لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

تدابیر گسترده امنیتی در فرانسه برای مقابله با ناآرامی در تظاهرات روز شنبه


گزارش ها حاکی است دولت فرانسه برای مقابله با ناآرامی احتمالی در تظاهرات سراسری روز شنبه تدابیر امنیتی گسترده ای اتخاذ کرده است و بخش زیادی از اماکن دیدنی شهر پاریس در این روز تعطیل خواهد بود و حدود ۹هزار پلیس در سطح شهر مستقر خواهد شد.

فرانسه در حالی خود را برای احتمال تکرار ناآرامی های هفته های اخیر در روز شنبه آماده می‌کند که به گفته مقامات دولتی امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته هفته آینده در مورد خشم عمومی از افزایش هزینه زندگی سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز اعتراضات گسترده جلیقه زردها در هفته‌های اخیر در شهر پاریس از زمان شورش دانشجویان در سال ۱۹۶۸ يکی از شدیدترین ناآرامی بوده است.

این حوادث شدیدترین بحران دوران ریاست جمهوری امانوئل مکرون است ولی او بخش اعظم واکنش به این حوادث را به عهده ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه گذاشته است. آقای مکرون به شدت تحت فشار قرار گرفته تا در مورد این وضعیت صحبت کند.

وزیر حمل و نقل فرانسه روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی گفت:«رییس جمهور اوایل هفته آینده صحبت خواهد کرد. فکر می کنم مردم فرانسه به دنبال پاسخ هستند. رییس جمهور به مردم پیام خواهد داد که به خشم آنها توجه کرده و قاعدتا باید راه حل های جدیدی پیدا کرد.»

معترضان خواستار کاهش فشار اقتصادی برخانواده ها و افزایش حداقل دستمزد هستند. اما رییس جمهور فرانسه که نگران افزایش بدهی دولت است و نمی خواهد قوانین اتحادیه اروپا در مورد سقف بدهی را نقض کند در این زمینه میدان مانور محدودی دارد.

معلق کردن طرح افزایش مالیات بر سوخت که مهمترین عقب نشینی دوران ریاست جمهوری اوست برای بودجه فرانسه چهار میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

برج ایفل، موزه لوور و ساختمان اپرا از جمله مراکز دیدنی شهر پاریس هستند که روز شنبه تعطیل خواهند بود. همچنین شهرداری به تعداد زیادی از فروشگاه‌های لوکس و رستوران ها در بلوار شانزه لیزه و اطراف کاخ ریاست جمهوری دستور داده تا روز شنبه تعطیل کنند.

خبرگزاری رویترز می افزاید این ناآرامی ها رشد اقتصادی اندک فرانسه را به خطر انداخته است. شنبه گذشته درآمد فروشگاههای کوچک بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و مراجعه به هتل های شهر پاریس نیز حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش یافت.

صاحبان فروشگاهها و رستورانها در محلاتی که بیشتر از همه تحت تاثیر ناآرامی ها قرار گرفته اند گروه‌های آنارشیست و ضد کاپیتالیست و بخش خشونت طلب معترضان موسوم به جلیقه زردها را مسئول این وضعیت می‌دانند و می گویند هدف این گروهها فقط تخریب اموال خصوصی است.

این تظاهرات از چند هفته پیش و ابتدا در اعتراض به تاثیر افزایش مالیات سوخت بر هزینه زندگی خانواده های کم درآمد شروع شد. سپس شبیه به جنبش موسوم به «خشمگین ها» که سال ۲۰۱۱ در اسپانیا گسترش یافت به سرعت مطالبات و خواست های اعتراضی دیگر را دربرگرفت هر چند ساختار و رهبری مشخص و واحدی ندارد.

مطالبات متنوع آنها کاهش مالیات، افزایش دستمزد، انرژی ارزانتر، بازنشستگی بهتر و حتی استعفای امانوئل مکرون را دربرمی گیرد.

دولت فرانسه در هفته جاری برای دلجویی از معترضان و آرام کردن فضای کشور امتیازاتی از جمله تعلیق طرح افزایش مالیات بر سوخت را مطرح کرده است. ولی همه شواهد نشان می دهند که تاکنون نتوانسته است این شورش را آرام کند.

برای مقابله با احتمال تکرار اعتراضات خشونت آمیز روز شنبه حدود ۹۰ هزار نیروی پلیس در سراسر کشور از جمله ۹ هزار پلیس در پاریس مستقر خواهند شد.

تکرار این حوادث خشونت آمیز تردیدها در مورد تداوم نخست وزیری ادوارد فیلیپ را افزایش خواهد داد هر چند مشاوران هر دو می گویند هیچ اختلاف نظری بین امانوئل مکرون و نخست وزیر وجود ندارد.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG