لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

انتشار اطلاعات خصوصی صدها سیاستمدار آلمانی از سوی هکرها


دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد اطلاعات و مدارک شخصی صدها سیاستمدار و چهره های عمومی این کشور در شبکه آنلاین منتشر شده ولی هیچ اطلاعات حساسی از دفتر آنگلا مرکل افشا نشده است. در واکنش به این رویداد اداره ملی امنیت سایبری آلمان جلسه اضطراری تشکیل داد.

سخنگوی وزارت کشور آلمان حاضر نشد تایید کند که این افشاگری نتیجه رخنه هکرها بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز رسانه های آلمانی گفتند اطلاعات شخصی سیاستمداران از تمامی احزاب مهم، از جمله جزییات کارت های اعتباری و شماره تلفن موبایل آنها، به غیر از حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» منتشر شده است.

مارتینا فیتز ، سخنگوی دولت آلمان در یک کنفرانس خبری گفت:«اطلاعات و مدارک شخصی صدها سیاستمدار و چهره های عمومی در شبکه آنلاین منتشر شده است. بررسی های اولیه نشان می دهد که هیچ اطلاعات حساسی از دفتر صدر اعظم و یا در مورد خانم مرکل منتشر نشده است.»

شبکه رادیو تلویزیون ملی آلمان ( آ آ ر د ) که اولین بار این خبر را منتشر کرد می‌گوید تاکنون هیچ اطلاعاتی پیدا نکرده که جنبه مجرمانه داشته باشد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان نیز گفت نیروهای مسلح این کشور تحت تاثیر این افشاگری قرار نگرفته اند.

به گفته یک سخنگوی اداره ملی امنیت سایبری آلمان این نهاد صبح روز جمعه برای هماهنگ کردن واکنش نهادهای دولتی به این حادثه از جمله آژانس امنیت ملی و آژانس امنیت خارجی آلمان جلسه اضطراری تشکیل داد.

خبرگزاری رویترز می افزاید اگر منشا انتشار این اطلاعات هکرها باشند تازه ترین مورد از حملات سایبری به نهادهای سیاسی و شخصیت های مهم آلمان است.

سال گذشته قانونگذاران آلمان گفتند یک حمله سایبری نیرومند به شبکه کامپیوتری وزارت خارجه آن کشور رخنه کرده است.

مقامات امنیتی آلمان مسئول حملات سایبری قبلی را یک گروه هکر روس با عنوان APT28 معرفی کرده اند که به گفته کارشناسان با نهادهای اطلاعاتی- امنیتی روسیه همکاری نزدیکی دارد. کارشناسان امنیتی این گروه را مسئول حملات سایبری در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا می دانند.

دولت روسیه در واکنش به این موارد هرگونه دخالت در حملات سایبری به کشورهای دیگر را تکذیب کرده و این اتهامات را بخشی از روسیه ستیزی توصیف کرده است.

کارشناسان امنیت سایبری می گویند رخنه به اطلاعات شخصی صدها سیاستمدار آلمانی یک رویداد هشدار آمیز است ولی در عین حال تعجب آور نیست. این حادثه نشان می دهد که دولت آلمان باید امنیت سایبری را جدی بگیرد.

سیاستمداران تمامی احزاب آلمان به غیر از حزب راست افراطی « آلترناتیو برای آلمان» هدف این افشاگری بوده اند.

یک سخنگوی پارلمانی حزب چپ رادیکال «لینکه» گفت اطلاعات شخصی دیتمار بارتش رهبر این حزب نیز افشا شده است.

رسانه های آلمان و یا نهادهای دولتی تاکنون در مورد هویت عاملان یا انگیزه این افشاگری گزارشی منتشر نکرده اند.

دبیرکل حزب سوسیال دمکرات، شریک دولت ائتلافی آنگلا مرکل گفت:«هدف عاملان این اقدام ارعاب سیاستمداران است ولی آنها موفق نخواهند شد.»

روزنامه آلمانی بیلد به نقل از منابع مطلع در اداره امنیت سایبری آلمان گفت هکرها نتوانسته اند به شبکه داخلی و امن ارتباطی دولت نفوذ کنند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG