لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

ادای احترام به «پلیس قهرمانی» که در جریان حمله جنوب فرانسه کشته شد


سرهنگ دوم آرنو بلترام در این تصویر که ژاندارمری فرانسه منتشر کرده، چند هفته پیش از جریان گروگان‌گیری دیده می‌شود
سرهنگ دوم آرنو بلترام در این تصویر که ژاندارمری فرانسه منتشر کرده، چند هفته پیش از جریان گروگان‌گیری دیده می‌شود

شهروندان فرانسوی به پلیس کشته‌شده در جریان گروگان‌گیری در حمله تروریستی جنوب فرانسه ادای احترام کرده‌اند. رئیس‌جمهوری فرانسه از او با عنوان «قهرمان» یاد کرده و شماری دیگر از چهره‌های اروپایی نیز او را ستوده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، چهارم فروردین ماه سرهنگ آرنو بلترام را فردی نامیده‌است «سزاوار احترام و ستایش تمامی مردم فرانسه». سرهنگ بلترام در جریان گروگان‌گیری در جنوب فرانسه، داوطلبانه جای خود را با یک گروگان عوض کرد.

گروگان‌گیری در سوپرمارکتی در شهر «ترب» در جنوب فرانسه، توسط فردی که گفته بود «سرباز داعش» است، صورت گرفت. در جریان آن سه نفر کشته شدند و سرهنگ بلترام نیز شدیدا زخمی شد. او سپس در بیمارستان جان خود را از دست داد.

حمله و گروگان‌گیری در سوپرمارکت شهر ترب ۱۶ زخمی نیز برجای گذاشت. فرد مهاجم در جریان یورش پلیس برای نجات گروگان‌ها، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

کاخ الیزه فرانسه اعلام کرده برای سرهنگ بلترام مراسمی رسمی در سطح کشور برگزار خواهد شد.

طی ساعت‌های گذشته علاوه بر شهروندان فرانسوی، شماری از دیگر مقام‌های اروپایی نیز پلیس کشته‌شده را ستوده‌اند. از جمله ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است «ازخودگذشتگی و دلیری او هرگز فراموش نخواهد شد».

رضوان لقدیم، مهاجم ۲۵ ساله

دادستانی فرانسه، هویت مهاجم به سوپرمارکت در شهر ترب را رضوان لقدیم عنوان کرده‌است. او زاده مراکش و شهروند فرانسه بود. مدتی به دلیل قاچاق مواد مخدر تحت نظر بود و مرتکب شماری از جرایم کوچک نیز شده بود.

نیروهای امنیتی فرانسه می‌گویند لقدیم در زمان حمله فریاد «الله اکبر» سر داده و مدعی شده «سرباز حکومت اسلامی» (داعش) است. یکی از نیروهای امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفته او مسلح به سلاح گرم، چاقو و بمب دست‌ساز بود.

شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته است مهاجم خواستار آزادی صلاح عبدالسلام، تنها مظنون اصلی باقی‌مانده از حملات آبان ۹۴ در پاریس، شده بود. در جریان حملات ۱۳۹۴، ۱۳۰ تن کشته و صدها تن زخمی شدند. عبدالسلام نیز مانند لقدیم تبار مراکشی و ملیت فرانسوی دارد. او در بلژیک بزرگ شده است.

فرانسه طی سال‌های گذشته، به‌دلیل حملات اسلام‌گرایان افراطی، در حالت هشدار به‌سر می‌برد.

برپایه رویترز، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس|ت.ت|
XS
SM
MD
LG