لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

خبرهای کوتاه

سایت الف: عراقچی طرح جایگزین روحانی را به فرانسه برده است

عباس عراقچی به فرانسه رفته است تا پیام مکتوب روحانی را به مکرون تحویل دهد.
عباس عراقچی به فرانسه رفته است تا پیام مکتوب روحانی را به مکرون تحویل دهد.

وب‌سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس، به نقل از یک «منبع مطلع» خبر داده که حسن روحانی یک «طرح جایگزین» برای کاهش تنش‌ بین ایران و آمریکا برای امانوئل مکرون، رئيس‌جمهوری فرانسه، فرستاده است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه ایران، روز ۳۱ تیرماه به پاریس سفر کرد تا پیام مکتوب رئيس‌جمهوری ایران را به مکرون بدهد.

درباره محتوای این پیام گزارشی منتشر نشده است ولی وب‌سایت «الف» نوشته که «عراقچی حامل طرح جایگزین روحانی در مقابل طرح رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد برجام و تنش های بین ایران و آمریکاست».

اواسط تیرماه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه فرانسه به دنبال مدل «انجماد در برابر انجماد» در مناقشه ایران و آمریکا است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۱۹ تیرماه تایید کرد که درباره این طرح چیزهایی شنیده است.

بر اساس برخی جزییات غیر رسمی که درباره این طرح منتشر شده است، بر اساس این مکانیسم، لازم نیست که آمریکا به برجام بازگردد ولی در تحریم‌هایش به ویژه در حوزه فروش نفت و معاملات بانکی بازنگری می‌کند و ایران نیز از کاهش بیشتر تعهدات هسته‌ایش خودداری خواهد کرد.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

حضور پلیس در دانشگاه سوربن پاریس برای پایان دادن به تظاهرات در حمایت از غزه

تظاهرات حمایت از غزه در دانشگاه سوربون پاریس
تظاهرات حمایت از غزه در دانشگاه سوربون پاریس

همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های ایالات متحده در حمایت از فلسطین و در اعتراض به جنگ غزه، دست‌کم صد معترض در دانشگاه سوربون فرانسه با به اهتزاز در آوردن پرچم فلسطین، در حمایت از غزه شعار دادند .

به گفته شاهدان عینی پلیس با حمله به این تجمع با دانشجویان درگیر شده‌ اما دانشجویی بازداشت نشده‌است.

مقامات دانشگاه گفتند که آمفی تئاترهای دانشگاه سوربن حوالی ظهر تخلیه و محوطه اصلی این دانشگاه برای بعدازظهر بسته شده‌است.

این در حالی است که چندین سیاستمدار فرانسوی، از جمله اعضای ارشد حزب چپ تندرو پیشتر در رسانه‌های اجتماعی از حامیان خود خواسته بودند تا به اعتراضات سوربن بپیوندند.

این تظاهرات سه روز پس از تظاهرات در دانشگاه «ساینس‌پو»، یا همان دانشگاه علوم سیاسی در پایتخت فرانسه و در حالی برگزار شد که معترضان خواستار قطع روابط این دانشگاه با دانشگاه‌ها و نهادهایی هستند که در «سرکوب مردم فلسطین» شریک بوده‌اند.

اتحادیه دانشجویان این دانشگاه در بیانیه‌ای با اشاره به حضور نیروهای پلیس در دانشگاه، این اقدام دانشگاه را عبور ازخط قرمز و نشان‌دهنده آغاز چرخش استبدادی در این دانشگاه عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که در دانشگاه ساینس‌پو، دانشجویانی که خواهان آتش‌بس در غزه بودند، برای چندین روز تحصن و تظاهراتی را در پردیس این دانشگاه در مرکز پاریس برپا کردند و برخی از این دانشجویان در حیاط مرکزی به برپایی چادرهایی اقدام کردند.

روز دوشنبه، رئیس منطقه پاریس، «والری پکرس»، گفت که وی کمک‌های مالی به این دانشگاه را تا زمانی که آرامش و امنیت برقرار نشود، متوقف می‌کند.

در حالی که احزاب راستگرا در فرانسه، معترضان را به «یهودی‌ستیزی» متهم کرده‌اند، این معترضان ضمن تکرار خواسته‌های خود در حمایت از مردم غزه و قطع روابط مالی دانشگاه‌ با دولت اسرائيل، اتهام «یهودی‌ستیزی» را رد کردند .

«حمله موشکی» به یک کشتی تجاری در دریای سرخ

کشتی روبی‌مار متعلق به بریتانیا دوماه پیش در پی حمله حوثی‌ها در دریای سرخ غرق شد
کشتی روبی‌مار متعلق به بریتانیا دوماه پیش در پی حمله حوثی‌ها در دریای سرخ غرق شد

یک آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا روز دوشنبه ۱۰ اردبیهشت از حمله موشکی به یک کشتی کانتینری در دریای سرخ خبر داد.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (یو.کِی.ام.تی.او) می‌گوید این حمله در سواحل یمن در موخا روی داده است.

طبق این گزارش،‌ این کشتی تجاری در این حمله آسیب دیده است، اما خدمه آن سالم هستند و به حرکت به سمت مقصد بعدی خود ادامه می‌دهد.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا از کشتی‌هایی که در این منطقه در حال حرکت هستند خواست تا احتیاط کنند.

امبری، یک شرکت امنیت دریایی بریتانیا، نیز اعلام کرد که یک کشتی کانتینری که با پرچم مالت از جیبوتی به سوی بندر جده در حرکت بود، با سه موشک مورد حمله قرار گرفته است.

امبری اضافه کرده است این کشتی احتمالا به دلیل این که اپراتور آن با اسرائیل تعامل تجاری دارد٬ هدف حمله قرار گرفته است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا هم می‌گوید یک موشک به نزدیکی این کشتی اصابت کرده است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.

آغاز محاکمه اعضای یک گروه راست افراطی به اتهام تلاش برای براندازی حکومت آلمان

یکی از ۹ متهم تلاش برای سرنگونی جکومت آلمان در دادگاه
یکی از ۹ متهم تلاش برای سرنگونی جکومت آلمان در دادگاه

جلسات محاکمه ۹ عضو یک گروه راست افراطی به رهبری هاینریش رویس، یک اشراف زاده آلمانی، به اتهام‌های «تروریسم و خیانت جدی» در شهر اشتوتگارت آغاز شد.

این محاکمه که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت آغاز شد، به برنامه‌ريزی این گروه برای سرنگونی خشونت‌آمیز حکومت رسیدگی می‌کند و یکی از مهم‌ترین پرونده های مربوط به اتهامات «تروریستی» در تاریخ آلمان است.

تمامی ۹ متهم، مظنون به عضویت در گروهی موسوم به «شهروندان رایش» هستند که مشروعیت نظامی حکومتی مدرن آلمان را نمی پذیرد.

متهمان از سوی دادستانی آلمان به عضویت در یک سازمان تروریستی و آمادگی برای «اقدامات خیانتکارانه» متهم شده‌اند.

یکی از متهمان علاوه بر این، به اقدام به قتل با تیراندازی به سوی پلیس هنگام بازرسی خانه اش در ماه مارس سال گذشته در حومه اشتوتگارت متهم شده است که در جریان آن چند مامور پلیس مجروح شدند.

دفتر دادستانی کل آمان گفت سازماندهی واحدهای نظامی این گروه در برخی موارد بسیار پیشرفته بود. یک مقام دولت آلمان روز دوشنبه با استناد به متن اعلام جرم دادستانی علیه متهمان گفت دست‌کم دو مورد این واحدها که «یگان‌های امنیت میهنی» نامیده می شوند در وضعیتی بودند که می توانستند به طور مستقل فعال شوند.

در اعلام جرم دادستانی کل آلمان گفته می شود که وظیفه این واحدها انجام تصفیه‌های سیاسی در مناطقی بود که پس از اقدام علیه حکومت قصد داشتند آنها را تحت کنترل بگیرند.

در اعلام جرم دادستانی گفته می‌شود که این واحدها فهرستی از «دشمنان» خود تهیه کرده بودند که اکثر آنها کارکنان نهادهای دولتی و محلی و پزشکان و کادر درمانی بودند.

دادستانی آلمان می گوید این ۹ متهم در سال ۲۰۲۲ به گروه موسوم به «شهروندان رایش» پیوستند و در سلسله مراتب و سازماندهی شاخه نظامی این گروه مسئولیت‌های متفاوتی برعهده داشتند.

هاینریش رویس، اشراف زاده آلمانی و رهبر این جنبش، که پس از عملیات گسترده دستگیری اعضای این گروه در دسامبر ۲۰۲۲ در آلمان و کشورهای دیگر نامش بر سر زبان‌ها افتاد، قرار است در ماه‌ آینده در یک دادرسی جداگانه محاکمه شود.

در مجموع در این پرونده ۲۷ نفر به توطئه برای سرنگون کردن نظام حکومتی آلمان به روش‌های خشونت‌آمیز متهم شده‌اند. هدف این اقدامات منصوب کردن هاینریش رویس به عنوان رئیس حکومت جدید بود.

چند پرسنل نظامی سابق، یک قاضی و یک عضو سابق پارلمان آلمان از حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در میان متهمان هستند.

تمرکز محاکمه فعلی در دادگاه اشتوتگارت شاخه نظامی این جنبش است که به برنامه ریزی و اقدام برای سرنگونی نظامی حکومتی با زور اسلحه متهم شده است.

کليت اين پرونده از جمله محاکمه شاهزاده هاینریش رویس به دلایل عملی و تعداد زیاد متهمان در سه محاکمه جداگانه بررسی خواهد شد.

محاکمه او و سایر رهبران این شبکه روز ۲۱ ماه مه در فرانکفورت و محاکمه سایر اعضای آن روز ۱۸ ژوئن در مونیخ آغاز می‌شود.

زلنسکی: وضعیت جنگ با روسیه به سرعت انتقال سلاح‌های غربی بستگی دارد

کنفرانس خبری مشترک رئیس‌جمهور اوکراین با دبیرکل ناتو
کنفرانس خبری مشترک رئیس‌جمهور اوکراین با دبیرکل ناتو

رئیس‌جمهور اوکراین در نشست خبری با دبیر کل ناتو که در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفته، بار دیگر از آمریکا خواست با سرعت بیشتری تسلیحات برای کشورش ارسال کند.

در مقابل، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، قول داد ارسال سلاح و مهمات برای اوکراین در دفاع از خود در جنگ با روسیه با آهنگ سریع‌تری انجام شود.

ولودمیر زلنسکی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در کنفرانس خبری مشترک با آقای استولتنبرگ گفت وضعیت میدان‌های جنگ با روسیه به سرعت انتقال سلاح و مهمات از سوی کشورهای متحد در غرب بستگی دارد.

به گفته رئیس‌جمهور اوکراین، روسیه با بهره‌گیری از وضعیت جاری، در صدد تثبیت جای پای خود در میدان جنگ است.

با این اوصاف، آقای زلنسکی تأیید کرد که انتقال سامانه‌های دفاع هوایی از مدل پاتریوت به اوکراین با پیشرفت روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دبیر کل ناتو تأیید کرد که آمریکا و اروپا به وعده‌های پیشین خود در تجهیز اوکراین عمل نکردند.

به گفته آقای استولتنبرگ، تأخیر جدی در پشتیبانی از اوکراین، عواقب وخیمی در میدان نبرد برای این کشور متحد غرب دارد.

شرکای کی‌یف بارها قول داده‌اند حمایت نظامی از اوکراین «تا هر زمان که لازم باشد» ادامه یابد. با این حال، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین به مدت شش ماه در نتیجه اختلافات داخلی میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره واشینگتن متوقف شد.

در همین دوره اروپا نیز به دلیل روند کند تولیدات سخت‌افزار نظامی نتوانست پاسخ‌گوی نیازهای اوکراین باشد.

در دوره اخیر که کمبود سلاح و مهمات در طرف اوکراینی محسوس بوده، نتوانسته پاتک‌های مهمی انجام دهد و همزمان از نداشتن سامانه‌های دفاع هوایی رنج برده، نیروهای روس در خطوط مقدم میادین جنگ پیشروی کرده و موشک‌های روس به صورت دقیق‌تری به اهداف در اوکراین اصابت کرده‌اند.

گرچه خطوط مقدم در طول یک هزار کیلومتر از میادین جنگ از اوایل یورش روسیه به اوکراین در ۲۶ ماه پیش چندان تغییری نکرده اما ارتش روسیه در هفته‌های اخیر به‌ویژه در منطقه دونتسک، با توسل به قدرت آتشباری موشکی، پیشروی کرده‌ است.

به نوشته آسوشیتدپرس، سربازان روسیه در حال نزدیک شدن به شهر راهبردی و مرتفع چاسیو یار هستند که تصرف آن می‌تواند گام مهمی به سوی تسلط کامل روسیه بر دونتسک باشد.

فرمانده ارتش اوکراین یکشنبه تأیید کرد که کشورش نظر به عملیات تهاجمی روسیه، ناچار به بیرون بردن نیروهای خود از سه روستا در شرق اوکراین شده است.

وزارت دفاع روسیه پس از اعلام خبر تسلط نیروهایش در عملیات روز یکشنبه بر شهرک نووباخموتوفکار در دونتسک، دوشنبه نیز گفت روستای سمیونوفکا در همین استان را به کنترل خود درآورده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در نشست خبری مشترک با دبیر کل ناتو ابراز اطمینان کرد که روسیه در حال آماده کردن خود برای عملیات تهاجمی بیشتر است.

سایر مقامات اوکراین نیز با ولودمیر زلنسکی هم عقیده هستند که روسیه با بسیج شمار بیشتری نیرو، خود را برای یک حمله بزرگ در تابستان پیش رو آماده می‌کند.

کمک‌های جدید آمریکا و کشورهای غرب برای اوکراین در دفاع از خود در حملات آتی اهمیت دارد.

یک مؤسسه مطالعات جنگ، آی‌اس‌دبلیو، این هفته ارزیابی کرد که اوکراین هر چند شکست راهبردی بزرگ نخواهد داشت اما انتظار می‌رود با شکست‌های کوتاه‌مدت بیشتری مواجه شود، و در برابر، روسیه دستاوردهای تاکتیکی ملموسی برای خود ثبت کند.

هفته گذشته ساعاتی پس از امضای بسته کمک جدید ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا برای اوکراین، انتقال محموله‌های اولیه تسلیحات آمریکایی به میزان یک میلیارد دلار سریعا به سوی اوکراین آغاز شد.

جو بایدن چهارشنبه گفته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «دوباره شکست خورد» و آمریکا «در کنار دوستان خود می‌ایستد».

«بازجویی» نهادهای امنیتی از عوامل فیلم محمد رسول‌اف برای خروج آن از جشنواره کن

محمد رسول‌اف در جشنواره کن ۲۰۱۷
محمد رسول‌اف در جشنواره کن ۲۰۱۷

بابک پاک‌نیا وکیل دادگستری از احضار برخی از عوامل فیلم سینمایی «دانه‌ٔ انجیر مقدس» ساخته‌ٔ محمد رسول‌اف خبر داد و گفت که شماری از آنها طی هفته گذشته و هفته جاری بازجویی شده‌اند.

آقای پاک‌نیا، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در حساب کاربری ایکس نوشت که برخی از عوامل فیلم، توسط «ضابطین» ممنوع‌الخروج شده و بنابر اظهاراتشان، پس از چند ساعت بازجویی از آنها خواسته شده تا از کارگردان بخواهند فیلم را از فستیوال کن خارج کند.

او در ادامه نوشته است: «این که آیا محمد رسول‌اف که ازسال ۲۰۱۷ ممنوع‌الخروج است و پرونده‌ی تازه‌ای در دادگاه انقلاب دارد می‌تواند برای حضور در نمایش فیلمش به کن سفر کند در ابهام است».

جشنواره فیلم کن روز ۳ اردیبهشت نام چند فیلم تازه را به عنوان آثار پذیرفته شده در بخش‌های مختلف دوره پیش روی خود اعلام کرد که در بخش مسابقه نام فیلم جدید محمد رسول‌اف، فیلمساز مخالف جمهوری اسلامی، نیز به چشم می‌خورد.

آقای رسول‌اف در سال‌های گذشته با فیلم‌های «به امید دیدار»، «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» و «لِرد» در بخش نوعی‌نگاه و با فیلم «جزیره آهنی» در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن حاضر بود.

او با «لِرد» جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن را به دست آورده بود.

این کارگردان در تیر ماه سال ۱۴۰۱ در پی امضای بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شد و سپس بهمن همان سال آزاد شد، اما ممنوع‌الخروجی او پابرجا ماند.

او سال گذشته به همراه جعفر پناهی دیگر کارگردان شناخته‌شده سینما، به دیدار توماج صالحی، رپر زندانی، پس از آزادی موقت او رفته بود.

ارائه طرحی برای کاهش ۴۰ درصدی تولید پلاستیک در جهان

برای اولین بار طرحی برای کاهش ۴۰ درصدی تولید پلاستیک ظرف ۱۵ سال آینده در جهان با هدف حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست در اجلاس مربوط به یک معاهده بین‌المللی در مورد تولید و مصرف پلاستیک بررسی می‌شود.

دو کشور پرو و رواندا این طرح را با عنوان «ستاره شمالی» به اجلاس بین‌دولتی کمیته مذاکرات برای تنظیم یک راهکار الزام آور در زمینه کاهش تولید پلاستیک که به ابتکار سازمان ملل در اتاوا برگزار می‌شود، ارائه دادند.

هدف این طرح کاهش ۴۰ درصدی تولید پلیمر مصنوعی، ماده خام پلاستیک، در سراسر جهان تا سال ۲۰۴۰ در مقایسه با حجم تولید این ماده در سال ۲۰۲۵ است.

براساس این طرح همه کشورهای جهان موظف خواهند شد که آمار مربوط به تولید، واردات و صادرات پلیمر را به نهادهای بین‌المللی مسئول گزارش بدهند.

رواندا و پرو گفتند چارچوب حقوقی و مکانیسم‌های اجرایی این طرح شبیه معاهده اقلیمی پاریس خواهد بود که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید و هدف آن مهار گرمایش زمین است.

به گزارش روزنامه گاردین، در بخشی از طرح پیشنهادی رواندا و پرو گفته می شود: «هدف این طرح باید برطرف کردن شکاف بین حجم تولید و میزان مصرف مواد پلاستیکی و منطبق با چرخه اقتصادی ایمن این محصولات باشد. درعین حال، باید در راستای اهداف معاهده اقلیمی پاریس اجرا شود و در نتیجه حجم تولید پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ باید ۴۰ درصد کاهش یابد.»

حجم تولید پلاستیک در سراسر جهان در سال ۱۹۵۰ حدود دو میلیون تن بود، ولی در سال ۲۰۱۷ به بالای ۳۴۸ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند فعلی تا سال ۲۰۴۰ دو برابر این ميزان شود.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که هر سال حدود ۱۱ میلیون تن ماده پلاستیکی وارد آب دریاها و اقیانوس‌ها می شود و تا سال ۲۰۴۰ حجم آلودگی پلاستیک در محیط دریاها سه برابر خواهد شد.

تولید پلاستیک یکی از عوامل مهم بحران اقلیمی است چون بخش اعظم این مواد از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود.

آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در آمریکا در پژوهش جدید خود تخمین می زند که تا سال ۲۰۵۰ پروسه تولید پلاستیک در جهان عامل انتشار ۲۱ تا ۳۱ درصد از گازهای گلخانه‌ای خواهد بود که دمای کره زمین را از حد نصاب ۱.۵ درجه بالاتر می‌برند.

گروه پژوهشی و غیرانتفاعی «ورای پلاستیک» که مرکز آن در کالج بنینگتون در ایالت ورمونت آمریکا است در پژوهش سال ۲۰۲۱ خود به این نتیجه رسید که تا سال ۲۰۳۰ میزان آلایندگی صنایع پلاستیک آمریکا و تاثير آن بر بحران اقلیمی از نیروگاه‌های ذغال سنگی در این کشور یبشتر خواهد شد.

سخنگوی سپاه: ۱۰ کشور به اسرائیل در برابر حمله ایران کمک پدافندی کردند

بقایای یک موشک بالستیک سپاه پاسداران در جنوب اسرائیل
بقایای یک موشک بالستیک سپاه پاسداران در جنوب اسرائیل

سخنگوی سپاه پاسداران ادعا کرد که در جریان حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی، ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به اسرائیل کمک کردند.

رمضان شریف روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، برخلاف شواهد و مستندات موجود و همچون سایر مقامات جمهوری اسلامی مدعی «موفقیت» در این حمله شد و گفت که «کشور شیعیان» با این حمله «سیلی محکمی» به اسرائیل زد.

او در عین حال با اشاره غیرمستقیم به کمک‌ کشورهای غربی و منطقه خاورمیانه در انهدام پرتابه‌های شلیک‌شده توسط سپاه پاسداران گفت:«هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم.»

جمهوری اسلامی ایران، شامگاه شنبه، ۲۵ فروردین، در واکنش به حمله هوایی منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، حریم هوایی اسرائیل را هدف پهپادها و موشک‌های خود قرار داد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود پس از این حمله به اسرائیل، عدم اصابت موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از سوی ایران را «موضوعی فرعی» خوانده بود.

مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که در جریان این حمله، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک از ایران، عراق و یمن به سمت این کشور پرتاب شد که بیش از ۲۰۰ موشک آن از نوع بالستیک و کروز بود و از خاک ایران پرتاب شد.

پس از پایان این حمله که از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران صورت گرفت، اسرائیل خبر داد که ارتش این کشور با همکاری آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده به خاک اسرائیل را رهگیری و منهدم کردند.

گزارش‌ها از دومین روز «اعتصاب» در بازار طلای تهران؛ طلافروشی‌های تبریز هم تعطیل شدند

تصویری از تعطیلی بازار طلای تهران در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت
تصویری از تعطیلی بازار طلای تهران در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

شماری از طلافروشان در بازار تهران برای دومین روز در اعتراض به مصوبه مالیاتی مجلس شورای اسلامی دست به اعتصاب زدند و مغازه‌هایشان را تعطیل کردند.

این اقدام اعتراضی که روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه شروع شد، بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی روز دوشنبه نیز ادامه یافته است.

کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» گزارش داده است در تبریز نیز طلافروشان بازار این شهر در اعتراض به همین مصوبه مالیاتی مجلس روز دوشنبه دست از کار کشیدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه مجلس دو ماده طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

دولت ابراهیم رئیسی اردیبهشت ۱۴۰۲ از طرح مالیات بر عایدی سرمایه طلا پرده‌برداری کرد که بر اساس آن طلافروشان باید برای دارایی‌های طلای بالای ۱۵۰ گرم خود به دولت مالیات پرداخت کنند.

همچنین مردم که در حال حاضر برای خرید طلا و جواهرات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، قرار است طی چند سال آینده، هر سال یک درصد به این رقم پرداختیشان افزوده شود و تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۱۳ درصد برسد.

چندی بعد سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که چهار گروه از اصناف ازجمله طلافروشان از ابتدای دی‌ماه ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان هستند.

این سازمان تاکید کرده بود که فروشندگان و خریداران طلا مالیات جدیدی قرار نیست پرداخت کنند و تصمیم اخیر تنها برای تکمیل «فرآیند جمع‌آوری اطلاعات از اصناف و مشاغل چهارگانه» گرفته شده است.

مجموعه این موارد و افزایش شدید اخذ مالیات دولتی در بودجه سال ۱۴۰۳ که سهم آن از کل بودجه را به بیش از ۵۰ درصد رسانده موجب بدبینی خریداران و فروشندگان شده است.

محمد ولی، کارشناس صنعت طلا، نیز به رسانه‌های ایران گفته‌ است که مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا فعالیت بازار را کند می‌کند و مصرف‌کننده دیگر تمایلی ندارد به سمت طلا بیاید.

موضوعی که طی دو روز اعتصاب در بازار طلای تهران نیز نمود پیدا کرد و موجب کاهشی شدن قیمت‌ها در این بازار در هر دو روز شد.

وبسایت «تجارت‌نیوز» در نقد مصوبه مجلس نوشته است که «مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا، به معنای سرمایه‌ای بودن طلا از نگاه مصوبه اخیر مجلس است، اما جامعه‌ای که برای حفظ اندک سرمایه‌های خود در مقابل تورمی که دولت در ایجاد آن بی‌تاثیر نبوده است، چرا باید چنین مالیاتی پرداخت کند؟»

دی‌ماه ۱۴۰۲ برخی طلافروشان در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، مشهد، تبریز، قم، اصفهان، شیراز، یزد، همدان در اعتراض به مصوبات مالیاتی مجلس اعتصاب کردند و دست از کار کشیدند.

واردات ایران از عراق در سال ۱۴۰۲ سه برابر شد

نماینده ویژه تجاری جمهوری اسلامی در امور عراق می‌گوید ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۸۰ میلیون دلار واردات از عراق داشته است.

واردات ایران از عراق در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸۴ درصد رشد داشته؛ به عبارتی تقریبا سه برابر شده است.

فرزاد پیلتن روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به خبرگزاری مهر گفت اقلام عمده وارداتی از عراق شامل سنگ‌ها و فلزات گرانبها، صنایع معدنی فلزی، محصولات پلیمری، لوازم خانگی و صنایع برق و الکترونیک است.

آمارهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق از زمان تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی حدود ۲ میلیارد دلار کاهش یافته، اما از سال ۱۳۹۷ واردات ایران از عراق بیش از ۱۰ برابر شده است.

به نظر می‌رسد جهش چشمگیر واردات ایران از عراق به خاطر اختلاف چشمگیر تراز تجاری دو کشور و ترجیح بازرگانان ایرانی به خرید کالاهای عراقی به خاطر مشکلات انتقال ارز ناشی از تحریم‌ها باشد.

ایران پارسال بیش از ۷ میلیارد دلار صادرات کالا و حدود ۲ میلیارد دلار صادرات گاز به عراق داشته است.

پول برق و گاز صادراتی ایران به عراق در حساب شرکت ملی نفت ایران نزد بانک تجارت عراق با ارز دینار واریز می‌شود و جمهوری اسلامی تا تابستان پارسال تنها مجاز به استفاده از این منابع برای خرید کالاهای غیرتحریمی از خود عراق بود؛ اما بر اساس معافیت‌های ژوئیه ۲۰۲۳ آمریکا، ایران می‌تواند از این منابع برای واردات کالاهای بشردوستانه از دیگر کشورها نیز استفاده کند.

با اینحال با توجه به اینکه دینار عراق ارز بین‌المللی نیست، کماکان پول ایران در بانک تجارت عراق مسدود مانده و جمهوری اسلامی نتوانسته از این وجوه استفاده کند.

طارق الهاشم الفیهان نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق روز نهم اردیبهشت‌ماه، در همایشی به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق اعلام کرده بود که «ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در عراق دارد».

وزیر برق عراق اسفند سال گذشته گفت طبق توافق جدید، این کشور در ازای دریافت گاز ایران برای استفاده در نیروگاه‌های برق خود، «نفت سیاه» به ایران تحویل می‌دهد.

زیاد علی فاضل دقیقا مشخص نکرد منظورش از «نفت سیاه» چیست، اما این اصطلاح معمولا برای مازوت، به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی، به کار می‌رود.

بعدها گزارش‌هایی از احتمال تهاتر برق و گاز ایران با بنزین و گازوئیل تولیدی عراق منتشر شد و اخیرا نیز برخی اعضای اتاق بازرگانی عراق گفتند این کشور نفت خام تحویل ایران خواهد داد.

«بیش از دو هزار کارگر» در حوادث محیط کار در سال ۱۴۰۲ جان باختند

استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب در سال‌ گذشته بیشترین آمار مرگ‌ بر اثر حوادث کارگری را به خود اختصاص داده‌اند
استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب در سال‌ گذشته بیشترین آمار مرگ‌ بر اثر حوادث کارگری را به خود اختصاص داده‌اند

یک مقام سازمان پزشکی قانونی می‌گوید در حوادث ناشی از کار در سال گذشته، ۱۴۰۲، «۲۱۱۵ نفر» جان خود را از دست داده‌اند.

علی ضیایی، رئیس گروه بررسی صحنه جرم این سازمان، روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه، به خبرگزاری ایلنا گفت که این آمار «در مقایسه با سال قبل از آن ۱۱.۳ درصد افزایش داشته است».

آقای ضیایی با بیان اینکه «سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد» گفت:‌ «در سال گذشته نیز ۹۸۳ نفر از قربانیان حوادث محیط‌های کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که ۴۶.۵ درصد کل تلفات را در بر می‌گیرد.»

او همچنین اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۲۷ هزار کارگر نیز در حوادث کار مصدوم شده و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

بر همین اساس استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب در سال‌ گذشته بیشترین آمار مرگ بر اثر حوادث کارگری را به خود اختصاص داده‌اند.

فعالان و تشکل‌های مستقل کارگری همواره درباره آمار بالای مرگ و مصدومیت کارگران در ایران به ‌دلیل فقدان ایمنی هشدار می‌دهند و آمارهای رسمی در این‌باره را بسیار کمتر از آمارهای واقعی ارزیابی می‌کنند.

سازمان پزشکی قانونی پیشتر اعلام کرده بود که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ در مجموع یک هزار و ۷۷ کارگر در ایران حین کار و ماموریت شغلی جانشان را از دست داده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن ۱۵.۷درصد افزایش یافته بود.

بازداشت «سه نفر» در ارتباط با مرگ یک پزشک در پی مصرف مشروب تقلبی در شیراز

در مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نام پزشک فوت شده «فرزانه اکبری» ذکر شده است
در مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نام پزشک فوت شده «فرزانه اکبری» ذکر شده است

دادستان شیراز از بازداشت سه نفر در ارتباط با مرگ یک پزشک زن و ناخوشی چند نفر دیگر بر اثر مصرف «مشروبات الکلی مسموم» خبر داد.

افشین محمدی روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، به خبرگزاری قوه قضائیه، میزان،‌ گفت: «در این حادثه در مجموع شش نفر دچار مسمومیت شده‌اند و از این تعداد یک نفر فوت شده و سایر افر‌اد پس از اقدامات پزشکی در ساعات اولیه حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند.»

این در حالی است که یک منبع مطلع به رادیوفردا گفت که تعداد افراد مسموم‌شده در این مهمانی در شیراز بین ۱۰ تا ۱۲ نفر است.

به گفتهٔ این منبع مطلع، مشروب مصرف‌شده در این مهمانی «ویسکی پلمب‌شده بوده و در این میان تنها یک شیشه مسموم بوده است».

پیشتر چند خبرگزاری داخل ایران از جمله خبرگزاری فارس تعداد افراد مسموم‌شده بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم را ۲۹ نفر اعلام کرده بودند.

خبرگزاری فارس همچنین نوشته است که در این میان «چند پزشک دچار نارسایی کلیوی شده‌، یک پزشک زن تاکنون فوت شده و یک پزشک دیگر به کما رفته است».

در مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نام پزشک جان‌باخته «فرزانه اکبری» متخصص پوست ذکر شده است.

با توجه به ممنوع‌ بودن تولید و فروش نوشیدنی الکلی در ایران و در نبودِ محصولات استاندارد در بازار در دهه‌های گذشته، بسیاری از شهروندان به مصرف انواع غیراستاندارد و دست‌سازِ این نوشیدنی‌ها روی آورده‌اند.

آمار دقیق شمار جان‌باختگان مسمومیت‌های الکلی در ایران اعلام نمی‌شود؛ با این حال در یک مورد عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، اواخر خرداد سال گذشته گفت که در سال ۱۴۰۱ مجموعا ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل جان باختند.

برادرزاده شمخانی، دبیر سابق شورای امنیت ملی، به اتهام «فساد مالی» بازداشت شد

موعود شمخانی در سال ۱۳۹۴ به سمت «معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند» منصوب شده بود
موعود شمخانی در سال ۱۳۹۴ به سمت «معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند» منصوب شده بود

موعود شمخانی، معاون فنی سابق سازمان منطقه آزاد اروند، و برادرزاده علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران، بازداشت شده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، اتهام موعود شمخانی را «دریافت رشوه و فساد مالی» در آبادان اعلام کرده است.

منطقه آزاد اروند وسعتی حدود ۳۴ هزار و ۷۰۰ هزار هکتار را در برمی‌گیرد و شامل شهرک‌های صنعتی در آبادان، خرمشهر شلمچه و مینوشهر است. مدیریت این منطقه در سال‌های اخیر به‌ دلیل پرونده‌های فساد مالی شاهد تغییرات زیادی بوده است.

اسماعیل زمانی، مدیرعامل وقت منطقه آزاد اروند، در آذر ۱۳۹۹ به اتهام دست داشتن در یک پرونده اقتصادی بازداشت شده بود. احمد رستمی،‌ معاون سابق توسعه مدیریت و عضو هیئت مدیره منطقه آزاد اروند، نیز اسفند همان سال بازداشت شد. سوسن جودکی، مدیر امور مالی، نیز همان سال بازداشت شد.

موعود شمخانی که خبر بازداشت او روز ۹ اردیبهشت رسانه‌ای شد، در سال ۱۳۹۴ به سمت «معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند» منصوب شده بود. او پس از آن به این سمت منصوب شد که علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در دی‌ماه سال ۱۳۹۲ به عنوان عضو هیئت مدیره منطقه آزاد اروند منصوب شد.

علی شمخانی که هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی است، در سال‌های اخیر بارها هدف حمله لفظی و رسانه‌ای اصولگرایان بوده است.

آخرین جنجال مربوط به او به برگزاری مراسم عروسی دخترش فاطمه (ستایش) در هتل گران‌قیمت اسپیناس پالاسِ تهران در فروردین امسال برمی‌گردد که انتقادهای زیادی برانگیخت.

پیشتر نیز رسانه‌ها از فعالیت‌های اقتصادی گسترده فرزندان و داماد او از جمله در دوبی خبر داده بودند.

هشدار یک نهاد مدنی درباره وضعیت آزادی رسانه در چند کشور اروپایی

اتحادیه آزادی‌های مدنی اروپا به کمیسیون اروپا توصیه کرده که از نزدیک بر اجرای قانون جدید آزادی رسانه‌ نظارت کند
اتحادیه آزادی‌های مدنی اروپا به کمیسیون اروپا توصیه کرده که از نزدیک بر اجرای قانون جدید آزادی رسانه‌ نظارت کند

یک شبکه مدافع آزادی‌های مدنی می‌گوید آزادی رسانه‌ها در سراسر اتحادیه اروپا رو به کاهش است و در چند کشور «به شکل خطرناکی به نقطه شکست نزدیک شده است».

اتحادیه آزادی‌های مدنی برای اروپا در گزارش سالانه خود در مورد «آزادی رسانه‌ها» تصریح کرده است: «روندهای نگران‌کننده‌ای که قبلاً رصد شده بود در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت، اگرچه قوانین جدید در سراسر اتحادیه اروپا می‌تواند امید به بهبود وضعیت را افزایش دهد».

بر اساس این گزارش، روزنامه‌نگاران در کشورهایی چون کرواسی، فرانسه، آلمان، یونان و ایتالیا در سال ۲۰۲۳ با حملات فیزیکی مواجه شدند و خبرنگاران در مجارستان و اسلواکی از سوی سیاستمداران منتخب تهدید شدند.

در رومانی و سوئد نیز پلیس نتوانسته است حملات علیه خبرنگاران را به درستی بررسی کند که یا ناشی از کمبود منابع بوده یا فقدان اراده؛ در فرانسه و بلغارستان، خود افسران پلیس به خبرنگاران حمله کردند.

این گزارش می‌افزاید: به طور معمول علیه روزنامه‌نگاران در کرواسی، یونان، ایتالیا، هلند و سوئد از تهدید کشاندن به دادگاه استفاده شده، در حالی که خبرنگاران در آلمان، یونان، هلند و لهستان تحت نظارت نرم‌افزارهای جاسوسی مانند پگاسوس و پِردِیتور بوده‌اند.

اوا سیمون، کارشناس ارشد اتحادیه آزادی‌های مدنی برای اروپا، می‌گوید: «آزادی رسانه‌ها به وضوح در سراسر اتحادیه اروپا رو به کاهش است که در بسیاری از کشورها نتیجه آسیب یا بی‌توجهی عمدی دولت‌ها است».

به گفته او، «کاهش آزادی رسانه‌ها با کاهش حاکمیت قانون همراه است. ارتباط نزدیکی بین این دو وجود دارد. این بازی رژیم‌های استبدادی است».

گزارش سالانه این اتحادیه که با همکاری ۳۷ گروه حقوق بشری در ۱۹ کشور تهیه شده، ویژگی رسانه‌ای در اروپا طی سال گذشته را «تمرکز شدید مالکیت رسانه‌ها»، «قوانین ناکافی در مورد شفافیت مالکیت» و «تهدیدهای متعدد برای استقلال و امور مالی رسانه‌های عمومی» ارزیابی کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، اتحادیه آزادی‌های مدنی برای اروپا به کمیسیون اروپا توصیه کرده که از نزدیک بر اجرای قانون جدید آزادی رسانه‌ای در اروپا توسط کشورهای عضو نظارت کند.

خانم سیمون می‌گوید این قانون به‌رغم مصالحه‌های صورت گرفته، یک مبنای قانونی برای بهبود وضعیت آزادی رسانه‌ها ایجاد می‌کند.

دختر ۱۱ ساله «مبتلا به اوتیسم» به دست مادرش در اصفهان کشته شد

«کمپین معلولان» روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، با انتشار تصویری در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از مفقود شدن این دختر خبر داده بود
«کمپین معلولان» روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، با انتشار تصویری در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از مفقود شدن این دختر خبر داده بود

یک مقام نیروی انتظامی تأیید کرد که دختربچه ۱۱ ساله «مبتلا به اوتیسم» به نام «دایانا» که از چند روز پیش مفقود شده بود، به دست مادرش کشته شده است.

حسین تُرکیان، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان، روز یک‌شنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که مادر دختر گمشده پس از «اظهارات ضد و نقیض» بازداشت و سپس به قتل دختر خود اعتراف کرده است.

آقای تُرکیان در ادامه اعلام کرد که مادر دایانا در بازجویی گفت: «در روز حادثه دخترم را به یک باغ متروکه خارج از شهر بردم و اقدام به وارد کردن چندین ضربه چاقو به وی کرده، سپس جنازه او را آتش زده و از محل متواری شدم و با مراجعه به پلیس، مفقودیش را اعلام کردم.»

رئیس پلیس آگاهی اصفهان در انتها اعلام کرد: «با اعتراف مادر به قتل دختر ۱۱ ساله خود، کارآگاهان به صحنه جرم اعزام و جسد سوخته شده طفل کشف شد.»‌

تُرکیان در مورد انگیزه‌های این مادر و دلایل به قتل رساندن دخترش اطلاعاتی ارائه نکرد.

«کمپین معلولان» روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، با انتشار تصویری در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از مفقود شدن این دختر خبر داده بود.

این کمپین نام این دختر را «دایانا آزادمنش» اعلام کرد و گفت که این دختر مبتلا به اختلال اوتیسم است.

سقوط ین ژاپن در برابر دلار آمریکا ادامه دارد

بهای ین ژاپن در برابر دلار آمریکا بامداد روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۰ تاکنون سقوط کرد و ارزش هر دلار به ۱۶۰.۱۷ ین رسید.

دلار در معاملات صبحگاهی دوشنبه در ژاپن معادل ۱۶۰.۱۷ ین رسید و این گمانه‌زنی را تقویت کرد که مقامات ژاپنی برای حمایت از ارزش پولی ملی خود وارد عمل خواهند شد.

این در حالی است که بانک مرکزی ژاپن روز جمعه گذشته اعلام کرد که نرخ بهره را بدون تغییر نگه خواهد داشت. این تصمیم بانک مرکزی باعث شد تا کاهش ارزش ین در برابر دلار ادامه یابد و ارزش هر دلار به ۱۵۵ ین برسد.

پیشتر در اول فروردین سال جاری بهای هردلار آمریکا به حدود ۱۵۲ ین رسید که رکورد تازه‌ای از کاهش پول ملی این کشور بود. اما اظهارات مقامات این کشور باعث اندکی بهبود در بازار شد.

رکورد قبلی در اکتبر ۲۰۲۲ ثبت شده بود که هر دلار به ۱۵۱.۹۵ ین رسید و در نهایت ذولت ژاپن مجبوربه مداخله مستقیم در بازار شد.

شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن، روز هشتم فروردین از آمادگی دولت این کشور برای «اقدامات جسورانه» خبر داد. اشاره به «اقدامات جسورانه» معمولا به معنای مداخله مستقیم دولت در بازار ارز است.

پس از انتشار سخنان وزیر دارایی ژاپن ارزش ین اندکی بهبود یافت و بهای هر دلار به ۱۵۱.۶۳ ین رسید.

گزارش‌ها حاکی است که با وجود تصمیم ماه گذشته «بانک ژاپن» سرمایه‌گذاران انتظار دارند که تفاوت نرخ بهره بین ژاپن و سایر اقتصادهای توسعه‌یافته به ویژه آمریکا همچنان زیاد باقی بماند.

پس از آن که این گمانه زنی تقویت شد که فدرال رزرو آمریکا در نشست آینده خود در اول ماه مه نرخ بهره را به زودی کاهش نخواهد داد، کاهش ارزش ین شتاب بیشتری گرفت.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG