لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۸

روش‌های دسترسی به رادیوفردا در زمان اختلال اینترنتی


اینستاگرام به تازگی به جمع دیگر شبکه‌های اجتماعی اضافه شد که کاربران ایرانی برای دسترسی به آن با محدودیت مواجه هستند. محدودیت در این شبکه اجتماعی چه کوتاه‌مدت باشد و چه دائمی، اختلال‌هایی را در دسترسی به گزارش‌های ما و به طور کلی گردش آزاد اطلاعات برای شما ایجاد می‌کند.

اگر با محدودیت دسترسی اینترنتی مواجه هستید، این دستورالعمل‌ها می‌تواند به شما در دسترسی به گزارش‌های ما و به طور کلی دسترسی به اینترنت کمک کند.

وی‌پی‌ان

وی‌پی‌ان‌ها یا شبکه‌های خصوصی مجازی، با اتصال به سرور کامپیوتری در یک مکان متفاوت، به شما این اجازه را می‌دهد که مکان و هویت خود را از کسانی که احتمالاً شما را زیر نظر دارند، مخفی کنید.

وی‌پی‌ان در عین حال یک ابزار رمزگذاری‌شده و امن است، به این معنا که هر زمان شما وی‌پی‌ان را فعال می‌کنید، اگرچه محال نیست، اما خیلی دشوار است که بتوان داده‌ها و اطلاعاتی را که این میان وجود دارد، رهگیری کرد.

اما فراموش نکنید که کشورهایی که تلاش می‌کنند، مانع جریان آزاد اطلاعات بشوند، محدودیت‌هایی برای استفاده از برخی وی‌پی‌ان‌ها ایجاد می‌کنند و در عین حال برخی از وی‌پی‌ان‌ها هم قابل اعتماد نیستند. بنابراین لطفاً در انتخاب وی‌پی‌ان‌ها دقت کنید.

این چند وی‌پی‌ان رایگان که به آن اعتماد داریم:

این‌ سرویس‌های رایگان توسط صندوق باز فناوری (Open Technology Fund) پشتیبانی می‌شوند، که یک نهاد غیرانتفاعی و غیردولتی در ایالات متحده که به منظور «گسترش آزادی بیان، دور زدن سانسور و ممانعت از نظارت سرکوبگرانه در راستای ترویج حقوق بشر و جوامع باز» بنیان گذاشته شده است.

حواس‌تان به وی‌پی‌ان‌های قلابی باشد و مطمئن شوید که از طریق منابعی غیرمعتبر به آنها دست پیدا نکرده‌اید.

شبکه تور (Tor)

مرورگر تور یک مرورگر مخصوص وب است که با استفاده از شبکه تور مراجعات شما را در وب پنهان و ناشناس می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی از خود در فضای آنلاین محافظت کنید و سانسور را دور بزنید. این نرم‌افزار در سال‌های ابتدایی ۲۰۰۰، از آغاز به عنوان یک پروژه متن-باز و یک شبکه غیرمتمرکز ایجاد شد.

دانلود و نصب مروگر تور به کاربران امکان می‌دهد که بدون دغدغه شنود اینترنتی یا سانسور به گشت و گذار در اینترنت بپردازند.

با دستورالعمل‌هایی که در اینجا ارائه شده، با نحوه دانلود مرورگر تور و استفاده از شبکه تور برای دسترسی به اینترنت آزاد، از جمله اینستاگرام، آشنا شوید.

امواج رادیویی

امواج رادیویی همچنان یکی از راه‌هایی اصلی برای دسترسی به رادیوفردا، به‌ویژه در زمان اختلال اینترنتی است. رادیوفردا به طور ۲۴ ساعته از طریق موج کوتاه ۵۸۶۰ کیلوهرتز در دسترس است و بین ساعات ۷:۳۰ صبح تا پنج عصر هم می‌توانید رادیوفردا را روی موج ۹۳۷۰ کیلوهرتز دریافت کنید. رادیوفردا همچنین از طریق موج کوتاه ۱۲۰۰۵ کیلوهرتز بین ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۲:۳۰ به وقت تهران در دسترس است.

برخی از امواج دیگری که می‌توانید از طریق آن شنونده رادیوفردا باشید، این فرکانس‌هاست: ۱۳۸۶۰ کیلوهرتز (هفت صبح تا ۱۴:۰۰)، ۱۷۸۳۹ کیلوهرتز (۱۳:۰۰ تا ۲۰:۰۰)، و ۱۵۶۹۰ کیلوهرتز (هفت صبح تا ۲۰:۳۰).

جزئیات بیشتری از فرکانس‌های رادیویی برای دسترسی به رادیوفردا را در این صفحه ببینید.

توشه

توشه راهی یک سویه برای انتقال اطلاعات به کاربران از طریق فناوری ماهواره است. اگر نرم‌افزار توشه را روی کامپیوتر یا گوشی اندرویدی خود دانلود کرده باشید، می‌توانید بسته‌های روزانه توشه را که شامل متن، ویدئو و فایل‌های صوتی است، به طور روزانه از طریق ماهواره دریافت و در اپلیکیشن توشه آنها را باز کنید. این مجموعه که از طریق کانل ماهواره‌ای توشه قابل دریافت است شامل بسته‌های خبری مرتبط با ایران می‌شود. این بسته‌های خبری، شامل محتوای تولیدی رادیوفردا نیز هست.

برای دریافت اپلیکیشن توشه کافی است که به آدرس Begir@toosheh.org یک ایمیل بزنید یا اگر گوشی اندرویدی دارید، می‌توانید مستقیماً از بازار اپلیکیشن‌های گوگل آن را دریافت کنید. بعد از آن کافی است که کانال توشه را روی دریافت‌کننده ماهواره خود پیدا کنید و با متصل کردن یک مموری استیک به دریافت‌کننده خود، محتوایی را که روزانه توسط تیم توشه ارسال می‌شود دریافت کنید. به یاد داشته باشید که حجم بسته ارسالی توشه می‌تواند تا پنج گیگابایت باشد، بنابراین از مموری استیکی استفاده کنید که برای این حجم از اطلاعات جا داشته باشد.

جزئیاتی در مورد دریافت اطلاعات که ممکن است تا چهار ساعت طول بکشد، در کانال ماهواره‌ای توشه ذکر شده، ولی پیشنهاد می‌کنیم این کار را در ساعاتی از شبانه‌روز که نمی‌خواهید در کانال‌های ماهواره‌ای گشت و گذار کنید، انجام دهید. وقتی روند دریافت تکمیل شد، می‌توانید این مموری استیک را به کامپیوتر یا از طریق مبدل مناسب به دستگاه اندرویدی خود وصل کنید و به این ترتیب اپلیکیشن توشه اطلاعات دریافتی را برای شما به نمایش می‌گذارد.

تلگرام

کشورهای استبدادی از جمله ایران تاکنون تلاش کرده‌اند که تلگرام را به طور کامل مسدود کنند. تلگرام در ایران از چند سال پیش به این سو، مسدود شده و دسترسی با آن از طریق فیلترشکن یا وی‌پی‌ان ممکن است. اگر می‌خواهید که ما را در تلگرام دنبال کنید، لطفاً به آدرس تلگرام ما سر بزنید.

اپلیکیشن خبری

اپلیکیشن خبری رادیوفردا از مجهز به ابرازهایی برای دور زدن فیلترینگ است. اگر این اپلیکیشن را روی گوشی خود داشته باشید، برای دسترسی به مطالب رادیوفردا نیازی به فعال کردن فیلترشکن یا وی‌پی‌ان دیگری ندارید.

این اپلیکیشن می‌توانید برای آیفون یا گوشی‌های اندرویدی، دریافت و نصب کنید. اطلاعات بیشتری در این باره را می‌توانید در وب‌سایت ما بیابید.

چطور از سرویس‌های پیام‌رسان برای اطلاع‌رسانی استفاده کنیم؟

پی‌دی‌اف یا ویدیو یا متن خلاصه‌ای را به اشتراک بگذارید که بشود آنها را کپی و پیست کرد.

در پیام‌رسان‌ها از آدرس‌های بدل و جایگزین برای لینک‌هایی که قرار است به اشتراک بگذارید استفاده کنید.

برای ایجاد آدرس جایگزین از ابزار ویژه رادیو اروپای آزاد که قابل نصب روی مرورگر کروم است، استفاده کنید. ابزاری که به آسانی به شما امکان می‌دهد برای هر آدرس اینترنتی یک آدرس جایگزین بسازید.

در عین حال اگر می‌خواهید لینک یک گزارش یا مطلب اینترنتی را در وب‌سایت یا وبلاگ خود قرار دهید، از این آدرس‌های جایگزین استفاده نکنید.

***

در شرایط جاری ما بیش از هر زمان دیگر به شما، به عنوان مخاطبان خود، اتکا داریم تا بتوانیم درباره آن‌چه در ایران می‌گذرد، اطلاع‌رسانی کنیم، و قدردان شما بابت گزارش‌هایی که با ما به اشتراک می‌گذارید یا برای دیگران آن را ارسال می‌کنید، هستیم.

اگر فکر می‌کنید که دوستان‌تان وی‌پی‌ان ندارند یا نمی‌توانند در کوتاه‌مدت لینکی را باز کنید، شاید ارسال گزارش‌های ما در قالب یک فایل، بهترین راه‌حل باشد.

می‌توانید تمام تصاویر و فایل‌های صوتی را از وبسایت ما دانلود کنید و سپس آنها را در قالب فایل به دیگران ارسال کنید. اگر خواستید متن به اشتراک بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم که آنها را به شکل فایل پی‌دی‌اف پرینت بگیرید و سپس این فایل را ارسال کنید.

مهم این است که مردم در ایران خبرها را از منابع مستقل دریافت کنند. از این رو به ما کمک کنید که بتوانیم واقعیت‌ها را گزارش کنیم.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG