لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

فرانسه خواستار همکاری ایتالیا در مساله مهاجران شد


امانوئل مکرون و جوزپه کونته در پاریس دیدار کردند.
امانوئل مکرون و جوزپه کونته در پاریس دیدار کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه ۲۵ خرداد از جوزپه کونته، نخست وزیر جدید ایتالیا خواست با کشورهای فرانسه، اسپانیا و آلمان برای حل مشکل مهاجران و پناهجویان همکاری کند.

به گزارش رویترز ،امانوئل مکرون پس از دیدار با جوزپه کونته در پاریس به خبرنگاران گفت: من عمیقا امیدوارم که فرانسه و ایتالیا به ویژه همراه شرکایی مانند آلمان و اسپانیا در راستای ارائه و حل (مسایل) اروپا با یکدیگر کار کنند.

طی روزهای اخیر اظهارات امانوئل مکرون در خصوص رویکرد ایتالیا در قبال مهاجران باعث بروز تنش در روابط دو کشور شد.

رییس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه اقدام دولت جدید ایتالیا در عدم صدور مجوز برای پهلو گرفتن کشتی حامل ۶۲۹ مهاجر در بنادر این کشور را اقدامی «بدبینانه و غیر مسئولانه» دانسته بود.

در مقابل ایتالیا خواستار عذرخواهی فرانسه شده بود. در واکنش، امانوئل مکرون گفته بود که قصد آزردن ایتالیا و مردم این کشور را نداشته است.

رویترز می‌گوید، روز جمعه رهبران دو کشور در کنفرانس خبری خود کوشیدند تا از پاسخ مستقیم به پرسش‌ها در این خصوص خودداری کنند.

جوزپه کونته گفته است: برخی روزها شاید التهاب‌هایی وجود داشت، اما اکنون در توافق کامل هستیم.

نخست وزیر ایتالیا اضافه کرده است،ضروری است که اتحادیه اروپا دفاتری خارج از مرزهایش برای پذیرش پناهجویان ایجاد کند تا شاهد سفرهای مرگبار نباشیم.

سازمان ملل می گوید،در سال ۲۰۱۷ دستکم سه هزار پناهجو که می کوشیدند از طریق دریای مدیترانه به اروپا برسند کشته شدند.

به گزارش رویترز، پناهجویان افریقایی که می خواهند به اروپا برسند از لیبی با قایق به ایتالیا می روند، اما سال گذشته شمار زیادی از پناهجویان از طریق مراکش خود را به اسپانیا رساندند.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ با سیل پناهجویان از کشورهای خاورمیانه و آفریقایی مواجه است و بین اعضای این اتحادیه در خصوص چگونگی حل مسایل مربوط به مهاجران اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش رویترز، نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که مساله مهاجران مهم‌ترین نگرانی رای دهندگان اروپایی است.

طبق این گزارش برخی از کشورهای اروپایی می گویند هر کشور می بایست خود در خصوص مساله مهاجران تصمیم بگیرد. این در حالی است که فرانسه، آلمان و اسپانیا خواهان همکاری جمعی اعضای اتحادیه اروپا برای حل این مساله هستند.

با استفاده از گزارش رویترز، خ.ک
XS
SM
MD
LG