لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

اعلام جزئیات طرح فرانسه برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا


ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، سه‌شنبه هفته آینده به آمریکا سفر خواهد کرد تا درباره موضوع خط اعتباری برای ایران با مقامات کاخ سفید مذاکره کند
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، سه‌شنبه هفته آینده به آمریکا سفر خواهد کرد تا درباره موضوع خط اعتباری برای ایران با مقامات کاخ سفید مذاکره کند

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که گفت‌و‌گو‌ها با مقامات جمهوری اسلامی برای خرید نفت ادامه دارد اما این موضوع در نهایت منوط به صدور مجوز از طرف آمریکا است.

ژان ایو لودریان گفت موضوع این است که در ازای راه‌اندازی خط اعتباری برای خرید نفت ایران، باید امنیت خلیج فارس برقرار و مذاکرات درباره امنیت منطقه و همچنین وضعیت برجام بعد از سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

وی در عین حال گفت که این طرح منوط به تمدید معافیت خریداران نفت ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، است.

این گفته‌های وزیر خارجه فرانسه، یک روز پس از گفتگویی ده ساعته میان مقام‌های تهران و پاریس مطرح می‌شود.

هیأت ایرانی به ریاست عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، روز دوشنبه با کارشناسان فرانسوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش‌ها، مقامات ایران در مذاکره با مقام‌های فرانسوی خواستار آن شده‌اند که آمریکا امکان فروش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت را به ایران بدهد، اما دونالد ترامپ حاضر به پذیرش تمدیدهای نفتی برای مشتریان ایران نشده است.

در این حال وزیر دارایی فرانسه امروز، سه‌شنبه راهی واشینگتن شده‌است تا دربارهٔ ابتکار عمل پاریس با تیم اقتصادی دونالد ترامپ دیدار کند.

واشینگتن در پی خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها، دیگر برای کشورهای خریدار نفت ایران معافیتی صادر نکرد تا با فشار حداکثری، رفتار جمهوری اسلامی را تغییر دهد.

خبرگزاری رویترز از قول منابعی که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، نوشته است فرانسه پیشنهاد افتتاح خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای تجارت با ایران تا پایان سال جاری را داده است.

این میزان اعتبار می‌تواند در سال آینده تجارت دوجانبه ایران و اروپا را بهبود بخشد، اما لازمه آن معافیت‌های نفتی آمریکا است.

بر اساس گزارش‌های کمیسیون اروپا، تجارت دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ کمی بیش از ۲۰ میلیارد یورو بود که نیمی از آن سهم صادرات ایران و نیمی دیگر واردات ایران از اتحادیه اروپا بود.

بیش از ۹۰ درصد صادرات ایران به اروپا شامل نفت خام می‌شد، به‌طوری که در نیمه اول سال جاری کل صادرات ایران به اروپا به ۴۱۸ میلیون یورو رسیده است در حالی که این رقم در نیمه اول پارسال تقریبا بیش از ۱۴ برابر این میزان بود.

صادرات اروپا به ایران نیز در همین دوره نصف شده و به ۲.۵ میلیارد یورو رسیده است.

یک منبع رسمی در رابطه با خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به رویترز گفته است: «باید دید چگونه این موضوع می‌تواند تحقق یابد، کدام کشورها منابع آن را تامین خواهند کرد و آیا آمریکا راضی خواهد شد یا نه.»

این منبع اروپایی به رویترز گفته است ایران می‌خواهد از سال آینده، ماهانه به ۳ میلیارد دلار دسترسی داشته باشد.

اگر ایران بر صادرات روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت اصرار داشته باشد، ارزش سالانه این میزان از نفت با توجه به قیمت‌های کنونی نفت به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.

یک مقام رسمی ایران به رویترز گفته است پیشنهاد فرانسه افتتاح خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری است که هم‌اکنون پیرامون آن مذاکرات در جریان است، اما تضمینی وجود داشته باشد که ایران خواهد توانست نفت خود را به اتحادیه اروپا بفروشد و پول آن را دریافت کند.

یک مقام دیگر ایرانی نیز گفته است اگرچه اروپا با نیت خوش پا پیش نهاده است، اما باید آمریکا را مجاب کنند که به این طرح تن در دهد، وگرنه ایران برای برداشتن گام سوم در کاهش تعهدات هسته‌ای خود مصمم است.

اخیرا محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد تا پنج‌شنبه هفته جاری اروپا فرصت دارد که منافع اقتصادی ایران از برجام را تامین کند، وگرنه گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای برداشته خواهد شد.

ایران از اردیبهشت امسال در دو مرحله، گام‌هایی برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود برداشت که شامل افزایش حجم اورانیوم غنی‌سازی شده و درجه غنی‌سازی اورانیوم بود.

قرار است سه‌شنبه هفته آینده لودریان به آمریکا سفر کند و درباره موضوع خط اعتباری برای ایران با مقامات کاخ سفید مذاکره کند. آمریکا قبلا ایران را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، کمیسیون اروپا و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG