لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۲

فرانسه: برجام، چک سفید امضاء برای نقض حقوق بشر در ایران نیست


ژان ایو لودریان می‌گوید، فرانسه از همه اقدامات لازم برای آزادی نسرین ستوده استفاده خواهد کرد (عکس از آرشیو)
ژان ایو لودریان می‌گوید، فرانسه از همه اقدامات لازم برای آزادی نسرین ستوده استفاده خواهد کرد (عکس از آرشیو)

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه اول فروردین با اشاره به حکم تازه برای نسرین ستوده، وکیل زندانی و فعال حقوق بشر، گفته است، توافق هسته ای قدرت جهانی با ایران، برجام، به مثابه چک سفید امضاء برای نقض حقوق بشر در این کشور نیست.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده پیشتر گفته بود که همسرش به خاطر اتهام‌های جدید به ۳۳ سال زندان محکوم شده است ولی او باید طولانی‌ترین محکومیت خود را که ۱۲ سال زندان است سپری کند. خانم ستوده همچنین به خاطر نداشتن «حجاب شرعی» در دادگاه، به ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

به گزارش رویترز، ژان ایو لودریان خطاب به نمایندگان پارلمان فرانسه گفته است: صدور حکم تازه برای خانم ستوده خشم جهانی را در پی داشته است و این دولت ما نیز چنین احساسی دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرده است: به رغم خروج آمریکا از برجام ما تلاش‌های بسیار کرده‌ایم تا توافق هسته‌ای (که توسط قدرت‌های جهانی و تهران) امضا شده حفظ شود.

ایران و شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴ برای حل مناقشه هسته‌ای ایران در وین به توافق رسیدند. اما آمریکا اردیبهشت سال گذشته از این توافق خارج شد و تمامی تحریم های تعلیقی خود علیه ایران را بازگرداند.

ژان ایو لودریان در ادامه گفته است: تلاش‌های ما برای حفظ توافق در وین به معنی چک سفید امضاء برای ایران نیست که حقوق بشر را نقض کند و به همین دلیل فرانسه از همه اقدامات لازم را برای تضمین آزادی خانم ستوده انجام خواهد داد.

نسرین ستوده در دهه اخیر در دادگاه‌های ایران از فعالان سیاسی و مدنی از جمله از معترضان به حجاب اجباری دفاع کرده است. خانم ستوده پیشتر در شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد به مدت سه‌‌سال در زندان بود. این وکیل دادگستری از ۲۳ خرداد ماه سال گذشته در زندان به‌سر می‌برد.

پیش از این نیز مقام های فرانسوی از صدور حکم تازه برای نسرین انتقاد کرده بودند.

مارلن شیاپا، نماینده فرانسه هفته گذشته در در شصت و سومین نشست «کمیسیون وضعیت زنان» در نیویورک از فعالیت های خانم ستوده تمجید کرده بود.

مارلن شیاپا در این بخش از سخنانش گفت: به ویژه مایلم از این تریبون، سلام خواهرانه و حمایت‌آمیز فرانسه را تقدیم نسرین ستوده کنم که در حال حاضر در ایران زندانی است.

نماینده جمهوری اسلامی در این نشست اظهارات مارلن شیاپ را «دخالت در امور کشورها» خوانده بود.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG