لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

هشدار گروه ۷ به روسیه مبنی بر «عواقب شدید» حمله احتمالی به اوکراین


آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان، لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا، لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده، و ملانی جولی وزیر خارجه کانادا
آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان، لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا، لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده، و ملانی جولی وزیر خارجه کانادا

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه به روسیه هشدار دادند که در صورت حمله نظامی به اوکراین با «عواقب شدید» و هزینه‌های سنگینی مواجه خواهد شد.

این بیانیه هشدارآمیز در جریان نشستی که اعضای گروه ۷ در شهر لیورپول انگلستان داشتند صادر شد و وزرای خارجه کشورها تاکید داشتند که به‌طور متحد تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را محکوم می‌کنند.

وزرای خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایالات متحده، ایتالیا، کانادا و ژاپن در بیانیه خود تصریح کردند: «روسیه نباید در این امر کوچک‌ترین تردیدی داشته باشد که تهاجم نظامی بیشتر علیه اوکراین عواقب شدید و هزینه‌های سنگینی برای آن خواهد داشت.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما بر حق حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی آن تاکید می‌کنیم و این را حق هر کشوری می‌دانیم که آینده خود را تعیین کند.»

نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده برآورد کرده‌اند که روسیه احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین از جبهه‌های مختلف در ماه‌های آینده است و در این حمله از ۱۷۵ هزار نیروی نظامی بهره خواهد برد.

کرملین اما ضمن رد اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین ادعا کرده که غرب با این گفته‌های خود به «روسیه‌هراسی» دامن می‌زند. مسکو همچنین می‌گوید که گسترش ناتو تهدیدی علیه روسیه تلقی می‌شود و ناقض تضمین‌هایی است که در هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ داده شده.

یک روز قبل از بیانیه وزرای خارجه کشورهای گروه ۷، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز به همتای روسی خود هشدار داد که روسیه در صورت تهاجم به اوکراین بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

هشدار آقای بایدن به ویژه متوجه اقتصاد روسیه بود و گفت که حمله احتمالی به اوکراین تبعات ویران‌کننده اقتصادی برای مسکو خواهد داشت.

روسیه سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه اوکراین را تصرف و به‌طور غیرقانونی به خاک خود خود منضم کرد. جنگ در شرق اوکراین میان دولت اوکراین و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه نیز از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

با استفاده از گزارش‌ رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG