لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

ادامه اعتراضات در فرانسه؛ ۵۵ نفر مجروح شدند


معترضان در بلوار شانزه لیزه پاریس
معترضان در بلوار شانزه لیزه پاریس

اعتراضات در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه در روز شنبه برای چهارمین هفته متوالی ادامه یافت در حالی که پلیس فرانسه در برابر معترضان متوسل به گاز اشک‌آور شد.

پلیس و مقامات فرانسه تخمین زده‌اند که در اعتراضات امروز این کشور در مجموع حدود ۳۱ هزار نفر حضور داشته‌اند که از این میان هشت هزار نفر در پاریس دست به تجمع و راهپیمایی زدند و دو تا سه هزار نفر نیز در شهرهایی مانند مارسی، لیون و تولوز.

بر اساس گزارش نشریه بریتانیایی گاردین، حدود ۷۰۰ تن از معترضان موسوم به «جلیقه زردها» تا ساعت پنج عصر شنبه بازداشت شدند که ۵۵۰ مورد از این بازداشت‌ها در پاریس رخ داده است. مقامات پلیس می‌گویند که ده‌ها تن از این بازداشت‌شدگان سلاح سرد همراه داشته‌اند.

همچنین در جریان اعتراضات روز شنبه ۵۵ نفر نیز مجروح شده‌اند که برخی از آنها نیروی پلیس هستند.

این گزارش در ادامه از غارت شدن شماری مغازه و به آتش کشیده شدن چند خودرو خبر داده است. اما با این حال حجم خشونت‌ها و تحریب اموال عمومی یا خصوصی به نسبت هفته گذشته کاهش یافته است، امری که به حضور گسترده پلیس و عملیات آن برای بازداشت پیش‌گیرانه برخی معترضان در بامداد شنبه بازمی‌گردد که تعداد آنها ۲۷۸ نفر عنوان شده است.

تنها در شهر پاریس حدود ۹ هزار نیروی پلیس مستقر شده‌اند. همچنین شماری از جاذبه‌های توریستی و اماکن دیدنی شهر در این روز تعطیل شد.

تا غروب شنبه اکثریت معترضان خیابان‌های پایتخت را ترک کرده‌اند، اما اعتراضات امروز نشان داد که ماجرا به دیگر شهرهای فرانسه نیز کشیده شده است.

این تظاهرات از چند هفته پیش و ابتدا در اعتراض به تاثیر افزایش مالیات سوخت بر هزینه زندگی خانواده‌های کم درآمد شروع شد. خواسته‌های معترضان اما در ادامه گسترش یافت و به مواردی مانند کاهش مالیات، افزایش دستمزد، انرژی ارزانتر، بازنشستگی بهتر و حتی استعفای امانوئل مکرون رسید.

اعتراضات این چند هفته شدیدترین اعتراضات از زمان شورش دانشجویان در سال ۱۹۶۸ توصیف شده است.

منبع: گاردین، رویترز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG