لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

رابرت مالی: آمریکا به دنبال توافقی بهتر از برجام است


مصاحبه رابرت مالی با صدای آمریکا در وزارت خارجه
مصاحبه رابرت مالی با صدای آمریکا در وزارت خارجه

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، می‌گوید آمریکا به دنبال دستیابی به توافقی «بهتر» از توافق هسته‌ای برجام با ایران است.

وی با این حال در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا تاکید کرد که برجام «دستاوردی عظیم» برای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بوده است.

آقای مالی در یک گفت‌وگوی اختصاصی با صدای آمریکا که روز چهارشنبه، ۲۷ اسفندماه، انجام شد ضمن ابراز امیدواری نسبت به دستیابی زودهنگام به توافقی جدید با ایران تاکید کرد که ایالات متحده برای مذاکره با جمهوری اسلامی «تعلل» نخواهد کرد و آماده بازگشت به برجام به شرط بازگشت ایران است.

او با این حال گفت: «می‌خواهیم توافق به نفع هر دو طرف باشد و همچنین به نفع کشورهای منطقه؛ بنابراین چون منافع همه طرف‌ها را درنظر می‌گیرد پایدارتر خواهد بود.»

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته ایران توافق برجام را «با همین افرادی که امروز در کاخ سفید و وزارت خارجه پست و مقام دارند» به دست آورد و «گفت‌وگوها بر سر برجام قبلا انجام شده و مسئله تازه‌ای برای گفت‌وگو باقی نمانده است».

آقای ظریف در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «پولیتیکو» مدعی شده که دولت جو بایدن می‌خواهد با «فشار و زور» از ایران امتیازات جدید بگیرد.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، آمریکا می‌خواهد درباره «بند غروب» برجام، توانمندی ایران در زمینه موشک و سایر مسائل صحبت کند و «این یعنی دو سال دیگر بحث غیرضروری، که راه به جایی نخواهد برد و بنابراین، چیزی برای گفت‌وگو وجود ندارد».

پیش از این نیز ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، گفته بود بازگشت به برجام «نقطه شروع گفت‌وگوهای گسترده‌تر درباره اوضاع منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک ایران» خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه در عین حال افزوده که انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ۱۴۰۰ آغاز گفت‌وگوهای جدید با ایران را با تاخیر روبه‌رو کرده است.

این در حالی است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در واکنش به این اظهارات گفته که این بن‌بست در مذاکرات، «تاکتیکی و یا یک مسئله داخلی ایران نیست بلکه به راهبرد مزورانه غرب مربوط است».

مقام‌های جمهوری اسلامی اصرار می‌ورزند آمریکا باید ابتدا تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کنند تا آنها به تعهدات هسته‌ای خود در برجام بازگردند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه همچنین تاکید کرده است که حقوق بشر در ایران و در منطقه برای دولت جو بایدن مهم است و از همین روست که نخستین تحریم اعمال شده از سوی دولت جدید آمریکا علیه دو ناقض حقوق بشر در حکومت جمهوری اسلامی بود.

اشاره رابرت مالی به تحریم دو بازجوی سپاه پاسداران به اتهام «نقض حقوق بشر» علیه زندانیان سیاسی به نام‌های علی همتیان و مسعود صفدری است که کمتر از ده روز پیش اعلام شد.

ایران از اردیبهشت ۹۸، درست یک سال بعد از خروج دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود در برجام عدول کرد.

آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه امسال اعلام کرد که آماده بازگشت به برجام و لغو تحریم‌هاست، اما خواستار مذاکره مستقیم با ایران شده و می‌گوید جمهوری اسلامی باید اول به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم تاکید کرده که بازگشت احتمالی‌ ایالات متحده به برجام، تنها برای دستیابی به پیمانی مستحکم‌تر و قوی‌تر درباره فعالیت هسته‌ای ایران و شامل طیف دیگری از موضوع‌های مرتبط با ایران، مانند قدرت موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیز خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های صدای آمریکا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG