لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

اولین حمله اسرائیل به شرق لبنان پس از آغاز جنگ غزه؛ حزب‌الله با «۶۰ راکت» پاسخ داد


دود ناشی از حملات روز دوشنبه یه دره بقاع که گزارش شده به کشته شدن دو عضو حزب‌الله انجامیده است.
دود ناشی از حملات روز دوشنبه یه دره بقاع که گزارش شده به کشته شدن دو عضو حزب‌الله انجامیده است.

بنابر گزارش‌ها، روز دوشنبه اسرائیل دو حمله هوایی همزمان به اطراف شهر بعلبک در شرق لبنان انجام داده است. این خبر را دو منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گزارش کردند.

بنا بر گزارش‌ها، هدف حمله یک ساختمان دو طبقه وابسته به حزب‌الله و یک انبار اسلحه این گروه بود و در این حمله، دست‌کم دو عضو حزب‌الله کشته شده‌اند.

در بیش از چهار ماه که از آغاز تنش مرتبط با غزه می‌گذرد، این برای نخستین بار است که اسرائیل عمق لبنان را هدف قرار می‌دهد.

به نوشته رویترز، ارتش اسرائیل گفته است که این حمله به پدافند هوایی حزب‌الله و در پاسخ به سرنگونی یک پهپاد اسرائیلی در منطقه انجام شده است.

حزب‌الله لبنان نیز ساعاتی پیش از آن در بیانیه‌ای گفته بود که: «یگان پدافند هوایی حزب‌الله یک پهپاد بزرگ اسرائیلی هرمس ۴۵۰ را با موشک زمین به هوا در جنوب لبنان سرنگون کرد».

شهر بعلبک در دره بقاع از پایگاه‌های اصلی حزب‌الله است و در همسایگی با سوریه قرار دارد. سوریه نیز تحت کنترل یک دولت متحد با حزب‌الله و ایران است.

ساعاتی بعد از حمله اسرائیل به بعلبک، گروه حزب‌الله اعلام کرد در پاسخ به این حمله، ۶۰ راکت «کاتیوشا» به یک مقر نظامی اسرائیل در منطقه جولان شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل تأیید کرد «ده‌ها راکت» از لبنان به سمت بلندی‌های جولان شلیک شده که تعدادی از آنها توسط سیستم دفاع «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم شدند.

همچنین آژیرهای هشدار در سه شهر و شهرک اسرائیل به صدا درآمدند.

گالانت: توافق درباره گروگان‌ها تاثیری بر جنگ اسرائیل با حزب‌الله نخواهد داشت

یک روز پیش از این حمله، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته بود که حتی اگر کشورش با گروه افراطی حماس بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها به توافق برسد، اقدامات اسرائیل علیه حزب‌الله ادامه خواهد یافت.

وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد: «اسرائیل قصد دارد در پاسخ به حملات روزانه حزب‌الله مورد حمایت ایران به مرز شمالی اسرائیل، فشار نظامی بر این گروه شبه‌نظامی در لبنان را بیشتر کند.»

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، گالانت در ستاد فرماندهی شمالی اسرائیل گفت: «ما قصد داریم قدرت آتش خود را علیه حزب‌الله که قادر به یافتن جایگزین برای فرماندهانی که ما از بین می‌بریم نیست، افزایش دهیم.»

گالانت همچنین افزود که این امر حتی در صورت آتش‌بس در جنگ نوار غزه نیز تغییر نخواهد کرد. او گفت فشار نظامی بر این شبه نظامیان «تا زمانی که حزب‌الله به طور کامل از مرز اسرائیل عقب نشینی کند» افزایش خواهد یافت.

مذاکرات بر سر توافق احتمالی با حماس برای آزاد کردن گروگان‌ها و وقفه در جنگ غزه که به دنبال حمله این گروه افراطی به جنوب اسرائیل در روز هفتم اکتبر آغاز شد، ادامه دارد. حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

از سویی مرز میان اسرائيل و لبنان نیز طی این مدت تقریبا به طور روزانه صحنه درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله بوده است. حماس و حزب الله هر دو در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی قرار دارند و هر دو نیز تحت حمایت ایران هستند.

آقای گالانت با اشاره به درگیری‌ها در مرز اسرائیل و لبنان گفت: «اگر کسی فکر می‌کند که وقتی بر سر آزادی گروگان‌ها در جنوب و توقف جنگ به توافق برسیم، درگیری‌ها در اینجا نیز کاهش پیدا خواهد کرد، اشتباه می‌کند.»

وی افزود که اسرائیل می‌خواهد اطمینان پیدا کند که شبه‌نظامیان حزب‌الله از مناطق مرزی جنوب لبنان تهدیدی را متوجه آن نخواهند کرد.

ارتش اسرائیل سه هفته پیش تأیید کرده بود که در دوره اخیر «بیش از ۵۰ بار» به اهداف وابسته به حزب‌الله در خاک سوریه نیز حمله کرده است.

از ۸ اکتبر، حزب‌الله و دشمن سرسختش اسرائیل در مناطق مرزی تبادل آتش کرده‌اند، اما حملات تا حد زیادی به منطقه مرزی محدود شده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از ماه اکتبر، دست‌کم ۲۷۸ نفر در سمت لبنان کشته شده‌اند که بیشتر آنها جنگجویان حزب‌الله و همچنین شامل ۴۴ غیرنظامی بودند.

به گفته ارتش اسرائیل، ۱۰ سرباز و ۶ غیرنظامی نیز در سمت اسرائیل کشته شده‌اند. این درگیری‌ها ده‌ها هزار غیرنظامی را در دو سوی مرز آواره کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG