لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

مکرون: ایران درباره پرونده هسته‌ایش مسئولانه رفتار کند و اقدامات موردنظر را انجام دهد


امانوئل مکرون (راست) در مراسم استقبال از رئو ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل
امانوئل مکرون (راست) در مراسم استقبال از رئو ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل

رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه ۲۸ اسفند گفت که ایران باید از بدتر کردن وضعیت پرونده هسته‌ایش خودداری کرده و مسئولانه رفتار کند.

امانوئل مکرون در دیدار با همتای اسرائیلی‌اش، رئون ریولین، گفت که «ایران باید اقدامات مورد انتظار را انجام دهد و به شیوه مسئولانه‌ای رفتار کند».

او افزود: ایران باید از بدتر کردن پرونده هسته‌ای که همین حالا هم به‌دلیل نقض مکرر برجام، در وضعیت خطیری است خوددداری کند.

آقای مکرون اظهار داشت که پاریس به تلاش‌های خود برای احیای مذاکرات و پایان دادن به این بحران ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرد: «این به معنی بازگشت به کنترل و نظارت بر برنامه هسته‌ای و در عین حال- همان‌طور که از سال ۲۰۱۷ اعلام کرده‌ایم- تکمیل آن با کنترل فعالیت موشکی بالستیک ایران است».

دو روز قبل نیز در ۲۶ اسفند، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه درباره برجام اظهارنظر کرد و در گزارشی به سنای این کشور گفت که «مشکلات فنی و وضعیت داخلی ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه سال آینده مانع از احیای برجام می‌شود».

رئیس‌جمهوری اسرائیل که همراه با رئیس ستاد ارتش این کشور برای لابی‌گری علیه ایران، گروه حزب‌الله لبنان و دیوان کیفری لاهه به اروپا سفر کرده است، تاکنون از کشورهای آلمان، اتریش و فرانسه دیدار و با رهبران این کشورها به گفت‌وگو نشسته است.

رئون ریولین که کشورش از مخالفان سرسخت برجام است روز چهارشنبه در دیدار با همتای آلمانی خود گفته بود که «جهان باید با صدای واحد علیه تجاوزگری ایران موضع‌گیری کند».

اسرائیل از ادامه تلاش‌های اروپا برای بازگشت آمریکا به برجام عملا ناخشنود است، هرچند که این کوشش‌ها هنوز ناکام مانده است.

ایران از اردیبهشت سال ۹۸ و یکسال پس از خروج آمریکا از برجام به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است و از اوایل اسفند امسال علاوه بر متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی، سانتریفوژهای پیشرفته‌تری را برای غنی‌سازی به خدمت گرفته است.

این اقدامات خشم سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام و ایالات متحده را برانگیخته است و آن‌ها خواستار بازگشت فوری ایران به تعهداتش شده‌اند.

تهران می‌گوید که ابتدا ایالات متحده باید تحریم‌ها را لغو کرده و به برجام بازگردد ولی واشینگتن می‌گوید تا زمانی که ایران تعهداتش را عملی نکند حاضر به لغو تحریم‌ها نیست. ایالات متحده در عین حال خواستار گفت‌وگو درباره برجام و همچنین برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران شده است.

ولی وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که دلیل گفت‌وگو نکردن کشورش با آمریکا این است که «چیزی برای گفت‌وگو وجود ندارد».

محمد جواد ظریف در مصاحبه با سایت «پولیتیکو» که روز چهارشنبه ۲۶ اسفند منتشر شد، ادعا کرد که دولت جو بایدن می‌خواهد با «فشار و زور» از ایران امتیازات جدید بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG