لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

ودکا، داس و چکش و عهدنامه ترکمانچای!


ودکای معروف روسی که احتمالاً نیاز به معرفی ندارد و این توضیح عکس، چندان ضروری نیست!
ودکای معروف روسی که احتمالاً نیاز به معرفی ندارد و این توضیح عکس، چندان ضروری نیست!

اگر جام جهانی فوتبال، یک رویداد پرشور جهانی است که همه دنیا - و البته بیشتر ملت‌های شرکت‌کننده - را سرگرم می‌کند، میزبانی این رویداد، فرصتی استثنایی است برای اینکه به مدت یک ماه، بنشینی جلوی لنز دوربین دنیا و خودت را نشان بدهی. حالا این دوربین جلوی روسیه است و همه منتظرند تا با سوت آغاز، دوربین روشن شود.

روسیه کشور ساده‌ای نیست. هم تاریخ پرماجرایی دارد. و هم موقعیتی استثنایی در دنیای امروز. مهمتر از همه اینها، برای مدتی طولانی همسایه شمالی ایران بوده و از لحظه‌ای که در همین دو قرن اخیر در منطقه قد علم کرده، تصمیماتش بر روی حیات و ممات ایران هم اثر گذاشته. از جنگ‌های پیاپی و ضمیمه کردن بخشی از خاک ایران به خاک خودش گرفته تا اشغال نیمی از مملکت در میانه قرن ۲۰.

اما یاد کردن از عهدنامه‌های تاریخی و جنگ‌های جهانی، آن هم درست ۲ روز مانده به آغاز جام جهانی روسیه، انصافا شروع خوبی برای یک پست وبلاگی نیست! نه اینکه فقط شمای خواننده را گیج می‌کند، بلکه شاید برای روس‌ها هم منصفانه نباشد. پس چرا به این سابقه تاریخی نه چندان شیرین بین ایران و روسیه اشاره کردم؟ چون این سابقه، در کنار کیفیت خوب ودکای روسی و تاریخ استثنایی اتحاد جماهیر شوروی، مهم‌ترین چیزهایی است که «از روسیه» می‌دانم. و امیدوارم که این وضعیت ظرف دو هفته پیش رو تا اندازه‌ای تغییر کند. چگونه؟ با سفر به روسیه.

ماجرا از این قرار است که من - در کنار هزاران نفر دیگر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران و جهان - همزمان با جام جهانی به روسیه سفر کنم. در این سفر، از حواشی جام جهانی و هواداران ایرانی در شهرهای سن‌پترزبورگ، مسکو، کازان و سارانسک گزارش خواهم داد. و همزمان ماجراهای این سفر را در پست‌های کوتاه وبلاگی، در اینجا (وب‌سایت رادیو فردا) برایتان تعریف خواهم کرد.

این پست کوتاه هم معرفی این وبلاگ است که آن را در دفتر رادیو فردا در پراگ نوشته‌ام. البته این تنها وبلاگ مرتبط با جام جهانی نیست که در این مدت در وب سایت رادیو فردا منتشر خواهد شد. تعدادی از همکارانم هم در یک وبلاگ دیگر به نام «حرف‌های کات‌دار» درباره فوتبال خواهند نوشت. و کارشناس‌های فوتبال رادیو فردا هم به شکل زنده در وبلاگ‌هایی خبری، به شکل روزانه خبرهای جام جهانی را پوشش خواهند داد.

فعلاً اما در میان همکارانم نشسته‌ام که آنها هم مانند بسیاری از طرفداران تیم ملی، این روزهایشان به پیش‌بینی نتایج می‌گذرد و اینکه چطور به شکل خارق‌العاده‌ای همه منتظر یک معجزه‌اند. (در میان‌شان روزبه بوالهری که از گذشته دور دوست و همکارم بوده، کمابیش دیوانه‌ام کرده. روزبه علاقه ویژه‌ای به روسیه دارد و تقریباً بعد از هر جمله که ردی از روسیه در آن باشد، با دو خط اطلاعات به سراغم می‌آید؛ از تاریخ کاترین کبیر و انقلاب لنین گرفته تا گلاسنوست و پروسترویکا!)

حالا اینکه جام جهانی روسی چه کیفیتی دارد؟ ایرانی‌ها درباره این کشور چه فکر می‌کنند؟ این روزها در شهرهای مختلف این کشور چه خبر است؟ و از همه اینها مهم‌تر اینکه روسیه چه شکلی است؟ زندگی روس‌ها، نزدیک به ۳ دهه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چگونه است؟ و بازگشت آرام و پیوسته این کشور به باشگاه قدرت‌های تصمیم‌گیرنده و مؤثر جهانی چگونه رخ داده؟ همه سؤالاتی هستند که می‌توانید پاسخ‌هایشان را در لابه‌لای نوشته‌های این وبلاگ و البته گزارش‌هایی که همزمان در وب‌سایت رادیو فردا منتشر خواهند شد، بیابید.

XS
SM
MD
LG