لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

استعفای امام جمعه زاهدان؛ «تهیه فهرستی برای تغییر امامان جمعه مسن»


عباسعلی سلیمانی از سال ۸۰ به عنوان امام جمعه زاهدان و نماينده رهبر جمهوری اسلامی در استان سيستان و بلوچستان منصوب شده بود.
عباسعلی سلیمانی از سال ۸۰ به عنوان امام جمعه زاهدان و نماينده رهبر جمهوری اسلامی در استان سيستان و بلوچستان منصوب شده بود.

امام جمعه زاهدان ضمن اعلام استعفای خود خبر داد که قرار است تعداد دیگری از امامان جمعه مسن، بر اساس فهرستی که در دفتر رهبر جمهوری اسلامی تعیین شده است، تغییر کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباسعلی سلیمانی در خطبه های روز سوم اسفند گفت که رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او به دنبال « جوان‌گرایی» هستند و فهرستی برای تغییر امامان جمعه تهیه شده است.

وی اضافه کرد: «بنده اولین شهید این تفکر زیبا هستم که در ادامه نیز سایر عزیزان به این شهادت نائل می شوند».

آقای سلیمانی از سال ۸۰ به عنوان امام جمعه زاهدان و نماينده رهبر جمهوری اسلامی در استان سيستان و بلوچستان منصوب شده بود.

وی همچنین نماینده آیت الله علی خامنه‌ای در امور اهل سنت اين استان بود. وی دراین سمت طرحی را برای « سامان‎دهی مدارس اهل سنت» اجرا کرد که واکنش مولوی عبدالحمید،امام جمعه اهل سنت زاهدان، را به دنبال داشت.

این روحانی شاخص اهل سنت گفته بود: «نمایندگان ولی فقیه چرا برای مدارس اهل سنت تصمیم بگیرند؟ تصمیم مدارس اهل سنت با خود علمای اهل سنت است».

پیش از این برخی وب‌سایت‌ها خبر داده بودند که آقای سلیمانی در برکناری علی اوسط هاشمی ، استاندار اصلاح‌طلب سیستان بلوچستان در دولت اول حسن روحانی، نقش داشته است.

پیش از استعفای امام جمعه زاهدان، محمد علی موسی جزایری، امام جمعه اهواز، نیز پس از جنجال‌ها بر سر سفرش به لندن، در نماز جمعه ۲۶ بهمن از کناره‌گیری خود به علت ضعف و کهولت سن سخن گفته بود.

غیبت امام جمعه اهواز در راهپیمایی ۲۲ بهمن اهواز و روزهای پیش از آن منجر به انتشار شایعاتی در مورد فوت او شده بود تا اینکه دفتر وی اعلام کرد که او «در صحت و سلامت کامل است و هم‌اینک در کشور انگلیس حضور دارد».

دفتر آقای جزایری ضمن تکذیب سفر آقای جزایری برای درمان علت این سفر را «تبیین آرمان‌های انقلاب برای خارج‌نشینان» اعلام کرد.

این جملات در فضای مجازی دستمایه طنز و انتقادها شد. پس از آن نیز حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، خبر داد که آقای جزایری برای درمان پای خود به لندن سفر کرده است.

روز ۱۴ فروردين نیز رسول فلاحتی گیلانی به عنوان امام جمعه جدید رشت منصوب و جایگزین زین العابدین قربانی شد.

سال گذشته انتشار فیلمی از سخنان زین‌العابدین قربانی، امام جمعه سابق رشت، درباره فعالیت‌های اقتصادی ستاد نماز جمعه رشت خبرساز شده بود.

وی گفته بود که «برای دفتر و ارباب جمعی باید ماهیانه ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کنم. بر همین مبنا ما مجتمع آدینه را ساختیم. یک وجب از این مجتمع متعلق به ما نیست. همه این‌ها زیر نظر مقام معظم رهبری است».

۹ مهر ماه نیز رسانه‌های ایران از استعفای محمد نقی لطفی امام جمعه ایلام خبر دادند. پیش از این استعفا، استفاده آقای لطفی از خودروی پرادو انتقاد برخی از روحانیون ایلام را به دنبال داشت.

هادی لطفی، فرزند امام جمعه ایلام، در واکنش به این انتقادات، عکس‌هایی از خودروهای رهبر جمهوری اسلامی و برخی از دیگر مقامات نظام منتشر کرد و همچنین نوشت که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، با لندکروز تردد می‌کند که به مراتب قیمت آن گران‎تر از خودروی مورد استفاده آقای لطفی است.

سال گذشته نیز محمد جواد علی اکبری به عنوان رئیس شورای شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه منصوب شد.

رضا تقوی، رئیس سابق، از سال ۷۹ و به مدت ۱۷ سال این مسئولیت را عهده‌دار بود.

سال ۹۶ هم‌چنین محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس سابق مجلس، به عنوان امام جمعه جدید تهران منصوب شد. انتصاب او پس از استعفای احمد جنتی از سمت نماز جمعه تهران انجام شده است.

براساس گزارش‌ها در بیش از ۹۰۰ شهر ایران نماز جمعه برگزار می شود.

XS
SM
MD
LG