لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

بیش از ۳۶۰ نماینده و سناتور فرانسوی از «خواست مردم ایران برای تغییر رژیم» حمایت کردند


نمایی از صحن علنی پارلمان فرانسه
نمایی از صحن علنی پارلمان فرانسه

بیش از ۳۶۰ نماینده پارلمان و عضو سنای فرانسه با امضای متن مشترکی از «مردم ایران در تلاش خود برای تغییر» حکومت جمهوری اسلامی حمایت کردند و خواستار «اقدامات قاطع و سرنوشت‌ساز علیه رژیم کنونی» تهران شدند.

امضاکنندگان این متن شامل بیش از ۲۹۰ نماینده و همچنین ۷۶ سناتور از احزاب مختلف فرانسه هستند.

در این متن که روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد منتشر شد، با اشاره به سرکوب اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آمده است: «در حالی که بیش از ۷۵۰ معترض توسط رژیم ملاها کشته و ۳۰ هزار نفر دستگیر شده‌اند، جامعه جهانی باید مسئولیت خود را بر عهده گیرد.»

جمع‌آوری امضاء برای این متن در ماه‌های اخیر بر عهده کمیته‌ای به نام «کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک» بوده است. این کمیته پانزده سال پیش تاسیس شده است.

در میان نمایندگان امضاکننده، نام کسانی چون روسای گروه‌های پارلمانی و همچنین رهبران احزاب فرانسوی، از جمله حزب راستگرای جمهوری‌خواهان، حزب سوسیالیست و حزب کمونیست فرانسه و کادر رهبری حزب حاکم فرانسه نیز دیده می‌شود.

در میان سناتورهای امضاکننده نیز سناتورهایی از احزاب سبز، سوسیالیست و سناتورهای مستقل به چشم می‌خورند.

آندره شاسنی، یکی از اعضای برجسته کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک، روز سه‌شنبه از تعداد امضاهای این متن استقبال کرد و به خبرنگاران گفت: «این اولین بار است که ما این همه امضا جمع‌آوری می‌کنیم.»

در بخشی از این متن، امضاکنندگان تاکید کرده‌اند که «هر تغییری باید از سوی مردم ایران و مقاومت خود آن‌ها باشد». آنان از جامعه جهانی خواسته‌اند که با «اقدامات سرنوشت‌ساز و قاطع علیه رژیم کنونی» تهران، «از مردم ایران در تلاش خود برای تغییر» حکومت حمایت کند.

ایران از زمان جان باختن مهسا امینی در شهریور پارسال تاکنون صحنه اعتراضات سراسری است، که هم‌اکنون به ویژه به صورت مقاومت مدنی در برابر حجاب اجباری ادامه دارد.

این اعتراضات همچنان مورد توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی در غرب، از جمله فرانسه، است.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون روز دوشنبه با اختصاص عکس صفحه اول خود به زنان ایرانی، در مطلبی به مقاومت مدنی آن‌ها در مقابل سیاست حجاب اجباری پرداخت و با استناد به اظهارات تحلیلگران و آمارهای موسسه‌های تحقیقاتی نوشت: «باد خشمی که پیرامون این موضوع می‌وزد مستقیما تغییر رژیم را نشانه رفته است.»

لیبراسیون نوشت در حالی که جمهوری اسلامی با تورمی روبه‌روست که «در هشت دهه گذشته ایران سابقه ندارد و دارد ایرانیان را به تنگنای اقتصادی بزرگ می‌کشاند، رخوت و سکون رژیم در مواجهه با جامعه‌ای که در حال فاصله گرفتن از دین است، می‌تواند جنبش اعتراضی را تندروتر کند.»

این روزنامه به آمارهای اخیر موسسه تونی بلر اشاره کرده که حاکی است حدود سه چهارم زنان و مردان ایرانی با حجاب اجباری مخالفند و همچنین نزدیک به ۸۵ درصد از معترضان خواستار استقرار یک دولت غیردینی در ایران هستند.

در ماه‌های اخیر، علاوه بر ملاقات امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با چهره‌های ایران مخالف جمهوری اسلامی، تعدادی از سناتورها نیز با برخی از رهبران اپوزیسیون ملاقات داشتند.

در اسفندماه، شاهزاده رضا پهلوی در سفری به پاریس با آندره والینی و ژاکلین اوستاش برینیو، دو سناتور فرانسوی، دیدار کرد.

آقای والینی پس از این دیدار با انتشار عکسی در حساب توئیتر خود نوشت: «باید از همه ابتکارات در حمایت از اعتراضات مردمی و احتمالا برای تسهیل سقوط دیکتاتوری آخوندها حمایت شود و فرانسه نیز باید در آن‌ها مشارکت داشته باشد».

حمایت نمایندگان و سناتورهای فرانسوی از سازمان مجاهدین خلق

فیلیپ گوسلین، از معاونان کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک و از حزب راستگرای جمهوری‌خواهان، از دولت فرانسه خواست که «در برابر فشار ایران» تسلیم نشود و مجوز برگزاری نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس را صادر کند.

در متنی که به امضای نمایندگان و سناتورهای فرانسوی رسیده، به طرح مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران، بازوی سیاسی سازمان مجاهدین خلق، برای تغییر رژیم ایران اشاره شده است.

پیشتر سازمان مجاهدین خلق لغو گردهمایی آتی خود در فرانسه از سوی پلیس این کشور را محکوم کرده بود.

این گروه پیش از این برای تجمع هزاران نفر از هواداران خود در مرکز پاریس برای روز شنبه ۱۰ تیرماه فراخوان داده بود.

شاهین قبادی از اعضای کمیته روابط خارجی شورای ملی مقاومت، دستور پلیس فرانسه برای ممانعت از برگزاری این گردهمایی را «بی‌اعتنایی به اصول دموکراتیک، و تسلیم شدن به باج‌خواهی و گروگان‌گیری حکومت استبدادی دینی ایران» خوانده است.

«شورای ملی مقاومت ایران» نیز با صدور بیانیه‌ای حکومت ایران را به «اعمال فشار» بر دولت فرانسه متهم کرده و مدعی شده که دلیل آن «وحشت» جمهوری اسلامی از سازمان مجاهدین خلق است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG