لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

فرانسه: ترکیه از اقدامات «تحریک‌آمیز» تازه در مدیترانه دست بکشد


کشتی اکتشافی ترکیه با نام «عروج رئیس» بار دیگر راهی آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه شد
کشتی اکتشافی ترکیه با نام «عروج رئیس» بار دیگر راهی آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه شد

فرانسه، روز دوشنبه ۲۱ مهر، هشدار داد که ترکیه باید از «اقدامات تحریک‌آمیز» تازه خود در محدوده دریایی مدیترانه دست بکشد و حسن نیت خود را به اثبات برساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هشدار دولت فرانسه پس از آن مطرح شد که آنکارا اعلام کرد اعزام کشتی اکتشافی خود به آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه را از سر گرفته است.

انیس فون در مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، می‌گوید: «از ترکیه انتظار داریم به تعهداتش پایبند بماند، از اقدامات تحریک‌آمیز جدید پرهیز کند و در عمل حسن نیت خود را به اثبات برساند.»

پیشتر در همین روز، تنش‌ها میان یونان و ترکیه بر سر آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه بالا گرفته بود. آتن وعده داده است که با اعمال فشار به کشورهای متحدش در اتحادیه اروپا، تحریم‌ها علیه آنکارا را فعال کند.

وخامت روابط دو کشور از اوایل روز دوشنبه شدت گرفت؛ زمانی‌که کشتی ترکیه به نام «عروج رئیس» به سوی کاستلوریزو، جزیره‌ای در جنوب یونان، رهسپار شد.

وزارت امور خارجه یونان، پیشروی اخیر ترکیه را سبب «تشدید عمده» تنش‌ها و همچنین «تهدیدی مستقیم برای صلح در منطقه» خوانده است.

ماه گذشته، آنکارا همین کشتی را از آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه بازگردانده بود تا در برابر فشار قبرس برای اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه در جریان برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، «درهای دیپلماسی را باز بگذارد».

سخنگوی دولت یونان در اظهارات روز دوشنبه خود گفت:‌ «ترکیه ثابت کرده است که (تعهداتش) فاقد اعتبار است. همه آن‌هایی که وعده‌های ترکیه را پیش از برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا در تاریخ یکم و دوم اکتبر باور کرده بودند، حالا به اشتباه خود معترف‌اند.»

بر اساس گزارش رویترز، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه نیز در صفحه توئیترش اعلام کرد که کشتی اکتشافی «عروج رئیس»، پس از انجام تعمیرات معمول، بار دیگر عازم آب‌های مدیترانه شده است. دونمز نوشت:‌ «ما به اکتشاف، حفاری و صیانت از حقوق‌مان ادامه خواهیم داد.»

عملیات ترکیه برای یافتن نفت و گاز در آب‌هایی که یونان از آنِ خود می‌داند مناسبات بین این دو عضو ناتو را به ویژه در چند ماه اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

بروز این تنش‌ها یکی از عوامل ادامه سقوط تاریخی ارزش پول ترکیه عنوان شده به‌طوری‌که لیر ترکیه در روزهای اخیر به سمت ۸ لیر برای هر دلار رفته است. واحد پول ترکیه امسال نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

XS
SM
MD
LG