لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

ایران حمایت فرانسه از نسرین ستوده را محکوم کرد


فریده اولاد قباد
فریده اولاد قباد

سخنرانی نماینده فرانسه در یک کمیسیون ویژه زنان در سازمان ملل که از نسرین ستوده یاد کرده بود روز پنج‌شنبه با واکنش تند نماینده جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

فریده اولاد قباد، نماینده مجلس ایران که برای شرکت در شصت و سومین نشست «کمیسیون وضعیت زنان» به نیویورک رفته است، روز پنج‌شنبه، ۲۳ اسفند، با انتقاد شدید از سخنان نماینده فرانسه، اظهارات او را «رفتار غیرمسئولانه» و «سوء استفاده از جایگاه ریاست شورای امنیت برای دخالت در امور کشورها» خواند.

به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون زنان در مجلس شورای اسلامی در سخنانش در مقر سازمان ملل گفت: به نماینده فرانسه «توصیه می‌کنم قبل از هرچیز به نارضایتی اجتماعی عمیق در داخل فرانسه بپردازد».

اظهارات این نماینده مجلس واکنشی بود به سخنان مارلن شیاپا، نماینده فرانسه در همین نشست که روز سه‌شنبه در سخنرانی افتتاحیه کمیسیون، از نسرین ستوده یاد کرده بود.

خانم شیاپا که در کابینه امانوئل مکرون ریاست «دبیرخانه تساوی جنسیتی» را برعهده دارد، در بخشی از سخنان کوتاه خود به اقدامات کشورش در تساوی جنسیتی اشاره کرد و از جمله از اقدام هفته قبل امانوئل مکرون در تعیین اعضای «شورای مشورتی برابری جنسیتی گروه ۷» نام برد.

مارلن شیاپا در این بخش از سخنانش گفت: به ویژه مایلم از این تریبون، سلام خواهرانه و حمایت‌آمیز فرانسه را تقدیم نسرین ستوده کنم که در حال حاضر در ایران زندانی است.

این سخنان نماینده فرانسه با کف زدن شرکت‌کنندگان در نشست روبه‌رو شد.

خانم شیاپا در حساب شخصی‌اش در توئیتر نیز مشخصا به این یادکرد از نسرین ستوده در تریبون سازمان ملل اشاره کرد.

با این حال نماینده جمهوری اسلامی این اظهارات را «دخالت در امور کشورها» خواند و همچون سایر مقام‌های ایران به اعتراض‌های اخیر در فرانسه اشاره کرد.

در طول حدود چهار ماهی که از آغاز اعتراض‌های موسوم به «جلیقه‌زردها» در فرانسه می‌گذرد، مقام‌های جمهوری اسلامی و تشکل‌های نزدیک به حکومت بارها به آن اشاره کرده‌اند و فرمانده سپاه پاسداران نیز این اعتراض‌ها را «برگرفته از انقلاب اسلامی» خوانده است.

از سوی دیگر همزمان با سخنرانی نماینده مجلس شورای اسلامی در مقر سازمان ملل، خبرگزاری فارس گزارش داد که «گروهی از طلاب و دانشجویان» روز پنج‌شنبه که آخرین پنج‌شنبه سال بود «برای اعلام همدلی با خانواده‌های قربانیان اعتراضات اخیر فرانسه» در برابر سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.

تصاویری نیز از چند جوان در برابر سفارت فرانسه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

فریده اولاد قباد، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس، در سخنانش در مقر سازمان ملل همچنین با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت که این تحریم‌ها «آشکارا منجر به نقض حقوق بشر زنان و دختران از جمله حق بهداشت، آموزش، امنیت غذایی و دسترسی آنها به سیستم‌های تأمین اجتماعی، خدمات عمومی و زیرساخت‌های پایدار شده‌اند».

شصت و سومین نشست کمیسیون سازمان ملل درباره «وضعیت زنان» شامل برنامه‌های متنوعی است که امسال از ۱۱ مارس آغاز شده و تا ۲۲ مارس در نیویورک ادامه دارد و «نشست ویژه پارلمان‌ها» که در مقر سازمان ملل برگزار شد یکی از برنامه‌های آن بود.

منابع: ایرنا، خانه ملت، وب‌سایت سازمان ملل، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG