لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

اعلام آماده‌باش در روسیه به دلیل نگرانی از بازگشت جهادگراها از سوریه


آلکساندر بورتنیکوف؛ رئیس آژانس امنیتی روسیه
آلکساندر بورتنیکوف؛ رئیس آژانس امنیتی روسیه

رئیس آژانس امنیتی روسیه روز سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه، از اعلام آماده‌باش برای نیروهای این سازمان برای مقابله با «بازگشت احتمالی جهادگراها» از سوریه و عراق به این کشور خبر داد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که این آژانس در سال ۲۰۱۵ آمار شهروندان روس را که به گروه حکومت اسلامی، داعش، پیوسته‌اند حدود دو هزار و ۹۰۰ نفر تخمین زده است.

به گفته این سازمان، «چند هزار» نفر نیز از کشورهای آسیای مرکزی به داعش پیوسته‌اند.

روسیه در بهار سال ۲۰۱۸، سال آینده میلادی، انتخابات ریاست جمهوری دارد و در تابستان همان سال میزبان بازی‌های جام جهانی فوتبال خواهد بود.

برای جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه تروریستی در خلال این دو رخداد، اف‌اس‌بی، آژانس امنیتی روسیه، اعلام آماده‌باش کرده است.

آلکساندر بورتنیکوف، رئیس این سازمان، احتمال بازگشت «اعضای سابق گروه‌های مسلح غیرقانونی از خاورمیانه» به روسیه را برای این کشور «خطری جدی» توصیف کرده است.

اعلام آماده‌باش برای نیروهای امنیتی روسیه تنها چند روز پس از آن رسانه‌ای می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، در سفری به سوریه دستور بازگشت نیروهای خود را صادر کرد.

آقای پوتین روز دوشنبه، ۲۰ آذرماه، با اشاره به «تحقق هدف مشترک مسکو و دمشق در نابود کردن گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه» اعلام کرد که بخشی از نیروهای روسی پس از دو سال از سوریه خارج می‌شوند.

رئیس جمهور روسیه روز پنج‌شنبه گذشته نیز از «پیروزی کامل» بر گروه حکومت اسلامی در دو سوی رود فرات در سوریه خبر داده و از فرارسیدن زمان حرکت به سوی آغاز فرایند سیاسی سخن گفته بود.

عملیات هوایی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد که از آن به عنوان بزرگ‌ترین دخالت مسکو در امور خاورمیانه در چند دهه گذشته یاد می‌شود.

روسیه در تابستان سال آینده، از ۱۴ ژوئن تا ۱۵ ژوئیه، در ۱۳ شهر میزبان جام جهانی فوتبال خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه در ماه مارس سال ۲۰۱۸، اواخر زمستان، برگزار می‌شود. ولادیمیر پوتین در هفته جاری رسماً از نامزدی دوباره خود برای این مقام خبر داد.

XS
SM
MD
LG