لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

ادعای مالکیت یک شرکت اماراتی در مورد محموله نفتی توقیف‌شده توسط آمریکا


ابرنفتکش آخیلیاس
ابرنفتکش آخیلیاس

یک شرکت اماراتی می‌گوید مالک حقیقی دو میلیون بشکه نفتی است که آمریکا با مطرح کردن نقض تحریم‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران توقیف کرده بود.

بر اساس ادعای مالکیتی که در دادگاه ناحیه کلمبیا (واشینگتن دی‌سی) مطرح شده، شرکت بین‌المللی نفت و گاز فُجیره متعلق به شیخ حمد بن محمد الشرقی، امیر بندر فجیره، خود را به‌عنوان واسطه فروش این محموله نفتی معرفی کرده است.

این شرکت همچنین مدعی است که محموله نفتی توقیف‌شده توسط آمریکا، در حقیقت متعلق به عراق بوده است.

اسناد ارائه‌شده در دادگاه فدرال نشان می‌دهد شرکت فجیره در ماه ژوئن ۲۰۲۰، دو میلیون بشکه نفت خام را از یک تامین‌کننده عراقی که هویتش فاش نشده، خریداری کرده و در اکتبر همان سال آن را به یک خریدار «ناشناس» چینی فروخته بود.

اما این محموله نفتی پیش از رسیدن به چین و هنگامی‌که به‌وسیله یک ابرنفتکش (سوپرتانکر) به نام «آخیلیاس» در حال حمل بود توسط دولت آمریکا توقیف شد.

بر اساس گزارش‌ها، ابرنفتکش یونانی محموله خود را در بندر فجیره امارات متحده عربی از یک نفتکش دیگر بارگیری کرده بود. مالک آخیلیس بعدتر اعلام کرد به محض آن‌که پی بردند ممکن است این محموله متعلق به ایران باشد، موضوع را با مقامات آمریکایی در میان گذاشتند.

توقیف و مصادره محموله‌های سوختی ایران بخشی از سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ بود و پس از خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها در سال ۹۷ به اجرا درآمد.

آمریکا بارها سپاه پاسداران را به دور زدن تحریم‌ها و انتقال «مخفیانه» نفت به خارج از ایران متهم کرده است.

اواخر بهمن‌ماه امسال، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به توقیف اخیر محموله‌ای نفتی توسط آمریکا، آن را مصداق «دزدی دریایی» خواند.

سعید خطیب‌زاده گفته بود محموله نفتی توقیف‌شده ربطی به دولت ایران ندارد. او بدون اشاره به نام نهادی مشخص، این محموله را متعلق به «بخش خصوصی» دانسته بود.

مقامات دادگستری دولت ترامپ همچنین گفته بودند، پول از حاصل فروش این محموله‌ها به «قربانیان تروریسم دولتی» اختصاص خواهد یافت.

با استفاده از گزارش بلومبرگ کانادا و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG