لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

خانه آزادی: ایران پس از چین و میانمار بیشترین محدودیت اینترنتی را دارد


سازمان غیردولتی «خانه آزادی» در تازه‌ترین گزارش سالانه خود درباره آزادی اینترنت در جهان، با اعلام این که این آزادی امسال برای دوازدهمین سال متوالی کاهش یافته، گزارش داد که ایران پس از دو کشور چین و میانمار، بیشترین محدودها را در زمینه اینترنت اعمال می‌کند.

بر اساس گزارش خانه آزادی (فریدم هاوس) که مربوط به سال ۲۰۲۲ است، ایران در دسته کشورهای «غیرآزاد» در زمینه اینترنت به شمار می‌رود و میزان آزادی اینترنت در ایران ۱۶ درصد است.

این در حالی است که فقط دو کشور چین (۱۰ درصد) و میانمار (۱۲ درصد) شاخص کمتر و وضعیت وخیم‌تری نسبت به ایران از نظر آزادی اینترنت دارند.

خانه آزادی نوشت که اکنون دولت‌های جهان بیش از هر زمان دیگری با مسدود کردن وبسایت‌های خارجی، در دست گرفتن داده‌های شخصی و متمرکز کردن زیرساخت‌های فنی کشورهایشان، بر آنچه مردم می‌توانند در اینترنت به آن دسترسی داشته باشند و به اشتراک بگذارند، کنترل می‌کنند.

بر اساس گزارش این سازمان که در واشینگتن مستقر است، افزایش سرکوب‌های دیجیتال در بسیاری از کشورها بازتاب‌دهنده سرکوب گسترده‌تر حقوق بشر در سال گذشته بوده است.

خانه آزادی اضافه کرده که بیش از سه چهارم کاربران اینترنت در جهان اکنون در کشورهایی زندگی می‌کنند که مقامات آن، افراد را به دلیل استفاده از حق بیان آزادانه خود در اینترنت، مجازات می‌کنند.

در جدول رتبه‌بندی آزادی اینترنت خانه آزادی، روسیه با ۲۳ درصد، ازبکستان با ۲۷ درصد، بلاروس با ۲۸ درصد و جمهوری آذربایجان با ۳۸ درصد جزو کشورهای غیرآزاد به شمار می‌روند.

بر اساس این رتبه‌بندی، ایسلند، استونی، کاستاریکا و کانادا، تایوان نیز آزادترین کشورهای جهان از نظر دسترسی به اینترنت هستند.

این سازمان تاکید کرده که حکومت‌های استبدادی مثل چین، ایران و روسیه به دنبال دیوارکشی اینترنتی میان مردم خود با دیگر نقاط جهان هستند.

در گزارش خانه آزادی همچنین به طرح اخیر دولت ایران برای محدودتر کردن اینترنت موسوم به طرح «صیانت از کاربران» اشاره شده و آمده است که مقام‌های جمهوری اسلامی با تقویت شبکه ملی اطلاعات کشور، محدودیت دسترسی به پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بین‌المللی را تسهیل کرده و همزمان کاربران را به سمت جایگزین‌های داخلی هدایت می‌کنند.

سال گذشته نیز خانه آزادی در گزارش خود مربوط به سال ۲۰۲۱، شاخص آزادی اینترنت در ایران را ۱۶ از ۱۰۰ اعلام کرده بود.

در رتبه‌بندی سال گذشته نیز ایران یکی از بدترین کشورها با کمترین آزادی اینترنت -حتی پایین‌تر از کشورهایی همچون بلاروس، ازبکستان و پاکستان- رده‌بندی شده بود.

در بخشی از گزارش سال گذشته خانه آزادی آمده بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی، چندین دولت احکام شاقی را برای مخالفان اینترنتی خود وضع کردند که به نوشته این گزارش، خشن‌ترین نمونه آن اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز از سوی مقامات جمهوری اسلامی بود.

انتشار گزارش جدید خانه آزادی از وضعیت آزادی‌های اینترنتی در کشورهای مختلف جهان در حالی است که جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب اعتراضات جاری در ایران، محدودیت‌های اینترنتی را شدیدا افزایش داده و اینستاگرام و واتس‌آپ را فیلتر کرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا با محکوم کردن این سرکوب‌ها، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

همچنین در میانه سرکوب اعتراضات، جمهوری اسلامی ایران کرسی خود در شورای اتحادیه جهانی مخابرات را از دست داد.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات (آی‌تی‌یو) وابسته به سازمان ملل متحد کمک به شکوفایی ارتباطات در جهان را دنبال می‌کند.

بر اساس گزارش سالانه خانه آزادی و گزارش‌های پیشین رادیوفردا؛ م.ت./م.ا.

XS
SM
MD
LG