لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

دولت آلمان ارسال ۱۷۸ فروند تانک «لئوپارد ۱» به اوکراين را تصويب کرد


«لئوپارد ۱» اولين تانک اصلی ميدان نبرد است که پس از جنگ جهانی دوم برای ارتش آلمان توليد شد
«لئوپارد ۱» اولين تانک اصلی ميدان نبرد است که پس از جنگ جهانی دوم برای ارتش آلمان توليد شد

وزارتخانه‌های اقتصاد و دفاع آلمان روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن در يک بيانيه مشترک اعلام کردند که صدور ۱۷۸ فروند تانک «لئوپارد ۱» به اوکراين تصويب شده ولی تعداد دقيق تانک‌هايی که به مرور به آن کشور ارسال می‌شود به الزامات مربوط به تعمير و نگهداری اين جنگ افزارها بستگی دارد.

دولت آلمان هفته گذشته صدور تانک‌های نوسازی شده به اوکراين را در به طور کلی تصويب کرده بود.

«لئوپارد ۱» اولين تانک اصلی ميدان نبرد است که پس از جنگ جهانی دوم برای ارتش آلمان توليد شد. کارشناسان تخمين می‌زنند که از سال ۱۹۶۵ تا اواسط دهه هشتاد ميلادی حدود چهار هزار و ۷۰۰ فروند از اين مدل توليد شده است. ارتش آلمان ۲۰ سال پيش آخرين تانک‌های «لئوپارد ۱» را از رده خارج کرد.

طبق قوانين آلمان خريداران تسليحات ساخت اين کشور برای ارسال يا انتقال مالکيت آن به يک کشور ديگر ملزم هستند از دولت آلمان اجازه بگيرند.

دو هفته پيش و پس از مدت‌ها مذاکره دولت آلمان با ارسال ۱۴ فروند تانک پيشرفته «مدل لئوپارد ۲» به اوکراين موافقت کرد و به اين ترتيب راه برای ارسال اين جنگ‌افزارهای آلمانی و مهمات آن از سوی کشورهای ديگر به اوکراين هموار شد.

بوريس پيستوريوس، وزير دفاع آلمان در ديدار از کی‌يف گفت تانک‌های «لئوپارد ۱» به صورت تدريجی به اوکراين منتقل خواهند شد. او افزود: «بين ۲۰ تا ۲۵ فروند تا تابستان و حدود ۸۰ فروند تا پايان سال ميلادی به اوکراين تحويل داده خواهد شد و هدف ما اين است که تا سه ماهه اول يا دوم سال ۲۰۲۴ در مجموع اين تعداد به بالای ۱۰۰ فروند برسد.»

آقای پيستوريوس خاطرنشان کرد که اين تعداد تانک به علاوه قطعات يدکی و مهمات آنها می‌تواند ارتش اوکراين را به سه گردان زرهی مجهز کند و آموزش ۶۰۰ پرسنل نظامی اوکراين برای کاربرد اين جنگ‌افزارها آغاز شده است.

او ابراز اميدواری کرد که ارسال اين تسليحات بتواند به دفاع ارتش اوکراين در برابر تهاجم کمک کند.

سفر بوريس پيستوريوس به کی‌يف که به دليل ملاحظات امنيتی از قبل اعلام نشده بود، اولين ديدار خارجی مهم او از حدود سه هفته پيش است که به مقام وزير دفاع آلمان منصوب شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ ش.ر/ک.خ
XS
SM
MD
LG