لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

فرانسه: نقض برجام توسط ایران پاسخی نادرست به فشار آمریکا خواهد بود


ژان ایو لودریان هشدار داد که ایران با نقض تعهدات خود در چارچوب برجام مرتکب خطای جدی خواهد شد. (عکس از آرشیو)
ژان ایو لودریان هشدار داد که ایران با نقض تعهدات خود در چارچوب برجام مرتکب خطای جدی خواهد شد. (عکس از آرشیو)

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز سه شنبه چهارم تیرماه هشدار داد که ایران با نقض تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام مرتکب خطای جدی خواهد شد و چنین اقدامی پاسخی نادرست به فشارهای آمریکا علیه تهران است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز سه شنبه اعلام کرده است از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان ایو لودریان به نمایندگان پارلمان فرانسه اظهار داشت، ایران اعلام کرده است که دیگر به برخی از تعهدات در چارچوب توافق وین پایبند نخواهد بود به ویژه در خصوص سقف تعیین شده برای ذخایر اورانیوم را رعایت نخواهد کرد. آنها می‌گویند این رویکرد تازه را در روزهای آینده عملی خواهند کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید، نقض تعهدات برجام توسط ایران یک خطای جدی است و پاسخ بدی به فشار اعمال شده توسط ایالات متحده است.

ژان ایو لودریان تصریح کرده است که فرانسه، المان و بریتانیا به طور شفاف به ایران می‌گویند که نقض برجام به نفع این کشور نیست.

وی اضافه کرد: این توافق بهترین تضمین ثبات برای سراسر منطقه است، زیرا اشاعه سلاح های هسته‌ای خطر بزرگی است و ما تاکنون ایران را متقاعد کرده‌ایم که به تعهدات خود پایبند باشد.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین به توافقی جامع برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند.

اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت پارسال از این توافق خارج شد و تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را بازگرداند. دونالد ترامپ گفته بود، برجام مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای نمی‌شد و همچنین فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران را در بر نمی گرفت.

طی روزهای اخیر مقام های فرانسه، بریتانیا و آلمان در خصوص تهدید ایران به کاهش تعهدات در چارچوب برجام، به تهران هشدار داده‌اند.

در واکنش به این هشدار علی شمخانی روز سه شنبه گفت:‌ وقاحت سیاسی سه کشور اروپایی «پس از گذشت یک سال از گفت‌وگوهای بی‌حاصل با اروپا بیش از پیش در حال نمایان شدن است.»

مقام های ایران اخیرا به سه کشور اروپایی حاضر در برجام دو ماه مهلت داده اند تا به خواسته‌های تهران در زمینه منتفع شدن از منافع اقتصادی برجام توجه کنند، در غیر این صورت تهران بخشی از تعهداتش را ذیل برجام کاهش می‌دهد.

ایران در ماه‌های اخیر بارها از اجرایی نشدن کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینس‌تکس برای کاهش اثرات تحریم های آمریکا انتقاد کرده و اروپا را به «کم‌کاری» در این زمینه متهم می‌کند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، ایرنا و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG