لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

فرانسه به خاطر اقدامات «بی‌سابقه» مقامات ایتالیایی سفیرخود را از رم فراخواند


لویجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا اخیرا با تعدادی «جلیقه زردها» در حومه پاریس دیدار کرده است.
لویجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا اخیرا با تعدادی «جلیقه زردها» در حومه پاریس دیدار کرده است.

وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه بهمن در بیانیه ای اعلام کرد که پس از مجموعه ای از اقدامات «تحریک آمیز» دولت پوپولیست ایتالیا سفیر خود در رم را برای مشورت فراخوانده است.

در بخشی از این بیانیه گفته می شود «چندین ماه فرانسه هدف اتهامات مکرر، انتقادات بی اساس و ادعاهای عجیب بوده است. این اقدامات از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه‌اند.»

خبرگزاری فرانسه می نویسد از اوایل تابستان پارسال (ماه ژوئن) که دولتی ائتلافی متشکل از حزب راست افراطی موسوم به لیگ شمال و «جنبش پنج ستاره» در ایتالیا به قدرت رسید تنش بین پاریس و رم افزایش یافته است.

مقامات ارشد این دولت ائتلافی در اظهار نظرهای علنی خود بارها به امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و سیاست های او حمله کرده اند که علنا اعلام کرده یکی از اهداف اصلی او مقابله با جنبش های پوپولیستی در کشورهای اروپایی است.

تازه ترین مورد از رویدادهایی که تنش بین دو کشور را تشدید کرده ملاقات اخیر لویجی دی مایو، رهبر جنبش پنج ستاره و معاون نخست وزیر ایتالیا با تعدادی از رهبران جنبش اعتراضی فرانسه موسوم به «جلیقه زردها» در حومه پاریس است.

آقای دی مایو گفته هدف این ملاقات تشکیل جبهه متحدی برای انتخابات پارلمانی اروپا در ماه مه بوده و در شبکه توئیتر نیز نوشت:«نسیم تغییر از کوهستان آلپ عبور کرده است.»

وزارت خارجه فرانسه در بخش دیگری از بیانیه خود افزود:«مورد اخیر این دخالت ها به معنای یک اقدام تحریک آمیز و غیرقابل قبول دیگر است. این اقدامات نقض احترام به تصمیم های دمکراتیک یک ملت دوست و متحد است.»

این بیانیه افزود:«اختلاف نظر یک چیز و بهره برداری از روابط برای اهداف انتخاباتی چیز دیگری است.»

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که جنبش «جلیقه زردها» در اعتراض به افزایش مالیات سوخت از ماه نوامبر در برخی از مناطق روستایی و شهرهای کوچک فرانسه آغاز شد ولی به مرور به شورشی گسترده علیه سیاست ها و روش حکومت امانوئل مکرون بدل شده است.

لویجی دی مایو در گذشته نیز حکومت فرانسه را به دلیل حمایت از نخبگان و اقشار صاحب امتیاز مورد انتقاد قرار داده و گفته است «با جنبش های طرفدار دمکراسی مستقیم مثل جلیقه زردها اروپای نوینی در حال تولد است.»

ماتئو سالوینی رهبر لیگ شمال و معاون دیگر نخست وزیر ایتالیا نیز مستقمیا به امانوئل مکرون حمله کرده است. او ماه گذشته در ویدئویی که در فیسبوک منتشر کرد گفت:«امیدوارم فرانسوی ها بتوانند خود را از شر یک رییس جمهور بسیار بد خلاص کنند.»

او افزود:«این فرصت در انتخابات پارلمانی اروپا ( ۲۶ ماه مه) از راه می رسد، موعدی که مردم فرانسه بالاخره خواهند توانست سرنوشت، آینده و غرور خود را که شخصیتی مثل مکرون خیلی بد آنرا نمایندگی می کند، بازیابند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، ش.ر
XS
SM
MD
LG