکنش کشورهای عضو برجام را درپی داشته است.

چین از این اقدام ایران ابراز تاسف کرده و خواستار خویشتنداری ایران شده است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است: راهبرد فشار حداکثری آمریکا ریشه و منشا تنش کنونی است .

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هم در بیانیه‌ای پایبندی کامل کشورش را به برجام اعلام کرده و از ایران خواسته است بدون تاخیر به اجرای کامل برجام بازگردد و از از اقدامات بیشتری که باعث تضعیف برجام می‌شود، خودداری کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز روز گذشته در واکنش به خبر افزایش اورانیوم غنی‌شده در ایران بیش از سقف تعیین‌شده در «برجام»، گفت، جمهوری اسلامی «با آتش بازی می‌کند»

کاخ سفید آمریکا هم می‌گوید، این موضوع که در توافق اتمی به تهران اجازه داده شد تا به سطحی از غنی‌سازی ادامه بدهد «اشتباه بود».

به گفته کاخ سفید «حتی پیش از شکل‌گیری توافق اتمی هم شک چندانی وجود نداشت که ایران مفاد آن را زیر پا می‌گذارد».

دولت ترامپ خواستار بازگشت به «استاندارد توقف کامل غنی‌سازی، برای جلوگیری [از اشاعه جنگ‌افزار اتمی]» شده و می‌گوید به همراه متحدان خود «هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند».

وزیر خارجه آمریکا هم در توییتی گفته حکومت ایران «یک بار دیگر از برنامه هسته‌ایش برای باج‌گیری از جامعه بین‌المللی و تهدید امنیت منطقه استفاده می‌کند».

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG