لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

تحسین آمریکا و چند کشور عربی و انتقاد ایران در واکنش به تصمیم آلمان در مورد حزب‌الله


تصمیم دولت آلمان در تروریستی نامیدن بخش سیاسی حزب‌الله لبنان و اقدام بلافاصله پلیس آلمان علیه مراکز و مساجدی در این کشور که ظن فعالیت هواداران حزب‌الله در آنها مطرح بود، با تحسین آمریکا، اسرائیل و شماری از امیرنشین‌های خلیج فارس روبه‌رو شد. در مقابل جمهوری اسلامی ایران با انتقاد شدید، این تصمیم را «خطای استراتژیک» نامیده است.

آلمان تا پیش از این تنها شاخه نظامی حزب‌الله را تروریستی می‌دانست، ولی در پی تصمیم جدید دولت برلین مبنی بر تروریستی نامیدن شاخه سیاسی این سازمان، هر گونه فعالیت حزب‌الله در آلمان ممنوع شد.

نیروهای امنیتی آلمان بامداد پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، همزمان با تفتیش در شماری از مراکز و مساجد در چهار ایالت، خانه‌های هوادارانی را که مظنون به فعالیت حزب‌الله بودند تفتیش کردند.

معلوم نیست نتیجه این یورش چه بوده و آیا افرادی در این مرحله دستگیر شده‌‌اند یا نه.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در دفاع از این تصمیم یادآور شد که حزب‌الله از آغاز موجودیت خود برای ضربه زدن به اسرائیل فعالیت کرده، موجودیت اسرائیل را قبول ندارد، ترور و وحشت‌آفرینی کرده و زرادخانه راکت‌هایش را پیوسته قوی‌تر می‌کند.

آقای ماس همچنین گفت، آلمان از راهکارهای قانونی در برابر «فعالیت‌های تروریستی و مجرمانه حزب‌الله» به طور کامل استفاده خواهد کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پنج‌شنبه با ستایش از آلمان به خاطر «این اقدام قدرتمندانه»، از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تصمیم مشابهی علیه حزب‌الله بگیرند.

در بیانیه آقای پومپئو آمده بود: «جلوگیری از توانایی این سازمان تروریستی در برنامه‌ریزی حملات تروریستی و گردآوری پول، منجر به کاهش نفوذ و رفتار شرورانه ایران خواهد شد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «جهان هر روز بیشتر ماهیت وجودی حزب‌الله را می‌شناسد؛ تشکیلاتی تروریستی در راستای پیش‌برد اهداف شرورانه ایران، نه گروهی که به ادعای خود "مدافع لبنان" است.»

ریچارد گرنل، مدیر موقت سازمان اطلاعات ملی آمریکا، در بیانیه‌ای در واشینگتن از اقدام آلمان ابراز خشنودی کرد.


آقای گرنل که که تا چندی پیش سفیر آمریکا در آلمان بود و همواره علیه حزب‌الله و فعالیت‌های هم‌سو با ایران در خاک آلمان موضع‌گیری صریح می‌کرد، تاکید کرد که این گام جدید آلمان «جهان را امن‌تر» کرده است.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز پنج‌شنبه در اورشلیم گفت، دولت بنیامین نتانیاهو نه تنها بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بلکه همه دول جهان را فرا می‌خواند که با اتخاذ تصمیم مشابه، هر گونه فعالیت حزب‌الله و هواداران آن را در خاک خود منع کنند.

جرمی ایساخاروف، سفیر اسرائیل در برلین، نیز در توییترش نوشت: «گام مهم آلمان در راستای نبرد بین‌المللی علیه تروریسم است.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور از مدتی پیش اطلاعات خود از فعالیت حزب‌الله و هواداران آن در خاک آلمان را در اختیار برلین و دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان قرار داده بودند.

به گفته «کان»، شبکه تلویزیون دولتی اسرائیل، آلمان چند روز پیش از اعلام تصمیم خود و یورش نیروهای امنیتی‌اش به مراکز مظنون، به اسرائیل پیشاپیش خبر داده بود.

در این میان، به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، وزارت امور خارجه عربستان روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای با استقبال از تصمیم دولت آلمان، تاکید کرد که این امر، «اثرات منطقه‌ای و جهانی» خواهد داشت.

وزارت امور خارجه بحرین نیز با ستایش از «صداقت آلمان در مبارزه با ترور»، «فارغ از حمایت هر عاملی از حزب‌الله و تامین مالی آن»، نوشت باید شیوه مشابهی با سایر گروه‌های تروریستی که صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کنند، در پیش گرفته شود.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران که پایه‌گذار اولیه حزب‌الله و تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی آن از آغاز شکل‌گیری این سازمان بوده، تصمیم دولت آلمان را «اتهام‌زنی» و «بی‌احترامی کامل به دولت و ملت لبنان» نامید.


به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پنج‌شنبه شب در تهران گفت آلمان «باید پاسخ‌گوی تبعات منفی این تصمیم باشد».

سخنگوی وزارت خارجه تهران همچنین مدعی شد که آلمان این موضع را «بدون در نظر گرفتن واقعیات منطقه غرب آسیا و تنها در راستای اهداف ماشین تبلیغاتی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و رژیم سردرگم آمریکا اتخاذ کرده است».

به ادعای عباس موسوی، حزب‌الله «جایگاه کلیدی در مبارزه با تروریسم خشن داعش در منطقه داشته و دارد».

حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس ایران در امور بین‌الملل و معاون پیشین وزارت خارجه، نیز اقدام آلمان را یک «خطای راهبردی» نامید.

آلمان بعد از بریتانیا و هلند، سومین کشور عضو اتحادیه اروپا است که هر دو شاخه حزب‌الله را به عنوان نهاد تروریستی به رسمیت می‎‌شناسد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب‌الله را تروریستی نامید اما با خودداری از تروریستی نامیدن شاخه سیاسی این سازمان، عملا تداوم فعالیت هواداران حزب‌الله در خاک کشورهای عضو اتحادیه را امکان‌پذیر کرده بود.

در بخش‌های دیگر جهان مانند آمریکای لاتین، آرژانتین حزب‌الله را موجودیت تروریستی نامیده و اموال آن را توقیف کرده است.

ماریو ابدو بنیتز، رئیس جمهوری پاراگوئه، نیز به تازگی با توصیف هر دو سازمان حزب‌الله و حماس به عنوان «نهادهای تروریستی»، تقدیر اسرائیل را در پی آورد.

برزیل نیز از مدتی پیش گفته است که تصمیم مشابهی علیه حزب‌الله خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG