لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

فرانسه: سیاست فشار حداکثری نتیجه عکس داد؛ ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است


ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و حکومت ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.

ژان ایو لودریان روز یک‌شنبه پنجم بهمن با حضور در برنامه «پرسش‌های سیاسی» که از شبکه رادیویی «فرانس انتر» پخش شد، بار دیگر بر پیامدهای دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه با ابراز تردید درباره موثر بودن تحریم‌های دولت پیشین آمریکا بر اهداف هسته‌ای ایران گفت: «موقعیت بسیار خطرناکی است: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پیامدهای ژئواستراتژیک قابل توجهی رقم خواهد زد».

آقای لودریان افزود: «ما در موقعیتی عکس آن‌چه می‌خواستیم، قرار داریم. ترامپ می‌خواست با فشار حداکثری مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، اما واقعیت این است که (جمهوری اسلامی) فاصله چندانی با دستیابی به اهدافش ندارد».

وزیر خارجه فرانسه در پایان تاکید کرد: «باید راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای وین (برجام) بیابیم».

آقای لودریان پیشتر در ۲۷ دی‌ماه نیز گفته بود که ایران در مسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود است و ضروری است که آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برگردند.

این اظهارات بلافاصله با واکنش وزیر خارجه ایران روبه‌رو شد؛ محمد جواد ظریف یک روز بعد در توئیتی ضمن رد ادعای همتای فرانسوی‌اش درباره تلاش تهران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای، این سخنان را «یاوه‌گویی بیهوده» خواند.

حکومت ایران اخیرا اعلام کرد که تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را در تاسیسات فردو از سر گرفته و سانتریفوژهای پیشرفته نصب کرده است.

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آذرماه امسال منتشر شد، اورانیوم ذخیره‌شده توسط ایران ۱۲ برابر بیشتر از میزان مجاز برآورد شده است.

بنابر توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ (برجام)، ایران مجاز است فقط تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشته باشد.

از اورانیوم غنی‌شده در سطح ۳ تا ۴ درصد می‌توان برای سوخت نیروگاه هسته‌ای استفاده کرد اما برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای لازم است غنی‌‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد انجام شود.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های گسترده واشینگتن، از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب این توافق عدول کرده است.

اندکی پیش از روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مجلس شورای اسلامی در ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای کاهش تعهدات باقی‌مانده ایران باز کرد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند، اکنون ایران با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام فاصله خود برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتم را به کمتر از یک سال رسانده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر بارها هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

با استفاده از توئیتر، شبکه رادیویی فرانس انتر و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG