لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

مکرون از شی جین پینگ خواست روسیه را به صلح با اوکراین قانع کند


امانوئل مکرون (چپ) رئیس‌جمهور فرانسه، در دیدار با همتای چینی خود در پکن
امانوئل مکرون (چپ) رئیس‌جمهور فرانسه، در دیدار با همتای چینی خود در پکن

رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه ۱۷ فروردین در دیدار با شی جین پینگ، از همتای چینی خود خواست که روسیه را به صلح با اوکراین قانع کند و در مقابل، آقای شی ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند به‌زودی مذاکرات صلح را آغاز کنند.

امانوئل مکرون در یک نشست خبری مشترک با رهبر چین که در تالار بزرگ خلق در پکن برگزار شد، تصریح کرد غرب برای کمک به پایان دادن به جنگ اوکراین و پیشگیری از گسترش تنش که می‌تواند قدرت‌های جهانی را به دو اردوی متخاصم بدل کند باید با چین وارد تعامل شود.

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «تهاجم نظامی روسیه به اوکراین یک ضربه مهلک به ثبات بین‌المللی است. من می‌دانم که برای سر عقل آوردن روسيه و تشویق دو طرف به مذاکره می‌توانم روی شما حساب کنم».

شی جین پینگ نیز پس از پایان گفت‌وگو با آقای مکرون از روسیه و اوکراین خواست مذاکرات صلح را از سرگیرند و برای پایان دادن به جنگ یک راه حل «سیاسی» پیدا کنند.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه مذاکرات دو رهبر را «صریح و سازنده» خواند و دولت چین نیز آن را «دوستانه و عمیق» توصیف کرد.

آقای مکرون همچنین از رهبر چین خواست به روسیه فشار بیاورد تا به مقررات بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند بماند. روسیه اخیراً اعلام کرده که بخشی از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در خاک بلاروس مستقر می‌کند.

آقای شی بدون اشاره مستقیم به نام روسیه تأکید کرد همه کشورها باید به تعهدات خود مبنی‌ بر عدم کاربرد سلاح‌های هسته‌ای پایبند بمانند و جنگ هسته‌ای نباید رقم بخورد.

او افزود: «جامعه بین‌الملل باید از هرگونه اقدامی که به تشدید بحران و یا از کنترل خارج شدن آن منجر می‌شود، پرهیز کند».

سفر رسمی امانوئل مکرون همراه با اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به چین در شرایطی انجام گرفته که روابط پکن و اروپا در سال‌های اخیر بر سر موضوعات گوناگون از جمله نقض حقوق بشر و آزار و اذیت مردم سین‌کیانگ، متوقف شدن قرارداد تجاری بزرگ بین دو طرف و عدم محکومیت تهاجم نظامی روسیه از سوی پکن رو به سردی گذاشته است.

با وجود این، آقای مکرون روز چهارشنبه در یک نشست خبری پس از ورود به پکن گفت اروپا باید از کاهش مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک با چین پرهیز کند و این ديدگاه را که تنش بین پکن و غرب وارد یک «چرخه اجتناب‌ناپذیر» شده است رد کرد.

خانم فون در لاین در اولین سفر خود به چین از سال ۲۰۱۹ - که به مقام ریاست کمیسیون اروپا انتخاب شد - در گفت‌وگوهای سه‌جانبه با امانوئل مکرون و شی جین پینگ شرکت داشت.

رسانه دولتی چین در پوشش مذاکرات دو رهبر گفت آقای شی به همتای فرانسوی خود گفته است که هم‌زمان با تحولات تاریخی عمیق در عرصه جهانی، فرانسه و چین توانایی و مسئولیت دارند که از این «تفاوت‌ها و محدودیت‌ها» عبور کنند.

آقای شی همچنین «برای از سرگیری همکاری و تبادل در همه عرصه‌ها» با اروپا اعلام آمادگی کرد.

به عقیده برخی از صاحب‌نظران، آقای مکرون در این دیدار با منش نرم خود سیاست «بازسازی» رابطه با چین را دنبال می‌کند و از سوی دیگر اورسلا فون در لاین موضوعات اختلاف‌برانگیز و خطوط قرمز اروپا را مطرح خواهد کرد.

خانم فون در لاین که به طور جداگانه با نخست‌وزیر چین دیدار و مذاکره کرد چند روز قبل از این سفر گفته بود اتحادیه اروپا در برابر چین که مواضعی «تهاجمی‌تر» اتخاذ کرده است باید ریسک مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی با این کشور را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون اروپا پیش از ملاقات با نخست‌وزیر چین گفت: «اروپا و چین از مناسبات مشترک منافع فراوانی به دست آورده‌اند. ولی این مناسبات در سال‌های اخیر پیچیده‌تر شده و گفت‌وگو در مورد تمامی جنبه‌های مناسبات ما بسیار مهم است».

لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، هم تصریح کرد که «همکاری با فرانسه و اتحادیه اروپا در آستانه یک شروع جدید است و هر دو طرف باید به احترام متقابل و همکاری براساس منفعت دوجانبه متعهد باشند».

پکن تلاش می‌کند که اتحادیه اروپا در راستای سیاست آمریکا که مهار چین است حرکت نکند. رسانه‌های دولتی چین ضمن برجسته کردن این موضوع مدعی شدند که برخی در اروپا و آمریکا نمی‌خواهند سفر آقای مکرون با موفقیت به پایان برسد.

هر چند شرکت‌های اقتصادی در فرانسه از سفر آقای مکرون به پکن استقبال کرده‌اند، اما برخی از سیاستمداران فرانسوی از جمله یک عضو پارلمان اروپا یادآور شد: «در شرایطی که وابستگی بیش از حد ما به چین و دخالت‌های آن کشور موجب نگرانی است سفر رئیس‌جمهور فرانسه به پکن پیام نادرستی خواهد بود».

XS
SM
MD
LG