لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

فرانسه خواستار بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود شد


عباس عراقچی روز سه شنبه با ژان ایو لودریان دیدار کرد.
عباس عراقچی روز سه شنبه با ژان ایو لودریان دیدار کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه اول مرداد ماه در دیدار با عباس عراقچی، فرستاده ویژه رئیس جمهور ایران تاکید کرده است که پاریس خواهان بازگشت ایران به تعهدات هسته ای خود است. وی همچنین از تهران خواسته اقدامات لازم برای کاهش تنش در منطقه خلیج فارس را انجام دهد.

عباس عراقچی شامگاه سه شنبه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرده و پیام کتبی حسن روحانی را به وی داده است.

رویترز می‌گوید، امانوئل مکرون تلاش کرده است تا ابتکاری برای حل اختلافات بین ایران و آمریکا و کاهش تنش در منطقه ارائه کند، ولی تاکنون این تلاش نتیجه نداشته‌ای است.

طی ماه جاری روسای جمهوری ایران و فرانسه دو بار به صورت تلفنی در راستای کاهش تنش‌ در منطقه و حفظ توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفت وگو کرده‌اند.

همزمان با سفر عباس عراقچی به فرانسه، وب‌سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس، به نقل از یک «منبع مطلع» خبر داده که آقای عراقچی حامل «طرح جایگزین» برای کاهش تنش‌ بین ایران و آمریکااست.

وب‌سایت «الف» نوشته که «عراقچی حامل طرح جایگزین روحانی در مقابل طرح رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد برجام و تنش های بین ایران و آمریکاست».

اواسط تیرماه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه فرانسه به دنبال مدل «انجماد در برابر انجماد» در مناقشه ایران و آمریکا است.

درخواست فرانسه درباره برجام و کاهش تنش

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در خصوص دیدار ژان ایو لودریان و عباس عراقچی گفته است: در این دیدار به فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران گفته شد که ما انتظار بازگشت فوری ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق وین هستیم و همچنین ضروری است که ایران گام هایی ضروری برای کاهش تنش بردارد.

خبرگزاری ایرنا هم می‌گوید، عباس عراقچی در این دیدار «توضیحات مبسوطی در خصوص آخرین وضعیت هسته ای و روند کاهش تعهدات ایران در برجام ارائه داده است.»

وی گفته است:«جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهدات خود در برجام را بر اساس حقوق خود در این توافق در دستور کار قرار داده است و لذا مسیرهای دیپلماتیک همچنان باز است.»

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین به توافقی موسوم به برجام برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد.

ایران در واکنش به تحریم های فزاینده آمریکا طی هفته‌های اخیر اعلام کرده است که تعهدات خود در چارچوب برجام را کاهش می‌دهد.

عباس عراقچی همچنین در خصوص تنش در منطقه خلیج فارس گفته است: ایران تمامی تلاش خود را برای امنیت این منطقه و به ویژه تنگه هرمز به کار خواهد بست و اجازه اخلال در روند کشتیرانی در این منطقه حساس را نخواهد داد.

تنش بین آمریکا و ایران در خلیج فارس طی ماه‌های اخیر تشدید شده است. در همین حال، توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» توسط سپاه پاسداران روز ۲۸ تیرماه واکنش کشورهای اروپایی را در پی داشته است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اول مرداد در گزارشی اختصاصی خبر داد که فرانسه، ایتالیا، دانمارک «موافقت اولیه» خود را برای حمایت از طرح بریتانیا در زمینه ایجاد ناوگان اروپایی به منظور پشتیبانی از ناوبری امن در منطقه خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

با استفاده از رویترز، ایرنا، و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG