لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

گزارش خانه آزادی از سرکوب‌های فرامرزی به دست حکومت ایران و رژیم‌های اقتدارگرا


 تصویری از بازجویی تلویزیونی روح‌الله زم
تصویری از بازجویی تلویزیونی روح‌الله زم

«خانه آزادی» در گزارشی تازه از سرکوب‌های فرامرزی به دست رژیم‌های اقتدارگرا همچون جمهوری اسلامی نوشت که حکومت ایران در سال‌های اخیر به ترور مخالفان خود در ترکیه، عراق و هلند دست زده است.

در این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۱۶ بهمن، منتشر شد، به ربایش روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در عراق، انتقال وی به ایران و سپس اعدام او اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، دولت‌های سرکوبگری همچون ایران، عربستان، ترکیه، روسیه، چین و روآندا از روش‌های مختلفی برای ساکت کردن و سرکوب مخالفان خود و فعالان تبعیدی در خارج از مرزها استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده که سرکوب‌های فرامرزی فعالان حقوق بشر، دگراندیشان و خانواده‌های آنها که امیدوار بودند با فرار به خارج از کشور از دست این خشونت‌ها رها شوند، پیوسته رو به افزایش بوده است.

خانه آزادی از تبدیل‌ شدن سرکوب‌ در خارج از کشور به شیوه‌ای «معمول» و نبود اقدامات تنبیهی بازدارنده علیه عملکرد دولت‌های اقتدارگرا در خارج از مرزها ابراز نگرانی کرده است.

گزارش خانه آزادی درباره آدم‌ربایی و ترور حاکمیت ایران در عراق، ترکیه و هلند به چند مورد اشاره دارد، از جمله ربایش روح‌الله زم از عراق، ربایش جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر» و شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی طی اقامتی در دوبی، ترور مسعود مولوی در ترکیه، ترور سعید کریمیان، مدیر گروه تلویزیونی جِم در استانبول و ترور محمدرضا کلاهی در هلند، فردی که مقام‌های ایران مسئول اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در تیرماه سال ۱۳۶۰ معرفی می‌کردند.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش نیز به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در اجتماع شورای ملی مقاومت در ژوئن ۲۰۱۸ در حومه پاریس، بازداشت شد و در حال حاضر، جریان دادرسی او در بلژیک به پایان رسیده است.

خانه آزادی، قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس عربستانی روزنامه واشینگتن پست در سال ۲۰۱۸ را یکی از بدنام‌ترین موارد سرکوب فراملی معرفی کرده، اما همزمان تاکید کرده نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد که از دید رسانه‌ها پنهان مانده است.

آقای خاشقجی که در دورانی از فعالیت خود ارتباطات نزدیکی با حاکمیت سعودی داشت، پس از حمایت از اصلاحات در سیستم و خروج از کشورش، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست بود و در محافل جهانی سخنرانی می‌کرد.

او در آخرین سخنرانی‌هایش انتقادهای جدی متوجه حاکمان سعودی کرده و معتقد بود اصلاحاتی که ولیعهد عربستان آغاز کرده است در سایه نقض فاحش حقوق بشر انجام می‌شود.

قتل فجیع این روزنامه‌نگار منتقد و جزئیاتی که ترکیه در طول ماه‌های بعد به صورت قطره‌چکانی از این جنایت منتشر کرد، جامعه جهانی را تکان داد.

در گزارش خانه آزادی همچنین آمده از سال ۲۰۱۴ تاکنون، دست‌کم ۶۰۸ مورد سرکوب فراملی مستقیم و فیزیکی شامل ترور، آدم‌ربایی، تعرض، بازداشت و اخراج غیرقانونی رخ داده است.

قربانیان در ۷۹ کشور مختلف ساکن بوده‌اند و کشورهایی که این عملیات خشونت‌آمیز را علیه مخالفان خود انجام داده‌اند، دست‌کم ۳۱ دولت رسمی معرفی شده‌اند.

خانه آزادی تخمین زده که در این مدت، دست‌کم سه و نیم میلیون نفر تحت حملات مستقیم یا روش‌های ثانویه ارعاب این حکومت‌های اقتدارگران در سراسر جهان قرار گرفته‌اند.

این گزارش، شش کشور پیشگام در سرکوب‌های فراملی را چین، روآندا، عربستان سعودی، ایران، روسیه و ترکیه معرفی کرده است.

عملکرد حاکمیت‌های آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان در سرکوب‌های فرامرزی نیز در گزارش خانه آزادی مورد توجه قرار گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های خانه آزادی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG