لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۵

پیشنهاد رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد میانجی‌گری و مذاکره با ایران


امانوئل مکرون
امانوئل مکرون

امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه می‌گوید توافق اتمی به‌خودی‌خود کافی نیست و لازم است مذاکرات تازه‌ای آغاز شود. او در عین حال کنارگذاشتن توافق را یک اشتباه توصیف کرده و پیشنهاد کرده‌است دو گفت‌وگوی جداگانه در منطقه، یکی بدون حضور ایران و دیگری با میانجی‌گری پاریس و سازمان ملل با ایران، شکل گیرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک به «روند اوضاع در خاورمیانه، افزایش فشارها مبنی بر اعمال نفوذ ایران در منطقه و فعالیت‌های روبه‌افزایش بالیستیک از زمان حصول توافق اتمی» اشاره کرده؛ و می‌گوید این‌ مسائل نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای تهران و شـش قدرت جهانی کافی نیست.

مکرون افزوده خواستار انجام مذاکرات در مورد تحریم‌های احتمالی در ارتباط با برنامه موشکی ایران، گشودن فوری باب مذاکرات برای ادامه توافقات و محدودیت‌ها پس از سال ۲۰۲۵ در ارتباط با برنامه اتمی، و نیز نقش ایران در منطقه است.

مکرون می‌گوید «صادق باشیم! تنش‌ها رو به افزایش است، به فعالیت‌های حزب‌الله [لبنان] و فشارهای ایران در سوریه نگاه کنید. ما، برای اینکه برای کشورهای منطقه و آمریکا اطمینان ایجاد شود، به چارچوبی روشن نیاز داریم». او افزود حاضر است میان تهران و واشینگتن میانجی‌گری کند.

او در عین حال می‌گوید برای قانع کردن رئیس‌جمهوری ایالات متحده، کسی‌که توافق اتمی را «بدترین توافق» و «مایه شرم‌ساری آمریکا» توصیف کرده، تسلیم نشده‌است.

مکرون از جمله مدافعان حفظ توافق با ایران است و از فرصت خود در سخنرانی در گردهمایی ملل متحد نیز استفاده کرد تا بر این موضوع تاکید کند.

پاریس پیش‌تر نیز پیشنهاد به انجام مذاکرات در مورد توافق پس از سال ۲۰۲۵، زمانی که موانع ایران رفته‌رفته برچیده می‌شوند، داده بود. این دوره که به «غروب» موسوم است، در سخنان مقام‌های ارشد ایالات متحده نیز مطرح شده‌است.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه، پس از دیدار با وزیر خارجه ایران به این مسئله اشاره کرد و گفت از منظر رئیس‌جمهوری آمریکا جریان «غروب» در توافق اتمی، مسئله‌ای «غیر قابل قبول» است.

مذاکرات در مورد سوریه

رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بر این عقیده‌است که موفق شده دونالد ترامپ را قانع کند، به فرانسه و سازمان ملل اجازه دهد، در مورد مسائل مربوط به سوریه، میان ایران و آمریکا، میانجی‌گری کند.

او می‌گوید «پیشنهاد داده‌ام طرح کار گروه تماس پی‌۵ (بریتانیا، چین، آلمان، فرانسه و روسیه) را مشخص کنیم و آن را به نیروهای سیاسی موجود در سوریه و منطقه، بدون ایران، گسترش دهیم».

امانوئل مکرون سپس افزوده است «دبیر کل سازمان ملل و فرانسه نقش میانجی در مذاکره با ایران را ایفا خواهند کرد، به‌طوری که یک مذاکره موازی را پیش خواهیم برد، و در عین حال به ما این اجازه را می‌دهد که ایران را نیز در این روند سهیم کنیم».

ایران، ترکیه و روسیه در حال حاضر مذاکراتی را در آستانه، پایتخت قزاقستان انجام می‌دهند که به بحران سوریه مربوط می‌شود و بر پایه آن تا کنون چند منطقه کاهش تنش از جمله در مرزهای ترکیه شکل گرفته‌است.

ایده فرانسه بازگشت به مذاکرات سازمان ملل در مورد سوریه، و افزایش فشارها برای اجرایی‌شدن «نقشه راه» ملل متحد در مورد بحران سوریه است؛ طرحی که در حال حاضر به‌شکل نظری موجود است.

وزیران خارجه گروه پی۵ قرار است ۳۰ شهریور در نیویورک دیدار کنند.

XS
SM
MD
LG