لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

مکرون: «ائتلاف ساحل» به دنبال پیروزی علیه اسلامگرایان تا اواسط ۲۰۱۸ است


امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه
امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه

مقامات مالی و فرانسه می‌گویند یک گروه عملیات در غرب آفریقا که مورد حمایت فرانسه است، باید تا اواسط سال ۲۰۱۸ بتواند پیروزی‌هایی کسب کند و نشان دهد که ارزش حمایت دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ۲۲ آذر خبرگزاری رویترز، گروه ائتلافی موسوم به «گروه پنج ساحل»، متشکل از نظامیانی از کشورهای مالی، موریتانی، نیجر، بورکینا فاسو و چاد – عملیات نظامی نمادینی انجام دادند تا شروع به کار خود در ماه گذشته را نشان دهند.

این گزارش حاکی است که پنج کشور یاد شده برای مقابله با اسلامگرایی افراطی و همچنین کنترل بهتر مرزها که شبه‌نظامیان القاعده و حکومت اسلامی از آن به طور غیرقانونی گذر می‌کنند، این ائتلاف را تشکیل داده‌اند.

فرانسه که نزدیک به چهار هزار نیروی نظامی در این منطقه دارد، می‌گوید شبه‌نظامیان توانسته‌اند پیروزی‌های نظامی و نمادینی در غرب آفریقا نشان دهند در حالی که ائتلاف گروه پنج، هنوز درگیر سازماندهی و پیدا کردن بودجه است.

برای کمک به این گروه ائتلافی، امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه سران این پنج کشور را به جلسه‌ای دعوت کرد. نمایندگانی از ایتالیا، آلمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم در این جلسه حضور دارند.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی و عربستان سعودی روز چهارشنبه تعهد دادند که ۱۳۰ میلیون یورو – ۱۵۲ میلیون دلار – به این ائتلاف کمک نظامی کنند. این طرح نتوانست موافقت همه را کسب کند و الجزایر با آن همراهی نکرد.

ابراهیم ابوبکر کیتا، رییس‌جمهوری مالی، ضمن هشدار در مورد افزایش انتقال جهادگرایان از خاورمیانه به آفریقا گفت: «در خصوص ائتلاف گروه پنج، ما اطلاع داریم که زمان در حال سپری شدن است. ما با ضرب‌الاجلی روبرو هستیم تا در نبرد با تروریسم، به دستاوردهایی سریع برسیم».

رویترز می‌گوید به رغم حضور هزاران نیروی حافظ صلح سازمان ملل، نیروهای نظامی آموزش دهنده از آمریکا و فرانسه و عملیات با هواپیماهای بدون سرنشین، هنوز هیچ موفقیتی در کاهش موج خشونت جهادگران دیده نشده است. از همین رو این پیشنهاد داده شده که شاید تشکیل یک نیروی ائتلافی نظامی جدید، بتواند نتیجه‌ای در پی داشته باشد.

این گزارش می‌گوید هرچند فرانسه تلاش‌های خود را انجام داده است، اما بی‌میلی آمریکا در سازمان ملل باعث شده که این نیروها نتوانند حمایت سازمان ملل را کسب کنند. این گروه برای به دست آوردن بودجه اولیه ۵۰۰ میلیون دلاری خود برای اجرای عملیات و دستیابی به تسلیحات، نیازمند حمایت سازمان ملل است.

آقای مکرون به این می‌اندیشد که شاید حضور چنین ائتلافی، راه چاره‌ای برای خروج نیروهای فرانسوی از این منطقه باشد. فرانسه در سال ۲۰۱۳ وارد مالی شد تا بتوانند شورشیان شمال این کشور را سرکوب کند.

رییس‌جمهوری فرانسه گفت: «ما یک انگیزه مشخص داریم و آن این است که بتوانیم تا نیمه اول سال ۲۰۱۸ نخستین پیروزی‌ها را به دست آوریم».

وی افزود هدف این است که تا آن زمان، پنج هزار نیروی نظامی در این ائتلاف حاضر باشند.

امانوئل مکرون شخصا از تشکیل این گروه حمایت کرده و خواستار حمایت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، شده است تا نشان دهند که نیت آنها برای مقابله با ایدئولوژی افراط‌گرایی، جدی است.

وی گفت: «ما از تمام کسانی که خواهان حضور در ائتلاف ساحل هستند، استقبال می‌کنیم. من هفته پیش به الجزایر رفتم و از این کشور خواستم بخشی از این ائتلاف باشد. تصمیم‌گیری البته به عهده خودشان است ولی من خواهان کمک آنها هستم».

XS
SM
MD
LG